Den store trykfjeder står vist blandt andet for (sammen med rullernes vægt) at lade kileremmen komme ned i gearing når du f.eks. gå fra at køre på flad vej til at det går op ad bakke.
Eller måske når i sidder to på og der er ekstra vægt så holder variatoren sig vel længere i lavere gearing.
Ryster ved acceleration
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ryster ved acceleration
Ja, så er det at håbe forbedringen vedbliver.SteenKolding skrev: ↑30. september 2023 18:11 Så kom der nye trimfjedre i koblingen og det lader til at have løst problemet. Nu skal jeg lige køre nogle dage og se om problemet med rysteriet vender tilbage, men indtil videre er det væk.
Jeg købte et Malossi trimsæt med 3 forskellige type fjedre. Grøn, blå og rød (blød, mellem og hård). Jeg satte de grønne i, og det fungerer fint. På et tidspunkt vil jeg måske prøve de blå, evt i den gamle kobling som jo virker fint nok.
På billedet er den mørkegrå orig. fjeder.
Der er forskel på tykkelsen af "metaltråden" som fjederen er lavet af. Den grønne er 1,9 millimeter, og den blå er 2,1 og den røde 2,4. Orig.fjederen er 2,0 mm.
Malossi fjedrene er også 1 mm kortere end den orig. fjeder og vindingerne lidt snævrere (2 mm).
Om den store fjeder i koblingen kun sørger for at holde remmen stram, det kan jeg ikke helt blive klog på.
Den store fjeder ved det bagerste remhjul sørger ikke kun for at remmen bliver holdt stram, men også for variomatic bliver tvunget til at gearer ned når motoren ikke trækker køretøjet eller det er i hold.
Hilsen Leif.