Giantco sprint, gnist men starter ikke?
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Prøv og start motoren med generatorstikket i og tag chocker stikket af også prøv og sæt lyskontakten til nærlyset også prøv og sluk lyset og se om det gør nogen forskel.
Jeg ved ik om spændingsregulatoren kan tage skade af man tage stikket ud men prøv det men så kan du slukke motoren og sætte tændingslåsen på OFF før du før det bare for en sikkerhedsskyld. Syns jeg læste noget om den kunne tage skade hvis man bare tog stikket ud mens den var tændt.
Jeg ved ik om spændingsregulatoren kan tage skade af man tage stikket ud men prøv det men så kan du slukke motoren og sætte tændingslåsen på OFF før du før det bare for en sikkerhedsskyld. Syns jeg læste noget om den kunne tage skade hvis man bare tog stikket ud mens den var tændt.
- donald_duck
- 3. Rang
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
- Køretøjer: Giantco Sprint, - 2006
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Prøvede det der men det hjalp ikke, har nu skilt cyllen ad, og topstykket er HELT sort, og ikke brunlig som det skulle være, mit tændrør er også sort i stedet for lysebrunt, men stempel ringe osv ser fint ud.
Skriv hvis du vil have billider.
Skriv hvis du vil have billider.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Ja vil gerne se nogen billeder.
Har du kørt med korrekt motorolieniveau ?
Prøv og se om stemplet siddet løst på plejlstangen og plejlstangen sidder løst på krumtappen ligesom i videoen før.
Dit tændrør er måske lidt sort men jeg syns ikke det er særlig meget.
Har du checket at stempelringene er vendt rigtigt og sidder på deres rigtige plads ? Og når du engang sætter cylinderen på så skal enderne på stempelringene vendes på en bestemt måde.
Du kan også sætte stemeplringene i cylinderen og måle hvor meget mellemrum der er mellem enderne.
Check at pakningen kan holde tæt mellem topstykke og cylinder.
Har du kørt med korrekt motorolieniveau ?
Prøv og se om stemplet siddet løst på plejlstangen og plejlstangen sidder løst på krumtappen ligesom i videoen før.
Dit tændrør er måske lidt sort men jeg syns ikke det er særlig meget.
Har du checket at stempelringene er vendt rigtigt og sidder på deres rigtige plads ? Og når du engang sætter cylinderen på så skal enderne på stempelringene vendes på en bestemt måde.
Du kan også sætte stemeplringene i cylinderen og måle hvor meget mellemrum der er mellem enderne.
Check at pakningen kan holde tæt mellem topstykke og cylinder.
- donald_duck
- 3. Rang
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
- Køretøjer: Giantco Sprint, - 2006
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Jeg tror faktisk der kom for meget olie på sidst jeg fyldte op, fyldte den op sidst lige før den lange tur.
Undskyld den lange vente tid men fik lige en masse at lave.
Her er en hel del billeder.
Her er tændrøret nu, det er her hvor jeg mener det er alt for sort, men det er nok fordi motoren ikke går som den skal.
Stempel, kan du nok ikke bruge til noget men her er det alligevel.
Topstykket før rengøring.
Topskykket efter rengøring.
toppen af topstykket efter rengøring, kan nok heller ikke bruges til noget.
Inde i midterstykket af cyllen.
Også midterstykket bare drejet 180 grader.
Stempel efter lidt rengøring.
Ventil dækslet.
Og min bunpakning var vidst også godt slidt da den gik fra hinanden da jeg skildte cyllen ad, så køber lige en ny imorgen.
EDIT: alt er blevet renset i sæbe vandt først, så vand på, tøret det med kompresser, også renset i diesel.
Undskyld den lange vente tid men fik lige en masse at lave.
Her er en hel del billeder.
Her er tændrøret nu, det er her hvor jeg mener det er alt for sort, men det er nok fordi motoren ikke går som den skal.
Stempel, kan du nok ikke bruge til noget men her er det alligevel.
Topstykket før rengøring.
Topskykket efter rengøring.
toppen af topstykket efter rengøring, kan nok heller ikke bruges til noget.
Inde i midterstykket af cyllen.
Også midterstykket bare drejet 180 grader.
Stempel efter lidt rengøring.
Ventil dækslet.
Og min bunpakning var vidst også godt slidt da den gik fra hinanden da jeg skildte cyllen ad, så køber lige en ny imorgen.
EDIT: alt er blevet renset i sæbe vandt først, så vand på, tøret det med kompresser, også renset i diesel.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Det ser noget sort ud men fint efter rensning.
Selvom tændrøret ser helt sort ud så det nok bare fordi du ikke har fået motoren godt varm i det sidste stykke tid.
Når du engang får motoren til at køre godt så tror jeg tændrøret bliver fint igen.
Har du prøvet og hive i stemplet frem og tilbage og se om plejlstangen kan rykke sig ligesom i den video jeg linkede til.
Prøv og hold på blæser hjulet så krumtapakslen ikke drejer rundt også se om du kan hive stemplet frem og tilbage.
Når du engang spænder topstykkets 4 møtrikker så spænd dem på kryds lidt af gangen.
Har du checket at stempelringene sidder rigtigt med mærket op ?
Selvom tændrøret ser helt sort ud så det nok bare fordi du ikke har fået motoren godt varm i det sidste stykke tid.
Når du engang får motoren til at køre godt så tror jeg tændrøret bliver fint igen.
Har du prøvet og hive i stemplet frem og tilbage og se om plejlstangen kan rykke sig ligesom i den video jeg linkede til.
Prøv og hold på blæser hjulet så krumtapakslen ikke drejer rundt også se om du kan hive stemplet frem og tilbage.
Når du engang spænder topstykkets 4 møtrikker så spænd dem på kryds lidt af gangen.
Har du checket at stempelringene sidder rigtigt med mærket op ?
- donald_duck
- 3. Rang
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
- Køretøjer: Giantco Sprint, - 2006
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Stempel ringene sidder rigtigt, kan lige tage et billede af det imorgen, men det er lidt for mørkt nu til jeg kan fange noget som helst, og ja har prøvet at vride, rykke og trække i stemplet men det rykker sig ikke en milimeter. Men tænker lidt om den kunne lave banking som du selv skrev tidligere netop fordi den var så sort? og forresten kan du fortælle mig hvad der kan være gået i stykker hvis jeg havde fyldt for meget olie på?
Rettelse: stangen kan rykke sig meget få millimeter fra siden til siden men det gå jeg ud fra er meget normalt, og kan ikke rykkes frem og tilbage på nogen måde.
Rettelse: stangen kan rykke sig meget få millimeter fra siden til siden men det gå jeg ud fra er meget normalt, og kan ikke rykkes frem og tilbage på nogen måde.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Jeg har læst at hvis der sidder meget kulstof i forbrændingskammeret, altså sådan et tykt lag så der bliver mindre plads at det så øger trykket og kan give banking... men syns ikke der er så meget i din motor og du har rengjort den fint så det skulle i hvertfald ikke være det nu.
Grunden til det er så sort er nok bare fordi du ikke har fået motoren ordentligt varm her på det sidste fordi du har problemer med den.
Det var værre i min motor.
Jeg tror ikke der rigtig kan gå noget istykker ved for meget olie, men det kan være der så kommer for meget olie ind i forbrændingskammeret og motoren får for meget modstand så ydelsen bliver dårligere. Men bare rolig tror ik der er sket noget dårligt, det havde været værre hvis der var for lidt olie i.
Bare check olienivauet igen og tag lidt olie ud hvis der er for meget og check igen indtil det er under max mærket på oliepinden.
Og når du måler med oliepinden så skal du ikke skrue pinden i, du skal bare sætte den ned i hullet så langt den kan komme uden at dreje også aflæse.
Og får det mens scooteren står helt vandret.
Jeg kan også rykke stemplet lidt sidelængs det normalt.
Så må vi se om det overhovedet har gjort nogen forskel når du får det samlet igen.
Du ved det sikkert godt man skriver det allegivel bare for at være sikker.
Når du sætter kæden på at svinghjulet står ved T mærket. Altså den streg der er ved T skal stå ud for hakket i motorblokken.
Også drejer du knastakslen så det store hul peger væk fra motoren og de 2 små huller/mærker er parralle med topstykket.
Så sætter du kæden på og check at alle mærkerne står rigitgt bagefter.
Også skal du have knastkædestrammeren af cylinderen og tage fjederen ud og nulstille den ved at holde modhageren ind og presse "pinden" helt ind.
Så sætter du knastkædestrammeren på til sidst. Og først til aller sidst når alt det andet er på så sætter du fjederen ned og skruen møtrikken fast over den, så strammer kæden sig selv tilpas.
Du vidste det sikket godt men bare lige for at være sikkert.
Grunden til det er så sort er nok bare fordi du ikke har fået motoren ordentligt varm her på det sidste fordi du har problemer med den.
Det var værre i min motor.
Jeg tror ikke der rigtig kan gå noget istykker ved for meget olie, men det kan være der så kommer for meget olie ind i forbrændingskammeret og motoren får for meget modstand så ydelsen bliver dårligere. Men bare rolig tror ik der er sket noget dårligt, det havde været værre hvis der var for lidt olie i.
Bare check olienivauet igen og tag lidt olie ud hvis der er for meget og check igen indtil det er under max mærket på oliepinden.
Og når du måler med oliepinden så skal du ikke skrue pinden i, du skal bare sætte den ned i hullet så langt den kan komme uden at dreje også aflæse.
Og får det mens scooteren står helt vandret.
Jeg kan også rykke stemplet lidt sidelængs det normalt.
Så må vi se om det overhovedet har gjort nogen forskel når du får det samlet igen.
Du ved det sikkert godt man skriver det allegivel bare for at være sikker.
Når du sætter kæden på at svinghjulet står ved T mærket. Altså den streg der er ved T skal stå ud for hakket i motorblokken.
Også drejer du knastakslen så det store hul peger væk fra motoren og de 2 små huller/mærker er parralle med topstykket.
Så sætter du kæden på og check at alle mærkerne står rigitgt bagefter.
Også skal du have knastkædestrammeren af cylinderen og tage fjederen ud og nulstille den ved at holde modhageren ind og presse "pinden" helt ind.
Så sætter du knastkædestrammeren på til sidst. Og først til aller sidst når alt det andet er på så sætter du fjederen ned og skruen møtrikken fast over den, så strammer kæden sig selv tilpas.
Du vidste det sikket godt men bare lige for at være sikkert.
- donald_duck
- 3. Rang
- Indlæg: 25
- Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
- Køretøjer: Giantco Sprint, - 2006
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
ja vidste det godt, som jeg skrev tidligere er det desværre ikke første gang jeg har haft cyllen af, men takker alligevel, og skriver da lige i morgen om den køre eller ej.
Og lige meget hvad så tusind tak for alt hjælp indtil videre. Syntes det er utroligt (dejligt) du gider gøre så meget ud af at hjælpe andre med deres scootere, og tænker også det må være et ret utaknemeligt arbejde du har fået dig der. Men igen mange tak indtil videre.
Og lige meget hvad så tusind tak for alt hjælp indtil videre. Syntes det er utroligt (dejligt) du gider gøre så meget ud af at hjælpe andre med deres scootere, og tænker også det må være et ret utaknemeligt arbejde du har fået dig der. Men igen mange tak indtil videre.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Det er ikke et utaknemmeligt arbejde syns jeg. For jeg lærer jo også noget selv.
Syns da også det er fedt du gider tage billeder og lave videoer, det lærer jeg da noget ved bare at se hvordan det kan se ud.
Jeg kan jo bruge det til at lave fejlfindingssiden bedre hvis vi finder en løsning på et bestemt problem.
Det selvfølgelig mange ting der kan være skyld i noget men ville være rart hvis jeg vidste lidt mere om det.
Syns da også det er fedt du gider tage billeder og lave videoer, det lærer jeg da noget ved bare at se hvordan det kan se ud.
Jeg kan jo bruge det til at lave fejlfindingssiden bedre hvis vi finder en løsning på et bestemt problem.
Det selvfølgelig mange ting der kan være skyld i noget men ville være rart hvis jeg vidste lidt mere om det.
- onkelroar
- 7. Rang
- Indlæg: 208
- Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
- Køretøjer: Giantco G-buddy 13000 km
Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?
Der kan være flere årsager til dårlig eller ingen start.
Har du tjekket at alle vacumslanger er iorden?
Stel forbindelsen?
Spændingsregulator?
Og hvilken dyse kører du med?
Har du tjekket at alle vacumslanger er iorden?
Stel forbindelsen?
Spændingsregulator?
Og hvilken dyse kører du med?