Der bliver vist opgivet forskellige data for det samme i docx-filen.
Det ene sted står >15mV og <15mV og et andet sted står 20mV.
Der står at strømstyrken for balancering er 0,5 ampere, 600 mA og 1 ampere (with electric door lock wake).
18 Balanced start-up voltage difference (charging equalization) >15mV The charging current or the maximum cell voltage is greater than 4.0V
19 Balanced stop voltage difference <15mV
28 Discharging cell minimum voltage protection 3000mV
29 Relieve discharging cell voltage protection 3100mV
30 Charging cell maximum voltage protection 4150mV
31 Relieve charging cell voltage protection 4050mV
32 Equalizing current 0.5A
33 All faults are relieved Power on the BMS again
[...] the equilibrium current is 600mA [...] and the lowest cell voltage difference is greater than 20mV
With electric door lock wake, the static power consumption is 12uA, and the equalizing current is up to 1A.
Hvad måler de enkelte celle rækker nu på det dårlige batteri - kigger jeg på tidligere indslag kan jeg se du døjer med række 13 den hvor der var “rust” på cellen ?
Jeg har ikke lige lyst til at åbne batterierne igen lige nu fordi jeg har rodet med balancering i en uge. Så venter lige med at åbne dem noget tid.
Det var stripsne i bunden af batteriet der havde rust. De indeholder vist jern. Så tror ikke det var noget med cellen at gøre.
Har været lidt i tvivl om hvilen celleserie man kan kalde nummer 1 men tror det må være den med den tykke sorte ledning (minus).
Det er primært celleserie 1 og 2 der havde den største forskel i spænding sammenlignet med de andre celleserier. De havde den laveste spænding.
Rusten på stripsen var ved 6 og 7 der er et fold.
13 er den ved den tykke røde ledning (+).
scootergrisen skrev: ↑19. oktober 2022 07:41
Jeg har ikke lige lyst til at åbne batterierne igen lige nu fordi jeg har rodet med balancering i en uge. Så venter lige med at åbne dem noget tid.
Det var stripsne i bunden af batteriet der havde rust. De indeholder vist jern. Så tror ikke det var noget med cellen at gøre.
Har været lidt i tvivl om hvilen celleserie man kan kalde nummer 1 men tror det må være den med den tykke sorte ledning (minus).
Det er primært celleserie 1 og 2 der havde den største forskel i spænding sammenlignet med de andre celleserier. De havde den laveste spænding.
Rusten på stripsen var ved 6 og 7 der er et fold.
13 er den ved den tykke røde ledning (+).
Du bør absolut måle igen på et afladt batteri, du er helt sikker på har været ballanceret før afladningen for at kunne konstatere om det er cellerne der er trætte eller om det er BMS'en der ikke kan ballancerer ved normalt brug af batteriet.
Normalt kalder man de sammenhængende celler/batteri nærmest den negative pol for bank 0 der hvor jeg kommer fra.
Gider ikke skille batterierne ad lige nu men gør det sikkert på et senere tidspunkt.
Hvis jeg havde mulighed for at aflæse det gennem batteristikket så var det lidt sjovere men har ikke det der skal til for at gøre det.
På BMS'en står B1_0 ved ledning der (vist nok) går samme sted hen hvor tyk sort ledning (-) er.
Og på den anden side af cellen er det B1_1.
Ved ikke hvad B står for men tænkte på B for bank på engelsk men kan også være det står for balance/balancing. viewtopic.php?p=30276#p30276
I docx-filen står at cellen mellem BC1_0-BC1_1 er celle 1.
Jeg mente den række med folden - den ødelagde jo hele min række
Vær obs på at man normalt ikke kan balancere forskelle over 0,05v med BMS eller cell balancer board - det vil kræve en manuel opladning af de enkelte rækker til 4,20V - hvis du har en dårlig celle/r vil den/de rækker tabe spændingen hurtigere end de sunde ( manglende kapacitet).
Din nuværende rækkevidde indikere at du samlet mangler omkring 10-12 ah hvor tabet er fordelt over flere rækker hvorfor du hurtigere rammer minimum spændingen og BMS lukker af. Var tabet kun i en række ville controlleren lukke af på grund af at den samlede spænding hurtigt vil komme under 40v.
scootergrisen skrev: ↑28. oktober 2022 17:29
Så kom jeg til at køre hele 9 km på batteri 1 før strømmen blev afbrudt op ad bakke.
Forrige tur var ellers på 20 km før strømmen blev afbrudt.
Så det kan gøre en stop forskel med bakker og hvor hurtigt/langsomt man kører op ad dem.
Monstro du ikke burde kigge indenfor på spændingen over de forskellige banker. Dit eksempel lyder som et ikke ballanceret batteri. Der må være et eller andet alvorligt galt med din BMS siden den ikke vil ballancerer.