Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Kjp skrev:På min sidder dækslet fast med de originale skruer og afstandsstykker, så ved ikke lige hvorfor det ikke gør det på din. Og mht. til andre støddæmpere har jeg ikke fundet nogen til min endnu. Hvis du prøver google så skal de være 310mm og max 5-6 cm i diameter (målt på fjederen).
Et eksempel: Malossidæmpere.

Du skal ikke købe dem som Thansen sælger, de er stenhårde.
Dækkenes profil må også have noget at sige. Mine er 100/70-14 foran. Der er ingen affjedringen i sådan nogen lave sutter. Hvor "høje" dæk vil man kunne sætte på?
Der er nogle støddæmpere her... der står de skulle være meget komfortable:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 63541.html
Der står godt nok at de ikke længere er tilgængelige, men de kan vel findes andetsteds.
Det ser ud til at være originale Honda støddæmpere til den thailandske model der hedder PCX 125 og 150. Fin scooter i øvrigt.
Hedder de KZYA?

Billede
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

Jeg ved ikke hvad Kymco's støddæmpere hedder, men så længe de er 310mm skulle de kunne bruges. Og jeg kører med dækstørrelsen 120-70-14 foran og 120-80-14 bagi. Den størrelse er den typegodkendt med.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Jeg tænkte mere på hvad Hondaens støddæmpere hedder. Ser ud til at hedde noget med KZYA.
Min skulle originalt have haft 100/80-14 foran og 120/80-14 bagpå. Det står der i hvert fald bag på brugervejledningen til en 125cc.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 10.000 km.
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev:Jeg tænkte mere på hvad Hondaens støddæmpere hedder. Ser ud til at hedde noget med KZYA.
Min skulle originalt have haft 100/80-14 foran og 120/80-14 bagpå. Det står der i hvert fald bag på brugervejledningen til en 125cc.
Der er sikkert også en smule forskel i farten (50cc-125cc), nok derfor der er anden dækstørrelse på :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Ulæst indlæg af scootergrisen »

http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... hp#se_ogsa er der link til http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... difikation hvor du kan læse om "Den geniale løsning" med at bruge 2 relæer og andre Kymco Super 8 problemer.
Jeg kender ikke til andre scootere med det system så ved ikke om det ville være godt at lægge det under "Lys/lygter" hvis det kun er noget som findes på den model.
Også ved jeg ikke om det er lavet anderledes på 125-modellen. Jeg har en 50 ccm.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

scootergrisen skrev:http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... hp#se_ogsa er der link til http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... difikation hvor du kan læse om "Den geniale løsning" med at bruge 2 relæer og andre Kymco Super 8 problemer.
Jeg kender ikke til andre scootere med det system så ved ikke om det ville være godt at lægge det under "Lys/lygter" hvis det kun er noget som findes på den model.
Også ved jeg ikke om det er lavet anderledes på 125-modellen. Jeg har en 50 ccm.
Tak for info. Gad nok vide om de 70W forlys er for meget at trække for elsystemet når den står i tomgang. Er det mon derfor den er designet til at gå ned på 6V? Fordi hvis man modificerer så den har nærlys i tomgang, kan det være at motoren næsten går ud fordi den har svært ved at trække de 70W el.lign. For så vil jeg hellere lade være med at pille ved det. Der er vel en årsag til at de har designet systemet som de har, skulle man tro.

Har du en kommentar til de støddæmpere som jeg fandt frem til? Tror du at det vil være en gangbar løsning?

Og så tænker jeg på at udskifte grebene med nogen der er mindre i diameter og blødere i gummiet. Men jeg ved ikke hvor tykt styret er og rullen til gashåndtaget. Kan du hjælpe?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Gætter på det er for at den ikke skal bruge mere strøm end den lader batteriet med eller det med at den måske har lettere ved at holde sig i tomgang.
Men hvis forlyset får strøm fra batteriet så ved jeg ikke hvor stor betydning det var for tomgangen.
Synes ikke at kunne huske nogen problemer med tomgangen da jeg lavede det om.

Det smarte ved de 2 relæ er at hvis nu du kunne finde sådan et stik så kan du altid skifte boksen let uden at skulle ændre på ledningsnettet.

Tror de har lavet det fordi den den har 2 x 35 watt hvor så mange andre scootere kun har en pære.

Jeg har ikke nogen erfaring med at skifte støddæmpere men de bagerste fjedre er klart for hårde til min smag med en person på.
Det ville sikkert være rart med nogen tyndere fjedre eller noget med gas så man får en blød affjedring.
De forreste støddæmpere synes jeg er gode, bortset fra det lyder som om der er kommet vand i mine men har aldrig fået kigget på det.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Kører du med 1,8 bar foran og 2,0 i bagdækket?

Og hvor køber du kilerem henne? et er selvfølgelig muligt at det er en anden str. rem til min, men hvis du er tilfreds med mærket så har jeg noget at gå efter.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang

Mener jeg bruger 2,0 bar foran og 2,2 bar bagved.
Der er et klistermærke ved styret hvor der står for 1 person og 2 personer så bruger jeg tit lidt under det med 2 personer men jeg har prøvet forskelligt.
Når de skriver 1 person så kunne jeg forstille mig de mener en person på 70 kg eller noget i den stil hvis den er lavet i østasien.
Men det kunne da være jeg skulle prøve med lavere dæktryk og se om det er blødere/bedre men jeg kan ellers godt lide at det er hårdt også på cykel så er der mindre rullemodstand.

Tror jeg har købt 2-3 originale kileremmen lidt forskellige steder, måske hos en forhandler og speedline og kgi eller sådan noget.
Men så den sidste der købte jeg malossi kilerem bare for at prøve noget andet og se forskellen og også fordi remskiveskålen er malossi multivar.
Problemet med at købe en uoriginal kilerem er at de skriver ikke størrelsen på de originale kileremme så man er afhængig af at andre som malossi skriver at den passer til den model.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Jeg har spurgt ved den lokale Kymco forhandler og de tager 895 kr. for en original kilerem!
Jeg må vist hellere kigge lidt online for det lyder da godt nok meget dyrt.
Jeg vil gerne have en Malossi eller en japansk Bando rem (KGI tager 299 for en Malossi Kevlar X. Jeg går ud fra at den er ok. Scooterland.dk tager 679 kr. for en original Kymco).

Har du evt. en service manual liggende på 125cc modellen? Jeg tænker på der står noget om vægt på ruller osv? (jeg ved de skal være 13g og str. 18x14) men vil gerne have en komplet oversigt over køretøjet.

Jeg fandt en side her hvor mange scooteres ruller er noteret, måske kan du også bruge disse data (hvis de passer). Ved min 125cc står der 18x14 og 13,0 gram og 6 stk.
https://beedspeed.com/html-pages/variat ... -chart.htm

Og hvordan skifter man forlygtepærer? Jeg går ud fra at man skal op under forhjulet og åbne et-eller-andet for at få adgang til pærerne som vel sidder i en sokkel ligesom på en bil?
Jeg overvejer at sætte nogle kraftigere forlygtepærer i, hvis de stadig kan fås. Der er én her som skriver lidt om en HS1 45/40W:
http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=3447

Og så kan jeg se at plastikdækslet for enden af udstødningsrøret er sat fast på en anden måde på min, end oprindeligt (skruer og spændeskiver sidder i hvert fald anderledes på dette billede end på min. De dele der hedder 18292 sidder omvendt og på indersiden af plastikdækslet på min. Så der er måske ikke noget at sige til at det rasler):
Billede
Besvar