Så det lyder som det med ingen sensoraktivitet.
Du kunne prøve at kigge grundigt på alle ledningerne på lambdasonden og se om der er skader.
Så kunne du prøve at take stikket af og måle ohm-værdier mellem alle ledningerne. Alle mulighed. Og skrive det her. Har vist bare ikke noget data på det.
Der står noget om TPS_En. Ved ikke om throttle positioning sensor skulle have noget at sige om du kan da lige prøve at kigge på dens stik/ledninger også. Det er vist den der sidder på siden af karburatoren.
Ellers skal man vel aflæse ECU'en for måske at får en mere detaljeret fejlsøgning end blot nogle blink.
Du kunne måske også prøve lidt forskelligt. Tag stik af og se hvad der så sker.
Hvis du får præcist samme resultatet med stikket taget af så kunne det vel vær manglende forbindelse.
Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
Tak for svar. Men vil der være forskel på manglende forbindelse og en defekt lambdasonde? Resultatet er vel en ny?scootergrisen skrev: ↑14. november 2023 18:48 Så det lyder som det med ingen sensoraktivitet.
Du kunne prøve at kigge grundigt på alle ledningerne på lambdasonden og se om der er skader.
Så kunne du prøve at take stikket af og måle ohm-værdier mellem alle ledningerne. Alle mulighed. Og skrive det her. Har vist bare ikke noget data på det.
Der står noget om TPS_En. Ved ikke om throttle positioning sensor skulle have noget at sige om du kan da lige prøve at kigge på dens stik/ledninger også. Det er vist den der sidder på siden af karburatoren.
Ellers skal man vel aflæse ECU'en for måske at får en mere detaljeret fejlsøgning end blot nogle blink.
Du kunne måske også prøve lidt forskelligt. Tag stik af og se hvad der så sker.
Hvis du får præcist samme resultatet med stikket taget af så kunne det vel vær manglende forbindelse.
Jeg prøver at tage stik af og tjekke ledninger for defekter, men syntes det hele ser pænt og helt ud.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1732
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
Hej.
Du kan ikke rense en lambdasonde, den enten virker eller er dårlig eller også stendød.
For din Lambdasonde skal virke efter hensigten skal din udstødning være 100% tæt mellem topstykke og til et godt stykke efter det sted sonden er skruet i udstødningsrøret, hvilket også er gældende for pakningen mellem topstykke og udstødningen. Er de ting i orden skal du på en lambdasonde med 4 ledninger kunne måle enten 5 eller 12 volt mellem to af ledningerne lige så snart du sætter tænding på. Ligeså skal du kunne måle der er nær 0 Ohm mellem de to omtalte ledninger med stikket adskilt. Er de tre før omtalte betingelser opfyldt, skal du have hevet muldvarpen frem i lyset og et smut forbi T. Hansen.
Hvis de omtalte betingelser er opfyldt, kan vi tage den videre herfra med hvordan en lambdasonde virker så der kan fejlfindes på et eventuelt halvdødt individ.
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 20. november 2023 21:06, rettet i alt 1 gang.
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
Halløj igen. Nu har jeg prøvet at pille lambdasonden fra i stikket og den melder fejl når der kommer tænding på. Men men, nu blinker den 5 gange og så passer oversigten over fejlkoder jo ikke så godt. Er der nogle steder hvor man evt. kan søge over fejlkoder eller er der nogen der har en ide om hvad det så kan være.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1732
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
Fejlkoderne burde stå i manualen men det er jo desværre et køretøj fra T. Hansen du er i besiddelse af.VGA N1 skrev: ↑20. november 2023 17:16 Halløj igen. Nu har jeg prøvet at pille lambdasonden fra i stikket og den melder fejl når der kommer tænding på. Men men, nu blinker den 5 gange og så passer oversigten over fejlkoder jo ikke så godt. Er der nogle steder hvor man evt. kan søge over fejlkoder eller er der nogen der har en ide om hvad det så kan være.
Hvis du er vidende om et andet navn som scooteren sælges under, vil en manual til det køretøj være et godt bud.
Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11386
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
Så kunne du måske prøve at afmontere én ledning ad gangen og teste antal blink hver gang.
Og afmontere alle ledninger og hive i ledningerne én ad gangen for at se om der er en som er bidt over og trække strømpen af så du bedre kan undersøge ledningerne.
Der er vel ikke rigtig så meget man kan lave på den uden at ødelægge den men du kunne prøve at vrikke det blanke skjold af med teksten på og se hvad der er derinde. Kan være ledningerne er loddet på noget derunder. Men kan selvfølgelig være den går i stykker hvis du gør det.
5 blink skulle være "starter in short circuit" og "starter in open circuit" hvad end det er.
Og afmontere alle ledninger og hive i ledningerne én ad gangen for at se om der er en som er bidt over og trække strømpen af så du bedre kan undersøge ledningerne.
Der er vel ikke rigtig så meget man kan lave på den uden at ødelægge den men du kunne prøve at vrikke det blanke skjold af med teksten på og se hvad der er derinde. Kan være ledningerne er loddet på noget derunder. Men kan selvfølgelig være den går i stykker hvis du gør det.
5 blink skulle være "starter in short circuit" og "starter in open circuit" hvad end det er.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1732
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Udskiftning af lambdasonde på VGA N1
"starter in open circuit" Vil jeg umiddelbart gætte på betyder at der ingen forbindelse til lambdasonden.scootergrisen skrev: ↑20. november 2023 20:16 5 blink skulle være "starter in short circuit" og "starter in open circuit" hvad end det er.
"starter in short circuit" Kunne måske betyde at der er en kortslutning i kredsløbet til lambdasonden.
Nu bør man jo huske på du har taget en periodevis defekt lambdasonda ud af kredsløbet. Samler du stikket bør lampen kun blinke 4 gange igen. Er det ikke tilfældet må du have en ledningsfejl omkring eller en fejl i stikket.
Har du prøvet og måle med et Ohmmeter på stikket til lambdasonden og har du kunne finde 5 eller 12 volt mellem ledningerne med tændingen slået til ?
Leif.