scootergrisen skrev: ↑25. oktober 2023 15:04
Ud fra billederne at dømme står der "Li-on" på.
Nu har jeg været ovre og kigge igen. Sidst jeg så tøws jeg de lignede LiFePO4 celler, men efter endnu et kig må jeg nok give dig ret. Så vil jeg også mene prisen er vel i overkanten selv om der er måske er kvalitets celler fra en anerkendt fabrikant stavlet i dem.
Men det er da et meget god eksempel på hvor lidt information der er når det handler om kabinescootere og batterier til kabinescootere.
Så folk må gætte sig til hvad det mon er for et batteri og prisen osv.
Selv her hvor det er en person i danmark der selv står for at bygge batteriet der får man helt vildt lidt information og det til en vare der koster noget i stil med 15.000-35.000,- kroner.
Lithium batterier kan ikke tåle at blive ladet i frostvejr.
De dårligste "BMS'er" stopper ikke ladningen, og batterierne bliver ødelagt.
De lidt bedre "BMS'er" stopper ladningen i frostvejr, men man får så ikke opladet batterierne ved dagsfrost.
De bedste "BMS'er" tænder et varmelegeme, der opvarmer batterierne før ladning. Hvor god er den opvarmning, får den alle celler varmet op over 0 grC? Har fabrikanten testet temperatur på alle celler under opvarmning?
Hvis man starter ladningen efter en længere køretur, er batterierne opvarmet noget pga tab i cellerne. Jeg kan ikke huske præcis hvor meget det er hos vores LiFePo4, vistnok noget med 3-4 grC.
Vi har en meget stor hjemmesamlet batteripakke, og kan derfor vente med at lade til temperaturen er over 0 grC (vores kørselsbehov er ikke stort om vinteren). Jeg har købt et billigt fjerntermometer i Biltema, og placeret føleren midt i en af batteri pakkerne.
Det nok nogle overvejelser der bør indgå i dit valg af batteripakke.
Lithium batterier kan ikke tåle at blive ladet i frostvejr.
De dårligste "BMS'er" stopper ikke ladningen, og batterierne bliver ødelagt.
De lidt bedre "BMS'er" stopper ladningen i frostvejr, men man får så ikke opladet batterierne ved dagsfrost.
De bedste "BMS'er" tænder et varmelegeme, der opvarmer batterierne før ladning. Hvor god er den opvarmning, får den alle celler varmet op over 0 grC? Har fabrikanten testet temperatur på alle celler under opvarmning?
Hvis man starter ladningen efter en længere køretur, er batterierne opvarmet noget pga tab i cellerne. Jeg kan ikke huske præcis hvor meget det er hos vores LiFePo4, vistnok noget med 3-4 grC.
Vi har en meget stor hjemmesamlet batteripakke, og kan derfor vente med at lade til temperaturen er over 0 grC (vores kørselsbehov er ikke stort om vinteren). Jeg har købt et billigt fjerntermometer i Biltema, og placeret føleren midt i en af batteri pakkerne.
Det nok nogle overvejelser der bør indgå i dit valg af batteripakke.
//Jørgen
Hvis ikke lithiumbatterier kan tåle opladninger om vinteren, hvorfor så lave dem? Jeg kører hele året, så de skal sgu kunne tåle opladninger i kulde
Det er vel fordi litiumbatterier er bedre på så mange områder i forhold til andre tilgængelige batterikemier.
Og frost er ikke et problem i alle områder (varmere lande).
Så må du enten købe et litiumbatteri hvor der er taget højde for det eller på den en eller anden måde sørge for at batteriet har den korrekte temperatur eller bruge en anden batterikemi.
Det var også kun en oplysning, som du bør tage stilling til. Spørg leverandøren om der er varmelegemer i pakken, da du vist ikke har en opvarmet garage til opladning (som jeg husker det).
Jeg fandt lige dataene frem på vores LiFePo4 batterier, hvor jeg har udklippet det om ladning:
Ladning 1.jpg (9.73 KiB) Vist 2610 gange
Ladning 2.jpg (17.96 KiB) Vist 2610 gange
Men som scootergrisen skriver, så er lithium batterierne meget bedre på de andre områder (vejer mindre, fylder mindre og holder længere).
Det var også kun en oplysning, som du bør tage stilling til. Spørg leverandøren om der er varmelegemer i pakken, da du vist ikke har en opvarmet garage til opladning (som jeg husker det).
Jeg fandt lige dataene frem på vores LiFePo4 batterier, hvor jeg har udklippet det om ladning:
Ladning 1.jpg
Ladning 2.jpg
Men som scootergrisen skriver, så er lithium batterierne meget bedre på de andre områder (vejer mindre, fylder mindre og holder længere).
//Jørgen
Må ringe til min mekaniker imorgen, og høre om lidt mere om Lithiumpakken, som han kan skaffe hjem.
Så fik jeg snakket med mekanikeren. Og de lithiumbatterier han kan skaffe kommer fra RS batterier og det er 72 volt 60 amp til en pris af 21.500 kr. Der er lavet et eller andet, der gør at batterierne kan holdes varme om vinteren. Holdbarheden er så 4 år plus det løse. Der ud over skal der skiftes bremsekalibre på baghjulene, skiftes olie i bagakslen plus diverse småting. Så det løber op i ca. 23.000 kr uden arbejdsløn som nok ligger på ca. 3.000 kr. Så er det lige før det er billigere at købe en MotoCR City til 49.000 kr med lithiumbatterier.