I år (og sidste år) er hjemmesidens hosting og domæne blevet betalt af andre end mig der laver hjemmesiden. Det lader til at GYS har betalt regningen på 927,- kroner i år og så har andre i skrivende stund (Lørdag den 13. juli 2024) overført i alt 655,- kroner til GYS. Jeg har ikke selv mulighed for at vise hvem der har opført penge til hvem og hvor meget da jeg ikke er en del af det, jeg kan bare se at regningen er blevet betalt. Så det er vist noget med at stole på hinanden.
Hvis du har lyst til at hjælpe med betalingen så læs forumemnet Betaling af hosting/domæne (2024). Så giver GYS vist løbende opdateringer om overførsel af penge.
Scootergrisen
Snak om scooter og knallert og få hjælp til at lave dit køretøj
Landbo skrev: ↑9. juli 2023 15:35
Har foretaget en visuel kontrol af begge BMS under en kraftig lup uden og kunne finde noget unormalt.
Vil prøve at aflade batteriet til ca 75% direkte for og se om det kan oplades gennem BMS'en igen.
Leif.
Det er sgu ret nedslående. Efter afladning af batteriet så hver celleserie/bank indeholder 3,7 Volt, må jeg desværre konstatere det ikke er muligt og genoplade batteriet på ordinær måde. BMS printene er sprøjtelakeret med et tykt lag lak så det er nærmest praktisk umuligt og måle direkte på de enkelte komponenter. Der kommer en bekendt, der er udlært radiomekaniker dengang man stod og pudsede radiorørene i morgen og så må vi se om han kan se noget jeg overser.
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 13. juli 2023 08:03, rettet i alt 1 gang.
Når din bekendt har kigget på batteriet og i er kommet frem til at det, desværre, ikke virker mere, må du gerne sende det retur til mig.
Så kan jeg få sat scooteren til salg, som reservedel.
Ligeledes sidder jeg inde med en helt ny BMS printplade, som også bliver sat til salg.
Når din bekendt har kigget på batteriet og i er kommet frem til at det, desværre, ikke virker mere, må du gerne sende det retur til mig.
Så kan jeg få sat scooteren til salg, som reservedel.
Ligeledes sidder jeg inde med en helt ny BMS printplade, som også bliver sat til salg.
Vh.
Kent Moust
Ja du er sørme hurtig Kent. Jeg har jo lovet dig det bliver sendt herfra i morgen.
Og så lige for en god ordens skyld virker Li-Ion cellerne i batteriet sunde, men derimod er begge sæt BMS print toast, dvs de virker af en eller anden uransagelig grund ikke.
Du kan prøve at komme med de målinger jeg har foreslået.
Måling af hele batteriet direkte på + og - ved første og sidste celleserie.
Måling af hver celleserie direkte på cellerne. 13 målinger.
Hvordan har du gjort når du har monteret/afmonteret stikkene?
Du kan prøve at måle om diverse ledningerne har forbindelse på printplade/celler.
Altså f.eks. mål udvendigt i Chogori-stikket hvor den tynde gul ledning er (midterste hul) og så på stikbenet på modsatte side af printpladsen af hvor stikket er monteret.
Så du måler at der rent faktisk er forbindelse hele vejen og ikke kun i ledning. Det kunne måske være der er noget lim i stikket som gør at der ikke er forbindelse.
Samme med andre ledninger. Mål direkte på printpladens stikben og direkte på cellerne for at se om der er forbindelse i alle de tynde ledninger.
Kan måske være lidt svært at komme til men du kan finde finde på noget uden at lave kortslutninger.
Og måle modstanden i temperaturmålerne direkte på printpladen så du ved at der er forbindelse og målingen er korrekt.
Hvis i har 2 BMS'er og cellernes spænding er fin så tænker jeg umiddelbart dårlig forbindelse.
Jeg har skrevet til Batteriservice i Køge nu og forlagt dem din vurdering.
Så tænker jeg de vender tilbage i morgen.
Det er min plan efter at have talt med dem, muligvis at sende dem batteriet til fejlsøgning.
Hvis de vedholder at BMS pladen var i orden og den nu ikke fungerer mere, så har vi en udfordring.
Moust skrev: ↑13. juli 2023 21:31
Muligvis jeg er hurtig, men min tålmodighed er opbrugt mht. den scooter. Så er der ingen grund til at vente.
Men hvad er det du skriver?
Er BEGGE BMS færdige?
Jeg har lige givet 1500 for et nyt og nu siger du det ikke virker?
Det må du gerne forklare da jeg selvfølgelig kommer til at køre en reklamationssag overfor leverandøren.
Kent
Ja det er vi faktisk hele to der har konkluderet når det ikke er muligt og "åbne" for spændingen eller oplade batteriet med nogle af de to BMS'er monteret. Vi undres over begge BMS'er tilsyneladende har den samme fejl, når forbindelserne fra BMS'erne og ud til stikket syntes fejlfrie. Li-Ion cellerne syntes og være sunde. Som skrevet før, har der formodentlig været nogen inde i batteriet og reparerer da der er streget med en blå tusch samt nogle af ledningerne har været loddet af stikkene på kassen og efterfølgende omviklet med sort isolerbånd, hvilket jeg ret sikker på ikke er sket fra fabrikantens side.