Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Her kan du skrive med andre om elektriske scootere.
Brugeravatar
ThomasLM
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 6
Tilmeldt: 4. maj 2023 08:19
Køretøjer: VGA GEV1000 45km/t

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af ThomasLM »

Hej igen
Jeg har testet lidt.

Jeg satte batteriet i efter det var kørt ned til 55%, nu var der så 60 % tilbage, underligt. Men jeg kørte så videre der fra, hvor den allerede havde kørt 16,5 km på opladningen. Nu har jeg lagt 15,5 km oveni, og der står 1% tilbage, altså 32 km (på triptæller, det vender jeg lige tilbage med) på en fuld opladning (ingen ide om, hvorfor den lige pludselig skrev de 60%, men det faldt da hurtigt ned).

Jeg tror på, at jeg ved mere jævn kørsel, hvor jeg ikke skal bremse ned efter 1 kilometer, og så igen efter 250 meter og så igen efter 1 kilometer og igen efter 250 meter osv., vil kunne nå længere end de 32 km. Men jeg kan selvfølgelig ikke vide det.

Jeg testede også hastigheden og triptæller. Når den skriver 49 km/t kører den 45 km/t på speedometer app der bruger GPS. På triptælleren skrev scooteren 15,5 og appen skrev 14,92 km. Så den har kørt lige omkring de 30 km efter GPS.

Håber det kan bruges til noget (jeg kører forresten med lidt mere luft end foreskrevet, tror det er 2,5 bar).

Mvh. Thomas
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

ThomasLM skrev: 7. maj 2023 13:18 Hej igen
Jeg har testet lidt.

Jeg satte batteriet i efter det var kørt ned til 55%, nu var der så 60 % tilbage, underligt. Men jeg kørte så videre der fra, hvor den allerede havde kørt 16,5 km på opladningen. Nu har jeg lagt 15,5 km oveni, og der står 1% tilbage, altså 32 km (på triptæller, det vender jeg lige tilbage med) på en fuld opladning (ingen ide om, hvorfor den lige pludselig skrev de 60%, men det faldt da hurtigt ned).

Jeg tror på, at jeg ved mere jævn kørsel, hvor jeg ikke skal bremse ned efter 1 kilometer, og så igen efter 250 meter og så igen efter 1 kilometer og igen efter 250 meter osv., vil kunne nå længere end de 32 km. Men jeg kan selvfølgelig ikke vide det.

Jeg testede også hastigheden og triptæller. Når den skriver 49 km/t kører den 45 km/t på speedometer app der bruger GPS. På triptælleren skrev scooteren 15,5 og appen skrev 14,92 km. Så den har kørt lige omkring de 30 km efter GPS.

Håber det kan bruges til noget (jeg kører forresten med lidt mere luft end foreskrevet, tror det er 2,5 bar).

Mvh. Thomas
Oh tak. :)

Det er meget normalt at spændingen stiger lidt på et batteri man lige er stoppet med at bruge så den 5% stigning er meget normal når det har hvilet et stykke tid. Jeg formoder fabrikanten på den her model udregner indholdet i "tanken" efter en algoritme der både bruger spænding og forbruget fra batteriet og ikke kun spænding over batteriet som vist er den normale måde. Jeg begrunder min formodning med den iagttagelse at "tankmåleren" kan gå fra 50% og ned på 0 på få senunder på de to nye defekte jeg fik fra T. Hansen.

Det er klart at start og stop forbruger mere end en kørsel uden. Kan fortælle at når jeg køre ud på værkstedet er der max 3 stop over 15 km og i bedste fald kun 1.

Jeg har målt ca de samme afvigelser på speedometeret dog med den afvigelse at vores ikke vil køre mere end 44-45 på speedometeret og dermed reelt har en topfart på 40 km/t på en lige vej uden bakker og modvind. :evil:

Reelt burde rullemodstanden på asfalt blive mindre jo mere luft man putter i dækket, desværre stiger chancen for man punkterer i skarpe ting desværre også. På grusvej falder rullemodstanden jo mindre luft der er i dækket (til en vis grad :geek:) og chancen for at punkterer falder også.

Der er det foreskrevne dæktryk på wosses, da køretøjet færdes på både grusvej og asfalt.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 24. maj 2024 20:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Nobby
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24. maj 2024 18:55
Køretøjer: VGA GEV1000 :(

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Nobby »

Landbo skrev: 4. maj 2023 14:12
ThomasLM skrev: 4. maj 2023 12:39 Hej

1. Batteriet/scooteren, har kørt cirka 1800 km.
2. Jeg fik scooteren juli måned 2021.
3. Jeg ved ikke hvad batteriet vejer.

Mvh.
Thomas
Tak Thomas.

Jeg kender desværre nu hele 5 tilfælde hvor batterierne til modellen ikke har holdt mere end ca 5000 km eller alderen nærmer sig 2 år. Når de kommer op på den nævnte alder/km antal ser man at kapaciteten er faldet til under 80% fra ny og samtidig falder tophastigheden drastisk op af bakke/ i kraftig modvind når der er brugt 50% af effekten ifølge maskinens egen "benzinmåler". Det ser ud til det er gældende for både 30 og 45 km udgaverne. Kommer man så ned på 20% og skal op af en længere/stejlere bakke kan det godt være hurtigere og spurte den op.

Ok med vægten af batteriet, har desværre måtte konstaterer de nye, som T. Hansen meget nødigt deler ud til folk der reklamerer, nu vejer 400 gram mindre end dem der fulgte med scooteren for to år siden.

Hilsen Leif.
Nu kender du så 6, for min 45km/h GEV1000's batteri er dødt efter kun 3500km, og de vil ikke erstatte det.
Og så er batteriet steget fra 2999kr til 5999kr for et nyt siden jeg købte den. Jeg er pissed off for at sige det mildt, og har tænkt mig at skrotte den, da jeg simpelthen ikke synes det er værd at betale 6K for et batteri der ikke holder længere end det. Jeg ville ikke engang få nogen profit ud af at sælge den hvis der først skal købes nyt batteri, til den pris.

Overvejer om man måske skal tage det op med ombudsmanden? Da jeg mener at de har trukket de numre ud af en hat. Jeg tvivler meget kraftigt på at der er en eneste GEV1000 med 20Ah batteri i eksistens der overhovedet har nærmet sig at kunne køre de 30.000km på et batteri som de reklamerer med. Min døde efter kun ca. 11% af det, og det er altså for dårligt.
Either way, det var både første og sidste gang jeg købte scooter ved T-Hansen.

Hilsen Nobby.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

Nobby skrev: 24. maj 2024 18:59
Landbo skrev: 4. maj 2023 14:12
ThomasLM skrev: 4. maj 2023 12:39 Hej

1. Batteriet/scooteren, har kørt cirka 1800 km.
2. Jeg fik scooteren juli måned 2021.
3. Jeg ved ikke hvad batteriet vejer.

Mvh.
Thomas
Tak Thomas.

Jeg kender desværre nu hele 5 tilfælde hvor batterierne til modellen ikke har holdt mere end ca 5000 km eller alderen nærmer sig 2 år. Når de kommer op på den nævnte alder/km antal ser man at kapaciteten er faldet til under 80% fra ny og samtidig falder tophastigheden drastisk op af bakke/ i kraftig modvind når der er brugt 50% af effekten ifølge maskinens egen "benzinmåler". Det ser ud til det er gældende for både 30 og 45 km udgaverne. Kommer man så ned på 20% og skal op af en længere/stejlere bakke kan det godt være hurtigere og spurte den op.

Ok med vægten af batteriet, har desværre måtte konstaterer de nye, som T. Hansen meget nødigt deler ud til folk der reklamerer, nu vejer 400 gram mindre end dem der fulgte med scooteren for to år siden.

Hilsen Leif.
Nu kender du så 6, for min 45km/h GEV1000's batteri er dødt efter kun 3500km, og de vil ikke erstatte det.
Og så er batteriet steget fra 2999kr til 5999kr for et nyt siden jeg købte den. Jeg er pissed off for at sige det mildt, og har tænkt mig at skrotte den, da jeg simpelthen ikke synes det er værd at betale 6K for et batteri der ikke holder længere end det. Jeg ville ikke engang få nogen profit ud af at sælge den hvis der først skal købes nyt batteri, til den pris.

Overvejer om man måske skal tage det op med ombudsmanden? Da jeg mener at de har trukket de numre ud af en hat. Jeg tvivler meget kraftigt på at der er en eneste GEV1000 med 20Ah batteri i eksistens der overhovedet har nærmet sig at kunne køre de 30.000km på et batteri som de reklamerer med. Min døde efter kun ca. 11% af det, og det er altså for dårligt.
Either way, det var både første og sidste gang jeg købte scooter ved T-Hansen.

Hilsen Nobby.
Det er jeg ked af at høre Nobby. Det er ikke mere end 14 dage siden der var en her på boardet, der tilbød at sætte nye celler i et GEV1000 batteri. Jeg kan dog ikke finde indlægget lige nu.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Så kom vosses VGA GEV1000 frem i lyset igen efter vinterens dvale.

Ulæst indlæg af Landbo »

Her i tråden: viewtopic.php?f=37&t=4172 er der en der kalder sig Batteri-ekspert der tilbyder at sætte nyt og formodentligt bedre indmad i et GEV1000 batteri. Måske.........

Hilsen Leif.
Besvar