VGA N1 45 - min tråd om min maskine
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Ville have vinterdæk på, men det kostede kr 700 pr gang at få skiftet fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt, så købte i stedet et ekstra sæt fælge, der koster kr 700 pr stk., så til foråret er de tjent ind.
Faktisk nok først om er år, da der kostede kr 200 at få sæk på de nye fælge.
Måtte også købe ventiler.
Viste sig jeg også måtte købe ny bremseskive (kr 300) + 3 bolte (kr 60) da de var Loctitet fase fra fabrikken.
Det var ellers relativt lige til.
Faktisk nok først om er år, da der kostede kr 200 at få sæk på de nye fælge.
Måtte også købe ventiler.
Viste sig jeg også måtte købe ny bremseskive (kr 300) + 3 bolte (kr 60) da de var Loctitet fase fra fabrikken.
Det var ellers relativt lige til.
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Til forhjulet løsnede jeg de 4 bolte der holdte forskærme og speedometerkabel samt bremsekabel.
Så skulle der blot løsnes en møtrik i højre side (køreretninger) og man hiver en lang bolt ud.
Jeg rensede lige den afstandsring og gav den lidt byt fedt.
Jeg brugte en flad skruetrækker til at skubbe bremsebaklerne fra hinanden. Skulle bare pumpes et par gange med håndtaget bagefter.
Så skulle der blot løsnes en møtrik i højre side (køreretninger) og man hiver en lang bolt ud.
Jeg rensede lige den afstandsring og gav den lidt byt fedt.
Jeg brugte en flad skruetrækker til at skubbe bremsebaklerne fra hinanden. Skulle bare pumpes et par gange med håndtaget bagefter.
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Baghjulet var spændt så hårdt fast, at jeg måtte ringe til thansen og sikre mig, at møtrikken havde normalt omløb.
Måtte så bruge en hammer på en stor nøgle, for at få den løsnet.
Møtrik er i øvrigt bare skjult inde bag en lille plastikkappe.
Løsnede i øvrigt allerførst bremsekablet.
For at få plads til at fjerne hjulet måtte jeg løsne udstødning via 2 ret lange skruer, som de havde smurt rigeligt med kobberfedt på!
Hev så udstødning til til side og sneg hjulet ind og spændte møtrik på igen.
Måtte så bruge en hammer på en stor nøgle, for at få den løsnet.
Møtrik er i øvrigt bare skjult inde bag en lille plastikkappe.
Løsnede i øvrigt allerførst bremsekablet.
For at få plads til at fjerne hjulet måtte jeg løsne udstødning via 2 ret lange skruer, som de havde smurt rigeligt med kobberfedt på!
Hev så udstødning til til side og sneg hjulet ind og spændte møtrik på igen.
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Jeg ville undersøge glidestangen nu jeg var i gang, men efter jeg fik fjernet en farlige masse bolte, hvor af 2 af dem var såkaldte “sikringsbolte”, kunne jeg ikke få coveret af. Ved sku ikke hvad de har brugt, men ville ikke volde det, når det bare var nysgerrighed og ikke nødvendighed.
- moller1007
- 2. Rang
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 18. september 2018 13:06
- Køretøjer: VGA N1
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
har fundet en løsning til at tune den?
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Jeg har aldrig haft til formål at tune den, men er nok kun variatoren man skal kikke på hvis nu, da indsugningspakningen er uden begrænsning på 45.
Jeg ville have tjekket, hvordan glidestangen så ud, men "låget" ind til variatoren sad mega godt fast.
Hvordan fik du låget løsnet?
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Skal selv igang med at få vinterdæk på scooty inden så længe. Har lige fået 2 Michelin City Grip Winter hjem.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på.
Mht. variator dækslet, så er der på nogen scootere en lille "tap", hvor du kan banke med en lang flad skruetrækker på, bagfra igennem egerne på baghjulet. Jeg skiftede rullere og rem på min Firefox for et par uger siden og på min 30'er model er der en føler, der måler og begrænser omdrejningerne på koblingen. Tog derefter sædet af og fandt en blå/hvid ledning jeg pillede fra hinanden. Så gik den sgu 65-70 ifølge speedometeret.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på.
Mht. variator dækslet, så er der på nogen scootere en lille "tap", hvor du kan banke med en lang flad skruetrækker på, bagfra igennem egerne på baghjulet. Jeg skiftede rullere og rem på min Firefox for et par uger siden og på min 30'er model er der en føler, der måler og begrænser omdrejningerne på koblingen. Tog derefter sædet af og fandt en blå/hvid ledning jeg pillede fra hinanden. Så gik den sgu 65-70 ifølge speedometeret.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Træk mellem 5-15 km/t fra, på speedometervisningen, så har du den reelle fart. Bedste måling er med GPS eller cykelcomputer.PatteRC85 skrev: ↑23. oktober 2018 16:30 Skal selv igang med at få vinterdæk på scooty inden så længe. Har lige fået 2 Michelin City Grip Winter hjem.
Har aldrig skiftet dæk eller taget hjul af og på scooter før, dog har jeg en kammerat der kan hjælpe undervejs. Det er jeg spændt på.
Mht. variator dækslet, så er der på nogen scootere en lille "tap", hvor du kan banke med en lang flad skruetrækker på, bagfra igennem egerne på baghjulet. Jeg skiftede rullere og rem på min Firefox for et par uger siden og på min 30'er model er der en føler, der måler og begrænser omdrejningerne på koblingen. Tog derefter sædet af og fandt en blå/hvid ledning jeg pillede fra hinanden. Så gik den sgu 65-70 ifølge speedometeret.
- Dintid
- 7. Rang
- Indlæg: 166
- Tilmeldt: 13. august 2018 19:45
- Køretøjer: VGA N1 Euro-45
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Re: VGA N1 45 - min tråd om min maskine
Jeg fik Thansen til at sætte dækkene på det nye sæt fælge jeg købte.
Jeg havde heller aldrig skiftet hjul på scooter før, men der var ikke noget kompliceret i det, så længe man tog det stille og roligt, og lagde mærke til, hvordan tingene hænger sammen.
Ang km/t og GPS
Jeg har kørt med GPS en del gange efterhånden, og den stemmer altid fint overens med scooterens speedometer.
Til service stillede de på kaburator, og nu forsvandt den ujævne tomgang og startproblemer. Den kan også komme op på 48 km/t nu, på en god strækning. Også målt med GPS.