Hejsa.
Jeg har lige et spørgsmål ang min Hot50.
Jeg har lige bestilt flg dele:
Cylinderkit - Top Performances Trophy 70ccm - ø10mm
Udstødning - Giannelli Go
Variator - Malossi Multivar.
Og så har jeg 19mm Karburator på med en dyse 82 i lige pt. Men når jeg smider de andre dele på, hvad dyse str skal jeg så op i ca??
På forhånd tak.
Dyse str?
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1267
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Dyse str?
Hey Mr.Slem. Det lyder sgu som et herligt projekt
Ja, det store spørgsmål: Hva, dyse passer til motorens nye "vejr-trækning"?
Det er jo nærmest umuligt at regne ud hvad størrelse dyse man skal starte med.
Jeg sparede Mange forkerte dyser i starten, ved simpelthen at file dysen stille og roligt, størrere og størrere med en lille micro-rund-fil, og tog test-ture undervej. Da den så begyndte at føles tæt på, gik jeg over til et dyse-sæt. http://www.speedline.dk/da/scooter/soeg/dyse/
På den måde kan du få en ide om hvor den ca. skal ligge, og du sparer en Masse dyser
Det var sgu svært at ramme den. 8 dyse-størrelser(med filen) før det begyndte at ligne noget.
PAS NU PÅ med at køre for lange test-ture med forkert dyse!
"En alt for mager blanding overopheder motoren" lyder advarslen jo alle steder
Alligevel brændte jeg min udstødningsventil helt skæv
Se denne Video om optimal dyse-justering: http://www.youtube.com/watch?v=I_uH72wDTL0
God fornøjelse med ind-sporringen, og kom gerne med nyt om dit fede projekt, og hvilken dyse du endte på

Ja, det store spørgsmål: Hva, dyse passer til motorens nye "vejr-trækning"?
Det er jo nærmest umuligt at regne ud hvad størrelse dyse man skal starte med.
Jeg sparede Mange forkerte dyser i starten, ved simpelthen at file dysen stille og roligt, størrere og størrere med en lille micro-rund-fil, og tog test-ture undervej. Da den så begyndte at føles tæt på, gik jeg over til et dyse-sæt. http://www.speedline.dk/da/scooter/soeg/dyse/
På den måde kan du få en ide om hvor den ca. skal ligge, og du sparer en Masse dyser

Det var sgu svært at ramme den. 8 dyse-størrelser(med filen) før det begyndte at ligne noget.
PAS NU PÅ med at køre for lange test-ture med forkert dyse!
"En alt for mager blanding overopheder motoren" lyder advarslen jo alle steder

Alligevel brændte jeg min udstødningsventil helt skæv

Se denne Video om optimal dyse-justering: http://www.youtube.com/watch?v=I_uH72wDTL0
God fornøjelse med ind-sporringen, og kom gerne med nyt om dit fede projekt, og hvilken dyse du endte på

Re: Dyse str?
Mange tak for svaret Kymconørden
.
Ved ikke om jeg har tålmodighed til at sidde og file dysen, så tror bare jeg hopper 10-12 dyse nr op og ser hvordan det går :p.
Skal nok lige give nyt tilbage når svinet køre med rigtig dyse..

Ved ikke om jeg har tålmodighed til at sidde og file dysen, så tror bare jeg hopper 10-12 dyse nr op og ser hvordan det går :p.
Skal nok lige give nyt tilbage når svinet køre med rigtig dyse..
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1267
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Dyse str?
Til sammenligning gik jeg fra dyse 80 standard, til dyse 97 på min 4T Agility. Stadig 50cc men med udviddet hul i luftfilterkassen.
Det er 17 trin op, ved sådan en lille tuning af filteret, så mon ikke med dine 70cc du skal starte ved mindst #110?
Ja, det er sgu svært, men 12 trin op er nok for lidt..
Det er 17 trin op, ved sådan en lille tuning af filteret, så mon ikke med dine 70cc du skal starte ved mindst #110?
Ja, det er sgu svært, men 12 trin op er nok for lidt..

Re: Dyse str?
OKEY. Var inde på denne side som kan nogenlunde kan beregne dyse str http://www.stalkerzone.dk/html/dk/dyseberegner.php ... Ved ikke om det passer 100% eller det gør det jo ikke, da det bare er ca str..
Ved ikke om jeg må smide link, så sorry hvis jeg laver laver narrestreger allerede :p
Men der siger den ca dyse 92.
Men hellere større end småt, så smider nok dyse af omegn af ca 100 -112 så må jeg bare dyse ned, hvis det går helt af host til,men er bare bange for at stemplet sætter sig hvis det er helt galt.
Faktisk osse derfor jeg spurgte herinde, så jeg ikke bare smider stempel og cylle A H T..
Ved ikke om jeg må smide link, så sorry hvis jeg laver laver narrestreger allerede :p
Men der siger den ca dyse 92.
Men hellere større end småt, så smider nok dyse af omegn af ca 100 -112 så må jeg bare dyse ned, hvis det går helt af host til,men er bare bange for at stemplet sætter sig hvis det er helt galt.
Faktisk osse derfor jeg spurgte herinde, så jeg ikke bare smider stempel og cylle A H T..
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1267
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: Dyse str?
Fedt link
Smid gerne hvis du har mere om emnet.
Ok, hvis den siger 92 til dit setup, er det nok et godt sted at starte. De må ha styr på det
Lige et par tip jeg opdagede, du måske kan bruge:
Hvis vi siger der er liv i den og den kører noglelunde, måske underligt, kan du nemlig ved koldstarterne få en ide om den er for mager eller for fed.
Tar den gassen ekstra dårligt når den er kold, og bliver bedre når den varmer op, er dysen for lille.
Omvendt, hvis den tar gassen perfekt helt kold, og bliver dårligere/slap når den er varm, er dysen for stor.
Generelt bliver speeder-responsen slappere jo federe blanding.
Hvis din gas-spjælds-nål har clips og kan justeres i højden, er det også en god måde at vurdere dysen.
Vi siger den kører næsten perfekt, så kan du prøve og hæve eller sænke nålen nogle trin.
Hvis den kører bedre med hævet nål, er dyssen stadig for lille. Omvendt, kører den bedre med sænket nål, er dyssen stadig for stor. Når den kører bedst med clipsen i midten, så skulle du være så tæt man kan komme
Og her er der så mange der bevidst går et dyse-nr. op derfra, for ikke at risikere varme-problemer.
Luftskruen (pilot) til tomgangs-systemet skal også justeres til de nye forhold. Evt større tom-dyse (har man læst)
Husk at tomgangs-systemet er separat, og har intet med hoved-dysen at gøre. Vil den ikke starte, er det ikke hoved-dysens skyld.
Fra nettet: "Det optimale bl.forhold er 14,1%, og udvikler derved mest varme. Derfor er et bl.forhold på 12-13% anset som optimal, mht. varmeudvikling"
Det var lidt om det...

Ok, hvis den siger 92 til dit setup, er det nok et godt sted at starte. De må ha styr på det

Lige et par tip jeg opdagede, du måske kan bruge:
Hvis vi siger der er liv i den og den kører noglelunde, måske underligt, kan du nemlig ved koldstarterne få en ide om den er for mager eller for fed.
Tar den gassen ekstra dårligt når den er kold, og bliver bedre når den varmer op, er dysen for lille.
Omvendt, hvis den tar gassen perfekt helt kold, og bliver dårligere/slap når den er varm, er dysen for stor.
Generelt bliver speeder-responsen slappere jo federe blanding.
Hvis din gas-spjælds-nål har clips og kan justeres i højden, er det også en god måde at vurdere dysen.
Vi siger den kører næsten perfekt, så kan du prøve og hæve eller sænke nålen nogle trin.
Hvis den kører bedre med hævet nål, er dyssen stadig for lille. Omvendt, kører den bedre med sænket nål, er dyssen stadig for stor. Når den kører bedst med clipsen i midten, så skulle du være så tæt man kan komme

Og her er der så mange der bevidst går et dyse-nr. op derfra, for ikke at risikere varme-problemer.

Luftskruen (pilot) til tomgangs-systemet skal også justeres til de nye forhold. Evt større tom-dyse (har man læst)
Husk at tomgangs-systemet er separat, og har intet med hoved-dysen at gøre. Vil den ikke starte, er det ikke hoved-dysens skyld.
Fra nettet: "Det optimale bl.forhold er 14,1%, og udvikler derved mest varme. Derfor er et bl.forhold på 12-13% anset som optimal, mht. varmeudvikling"
Det var lidt om det...