VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

Ville have vinterdæk på, men det kostede kr 700 pr gang at få skiftet fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt, så købte i stedet et ekstra sæt fælge, der koster kr 700 pr stk., så til foråret er de tjent ind.
Faktisk nok først om er år, da der kostede kr 200 at få sæk på de nye fælge.
Måtte også købe ventiler.
Viste sig jeg også måtte købe ny bremseskive (kr 300) + 3 bolte (kr 60) da de var Loctitet fase fra fabrikken.

Det var ellers relativt lige til.
Vedhæftede filer
E35809DF-CA7C-4289-8A74-30142994EABA.jpeg
F067C4AA-EEED-48A9-A713-A812238E53FF.jpeg
548757B2-CA14-4362-A997-8305653EC29D.jpeg
16083D63-2197-46F4-8FEA-376F7BCB88F0.jpeg
F15551FC-753D-483A-8041-AF9C6B2B440B.jpeg
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

Til forhjulet løsnede jeg de 4 bolte der holdte forskærme og speedometerkabel samt bremsekabel.

Så skulle der blot løsnes en møtrik i højre side (køreretninger) og man hiver en lang bolt ud.

Jeg rensede lige den afstandsring og gav den lidt byt fedt.
Jeg brugte en flad skruetrækker til at skubbe bremsebaklerne fra hinanden. Skulle bare pumpes et par gange med håndtaget bagefter.
Vedhæftede filer
491436B4-252A-4A85-966F-BD27EA09A7B0.jpeg
11F7D1DB-60D9-455A-B11B-AAD373E9A2BD.jpeg
4EB3FE0D-247B-4FDE-BDFE-71A7FD160899.jpeg
48253129-69C8-4D33-AF93-57AEC060F069.jpeg
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

Baghjulet var spændt så hårdt fast, at jeg måtte ringe til thansen og sikre mig, at møtrikken havde normalt omløb.
Måtte så bruge en hammer på en stor nøgle, for at få den løsnet.
Møtrik er i øvrigt bare skjult inde bag en lille plastikkappe.

Løsnede i øvrigt allerførst bremsekablet.

For at få plads til at fjerne hjulet måtte jeg løsne udstødning via 2 ret lange skruer, som de havde smurt rigeligt med kobberfedt på!

Hev så udstødning til til side og sneg hjulet ind og spændte møtrik på igen.
Vedhæftede filer
CEBDBCCF-7E97-4629-B737-1A4CDCAB1287.jpeg
40D5DB28-8D22-4C67-A71D-EC802C0C2171.jpeg
3341804F-C79F-4D92-B3D0-2730261D0DAE.jpeg
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

Jeg ville undersøge glidestangen nu jeg var i gang, men efter jeg fik fjernet en farlige masse bolte, hvor af 2 af dem var såkaldte “sikringsbolte”, kunne jeg ikke få coveret af. Ved sku ikke hvad de har brugt, men ville ikke volde det, når det bare var nysgerrighed og ikke nødvendighed.
Vedhæftede filer
18F02ABE-F4B7-496A-ACE8-B0D73D7718F9.jpeg
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

Så fik jeg et 2a usb udtag hjem.
Vedhæftede filer
CDBB5844-723F-44CA-B89C-CD3B2918B7CB.jpeg
EBFCA5EF-A217-4AA1-BB42-79740C19D9F5.jpeg
A1BE596E-BC5E-4E27-ADED-F577EAFFADF1.jpeg
B72926DD-965A-413C-BE80-54A34DD855E6.jpeg
24D90DFA-40EF-4D98-8C2D-68EC7A933F58.jpeg
9B4AD98E-F511-4FDE-A1D9-5A4FE270126C.jpeg
Brugeravatar
moller1007
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 12
Tilmeldt: 18. september 2018 13:06
Køretøjer: VGA N1

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af moller1007 »

har fundet en løsning til at tune den?
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

moller1007 skrev: 21. oktober 2018 12:46 har fundet en løsning til at tune den?
Jeg har aldrig haft til formål at tune den, men er nok kun variatoren man skal kikke på hvis nu, da indsugningspakningen er uden begrænsning på 45.
Jeg ville have tjekket, hvordan glidestangen så ud, men "låget" ind til variatoren sad mega godt fast.

Hvordan fik du låget løsnet?
Brugeravatar
PatteRC85
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17. september 2018 20:19

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af PatteRC85 »

Skal selv igang med at få vinterdæk på scooty inden så længe. Har lige fået 2 Michelin City Grip Winter hjem.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på. :P
Mht. variator dækslet, så er der på nogen scootere en lille "tap", hvor du kan banke med en lang flad skruetrækker på, bagfra igennem egerne på baghjulet. Jeg skiftede rullere og rem på min Firefox for et par uger siden og på min 30'er model er der en føler, der måler og begrænser omdrejningerne på koblingen. Tog derefter sædet af og fandt en blå/hvid ledning jeg pillede fra hinanden. Så gik den sgu 65-70 ifølge speedometeret. :D
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3591
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Jps »

PatteRC85 skrev: 23. oktober 2018 16:30 Skal selv igang med at få vinterdæk på scooty inden så længe. Har lige fået 2 Michelin City Grip Winter hjem.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på. :P
Mht. variator dækslet, så er der på nogen scootere en lille "tap", hvor du kan banke med en lang flad skruetrækker på, bagfra igennem egerne på baghjulet. Jeg skiftede rullere og rem på min Firefox for et par uger siden og på min 30'er model er der en føler, der måler og begrænser omdrejningerne på koblingen. Tog derefter sædet af og fandt en blå/hvid ledning jeg pillede fra hinanden. Så gik den sgu 65-70 ifølge speedometeret. :D
Træk mellem 5-15 km/t fra, på speedometervisningen, så har du den reelle fart. Bedste måling er med GPS eller cykelcomputer.
Brugeravatar
Dintid
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 166
Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
Køretøjer: VGA N1 Euro-45
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine

Ulæst indlæg af Dintid »

PatteRC85 skrev: 23. oktober 2018 16:30 Skal selv igang med at få vinterdæk på scooty inden så længe. Har lige fået 2 Michelin City Grip Winter hjem.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på. :P
Jeg fik Thansen til at sætte dækkene på det nye sæt fælge jeg købte.
Jeg havde heller aldrig skiftet hjul på scooter før, men der var ikke noget kompliceret i det, så længe man tog det stille og roligt, og lagde mærke til, hvordan tingene hænger sammen.

Ang km/t og GPS
Jeg har kørt med GPS en del gange efterhånden, og den stemmer altid fint overens med scooterens speedometer.

Til service stillede de på kaburator, og nu forsvandt den ujævne tomgang og startproblemer. Den kan også komme op på 48 km/t nu, på en god strækning. Også målt med GPS.
Besvar