- multimeter.jpg (61.22 KiB) Vist 6771 gange
Det første du gør er at måle batteriet.
Batteriet er jævnstrøm cirka 12 volt.
Så når du ved at der skal være cirka 12 volt jævnstrøm så sætter du multimeteret på det trin der er højere end det du skal måle som er 20 volt.
Også forbinder du plus (+) den røde til batteriets plus og minus (-) den sorte til batteriets minus.
Så det der for eksempel 12,6 volt på displayet så ved du lidt om hvor opladt batteriet er.
Så sætte du multimeteret på Ohm og tager stikket fra som går til statoren også måler du mellem de forskellige ledninger og eventuelt på motorblokken som er stelforbindelse og skriver dine målingerne ned.
Du kan altid starte med den højeste Ohm indstilling på multimeteret. For eksempel 2 M det er 2.000.000 Ohm også sætte den lavere og lavere indtil du får en præcis måling.
Du kan også prøve og måle pickupen for at lærer lidt, tag pickupstikket fra før du måler.
Du skal bare måle mellem alle ledningerne og eventuelt motorblokken også det er lidt forskelligt fra scooter til scooter om man skal måle på motorblokken også men du kan jo bare gøre det også skrive det hele ned så du skriver dine målinger her også kan jeg sammenligne med de data jeg her.
Spændingsregulatoren kan godt blive defekt men jeg ved ikke rigtigt om man kan måle om den virker når du ikke kan starte motoren. Men hvis du ikke ved hvad du skal gøre og bare vil prøve noget så kunne du købe en ny spændingsregulator.
Når du engang har fået motoren til at køre så måler du igen på batteriet ligesom før også i stedet for at du måler cirka 12,6 volt for eksempel så skal volten stige til cirka 14,5 volt. Og hvis den nu stiger til hvad ved jeg 18 volt eller mere så er det nok fordi spændingsregulatoren er i stykker.
Jeg tænker at hvis CDI boksen bliver ved med at gå i stykker så kunne det være fordi den får for mange volt der hvor den nu får strøm fra. Generator eller batteri.
Du kan prøve og måle som på denne side :
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... ktrisk.php
Så kan du også måle tændspole osv så får du træning i at måle også selvom der ikke er noget i vejen med delene.