Træt af min "elbil"
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11336
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Træt af min "elbil"
Du må have en strømmåler på stikkontakten så kan du følge lidt mere med end bare en lampe der skifter farve.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Træt af min "elbil"
Hvis det er almindelige blybatterier, så prøv at sætte en intelligent lader til, og oplad cellerne enkeltvis op til fuld. Herefter køre med køretøjet et stykke tid uden at oplade, og prøv så at måle spændingen over hver enkelt batteri, for at se om de er ens.
Måske er det bare en enkelt af batterierne som er dårlig, og så tror jeg ikke det er dyrt at reparere den.
Tror batterierne varmes lidt op hvis du opvarmer kabinen med en varmluftblæser inden du skal køre, selvom de er under sædet.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Træt af min "elbil"
Hvordan vil du oplade batterierne enkeltvis, når de er forbundet til hinanden?? Og har ingen intelligent lader.
Et enkelt batteri til min, koster ca. 1100 kr Men har jo fået at vide, at man skifter hele pakken, selvom der kun er et batteri, der har tabt effekt. Jeg har en varmluftsblæser, så det må prøves en dag
Et enkelt batteri til min, koster ca. 1100 kr Men har jo fået at vide, at man skifter hele pakken, selvom der kun er et batteri, der har tabt effekt. Jeg har en varmluftsblæser, så det må prøves en dag
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Træt af min "elbil"
Kunne være en idéscootergrisen skrev: ↑24. november 2022 08:27 Du må have en strømmåler på stikkontakten så kan du følge lidt mere med end bare en lampe der skifter farve.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Træt af min "elbil"
Opladningen hos min far idag tog ca. lige så lang tid, som i går aftes (2 timer 24 min).
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Træt af min "elbil"
Hvis batterierne er forbundet parallelt, er det ikke muligt at lade dem enkeltvis. Men, hvis de er forbundet i serie, kræves kun der er slukket, så de ikke trækker strøm. Som regel er 5 batterier i serie, i alt 60V, og så kan du fint oplade dem enkeltvis, hvis de er slukket, så de ikke leverer strøm. Laderen må kun sættes på et batteri af gangen, da den ellers får for stor spænding, og det tåler den ikke.Jps skrev: ↑24. november 2022 14:09 Hvordan vil du oplade batterierne enkeltvis, når de er forbundet til hinanden?? Og har ingen intelligent lader.
Et enkelt batteri til min, koster ca. 1100 kr Men har jo fået at vide, at man skifter hele pakken, selvom der kun er et batteri, der har tabt effekt. Jeg har en varmluftsblæser, så det må prøves en dag
Den billigste oplader jeg kunne finde er hos harald nyborg: https://www.harald-nyborg.dk/branford-b ... rtec-4a-wp
Kender den ikke, men vil tro den er ok nok.
Senest rettet af GYS 24. november 2022 14:41, rettet i alt 1 gang.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Træt af min "elbil"
Beklager, men jeg skal ikke rode med strøm og risikere en batteribrand, da jeg ikke er elektriker Mekanikeren må tjekke det, hvis jeg kan få en aftale om service af bilen, i næste uge.GYS skrev: ↑24. november 2022 14:27Hvis batterierne er forbundet parallelt, er det ikke muligt at lade dem enkeltvis. Men, hvis de er forbundet i serie, kræves kun der er slukket, så de ikke trækker strøm. Som regel er 5 batterier i serie, i alt 60V, og så kan du fint oplade dem enkeltvis, hvis de er slukket, så de ikke leverer strøm.Jps skrev: ↑24. november 2022 14:09 Hvordan vil du oplade batterierne enkeltvis, når de er forbundet til hinanden?? Og har ingen intelligent lader.
Et enkelt batteri til min, koster ca. 1100 kr Men har jo fået at vide, at man skifter hele pakken, selvom der kun er et batteri, der har tabt effekt. Jeg har en varmluftsblæser, så det må prøves en dag
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Træt af min "elbil"
Det lyder fornuftigt. Jeg er selv elektroingeniør, men hvis man ikke ved hvad man gør, er det bedst at lade være.Jps skrev: ↑24. november 2022 14:40Beklager, men jeg skal ikke rode med strøm og risikere en batteribrand, da jeg ikke er elektriker Mekanikeren må tjekke det, hvis jeg kan få en aftale om service af bilen, i næste uge.GYS skrev: ↑24. november 2022 14:27Hvis batterierne er forbundet parallelt, er det ikke muligt at lade dem enkeltvis. Men, hvis de er forbundet i serie, kræves kun der er slukket, så de ikke trækker strøm. Som regel er 5 batterier i serie, i alt 60V, og så kan du fint oplade dem enkeltvis, hvis de er slukket, så de ikke leverer strøm.Jps skrev: ↑24. november 2022 14:09 Hvordan vil du oplade batterierne enkeltvis, når de er forbundet til hinanden?? Og har ingen intelligent lader.
Et enkelt batteri til min, koster ca. 1100 kr Men har jo fået at vide, at man skifter hele pakken, selvom der kun er et batteri, der har tabt effekt. Jeg har en varmluftsblæser, så det må prøves en dag
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Træt af min "elbil"
Fandt dette billede af batterierne:
- Vedhæftede filer
-
- Motorrum.jpg (54.39 KiB) Vist 2190 gange
Re: Træt af min "elbil"
En af mine venner har en sådan kabinescooter, købt hos Thansen, som hun især bruger de dage hvor vejret er koldt og træls, når hun skal på arbejde, og som kræver en køretur på ca. 11 til 12 km hver vej.
Hun vipper sædet op, og så har hun en elektrisk 2000 watt varmeblæser som hun sætter ind i kabinen, pegende på batterierne, som hun så tænder ca. 30 min før hun skal køre, det betyder at ikke alene kabinen, men også batterierne er pænt lune, når hun kører hjemmefra, og varmen holder fint de ca. 20 min, som køreturen varer derud.
Hun kan desværre ikke komme til at bruge samme triks når hun skal hjemad, og hun siger at hun meget tydeligt kan mærke forskel på den måde kabinescooteren kører på, derud og hjem, med et stort plus til den forvarmede kabine og batterier på vej til abejde om morgenen..
Hun har behandlet vinduerne med antidug, så den del skal hun ikke bekymres sig over, og heller ikke is på vinduerne ude og inde, da den står tildækket, når hun ikke bruger den..
Så kan du komme afsted med at benytte samme triks, så kan det anbefales at du prøver det..
Hun vipper sædet op, og så har hun en elektrisk 2000 watt varmeblæser som hun sætter ind i kabinen, pegende på batterierne, som hun så tænder ca. 30 min før hun skal køre, det betyder at ikke alene kabinen, men også batterierne er pænt lune, når hun kører hjemmefra, og varmen holder fint de ca. 20 min, som køreturen varer derud.
Hun kan desværre ikke komme til at bruge samme triks når hun skal hjemad, og hun siger at hun meget tydeligt kan mærke forskel på den måde kabinescooteren kører på, derud og hjem, med et stort plus til den forvarmede kabine og batterier på vej til abejde om morgenen..
Hun har behandlet vinduerne med antidug, så den del skal hun ikke bekymres sig over, og heller ikke is på vinduerne ude og inde, da den står tildækket, når hun ikke bruger den..
Så kan du komme afsted med at benytte samme triks, så kan det anbefales at du prøver det..