Måling af celleserier

Her kan du skrive med andre om batterier til elektriske køretøjer.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. oktober 2022 20:51 Jeg måler 0,00 ampere på 10A-skalaen mellem oplader og batteri.
Vil ikke skifte til de lavere ampere-skalaer fordi først når strømmen tilsluttes så kommer strømstyrken op på cirka 2 ampere i nogle sekunder.
Ja ok. Så er det åbenbart kun tomgangstabet i laderen du måler på 230 Volts siden. Du kan jo stadig prøve og have laderen tilsluttet i et døgns tid i håb om BMS'en alligevel formår at ballancerer bankerne.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja jeg har bare aldrig set strømforbruget stige igen når først det er gået ned.
Men det kan være batteriet venter på at cellernes spænding er ens og så igen tager imod strøm fra opladeren.
Har målt lidt på cellerne nu efter det har været sat til opladeren et stykke tid og det virker som om spændingen er faldet en smule over det hele.
Jeg tænkte at BMS'en balancerer ved at oplade celleserierne med laveste spænding så de kommer op på niveau med de andre men det kan da godt være den også gør det omvendt.
Altså at BMS'en kan aflader celleserier for at bruge dem ned i spænding.

På BMS'ens nederste print blinker 13 LED'er én ad gangen ved balancering.
Jeg troede de blinkede når celleserien blev opladt.
Men nu har jeg forsøgt at måle og det ser ud til at celleserien bliver afladt når den blinker.
Celleserien ser ud til at falde cirka 0,015 volt når den blinker.
Men det er lidt svært at måle fordi det skifter hele tiden hvilken LED der blinker.
Det så umiddelbart ud til at celleserierne med laveste spænding blev sprunget over. Altså deres LED blinkede ikke.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 9. oktober 2022 23:30 Ja jeg har bare aldrig set strømforbruget stige igen når først det er gået ned.
Men det kan være batteriet venter på at cellernes spænding er ens og så igen tager imod strøm fra opladeren.
Har målt lidt på cellerne nu efter det har været sat til opladeren et stykke tid og det virker som om spændingen er faldet en smule over det hele.
Jeg tænkte at BMS'en balancerer ved at oplade celleserierne med laveste spænding så de kommer op på niveau med de andre men det kan da godt være den også gør det omvendt.
Altså at BMS'en kan aflader celleserier for at bruge dem ned i spænding.

På BMS'ens nederste print blinker 13 LED'er én ad gangen ved balancering.
Jeg troede de blinkede når celleserien blev opladt.
Men nu har jeg forsøgt at måle og det ser ud til at celleserien bliver afladt når den blinker.
Celleserien ser ud til at falde cirka 0,015 volt når den blinker.
Men det er lidt svært at måle fordi det skifter hele tiden hvilken LED der blinker.
Det så umiddelbart ud til at celleserierne med laveste spænding blev sprunget over. Altså deres LED blinkede ikke.
Mener det er normalt på de billige BMS'er, at man først oplader banker i serie og efterfølgende aflader de banker hvor spændingen er for høj (de banker der indeholder mindst saft og kraft.). Cyklussen med opladning/afbalancering kan så efterfølgende gentages hvis dine banker er meget i ubalance.

Der findes også BMS'er hvorpå der sidder en DC-DC converter der giver en flydende spænding som man man tager spændingen fra og oplader (ballancerer) de banker der har den laveste spænding.

Men hvis du kan se at spændingen falder en smule når leden blinker, er det nok aflade metoden der benyttes på din BMS. Du må se og få tændt for opladeren et døgns tid og se om spændingen over hver bank ikke går hen og bliver den samme. ;)

Så burde du måske også efterfølgende huske og lade laderen være tændt noget længere ved hver opladning af dine batterier. ;)

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 10. oktober 2022 12:16, rettet i alt 1 gang.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Målinger for batteri 1.

Efter nogle timers balancering har jeg målt celleserierne igen og mange af de celleserier der havde den højeste spænding (4,15 - 4,17) er nu faldet til 4,11 volt.
Dem med laveste spænding (3,81-4,07) har samme spænding som før.
Så det lader til at BMS'en sænker spændingen på celleserier over cirka 4,07-4,12 volt.

Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,16 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 2: 4,15 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 3: 4,07 volt faldet til 4,06-4,07 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 4: 4,14 volt faldet til 4,09-4,10 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 5: 4,15 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 6: 4,10 volt faldet til 4,09-4,10 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 7: 4,16 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 8: 4,17 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 9: 4,17 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 10: 4,16 volt faldet til 4,11 volt faldet til 3,99 volt
Celleserie 11: 3,95 volt samme spænding som før faldet til 3,92 volt
Celleserie 12: 3,83 volt samme spænding som før faldet til 3,81 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,81 volt samme spænding som før faldet til 3,79 volt

Alle serier: 52,9 volt faldet til 52,5 volt faldet til 51,3 volt

Strømmåler før oplader viser 0,04 ampere/4,09 watt.

Så det lader til at batteriet nu har brug for meget lang tids balancering. Mange timer.
Men jeg har ingen mulighed for at se udefra at batteriet har brug for balancering så længe eller at det balancerer og hvornår det er færdigt.

Vil helst ikke have oplader tændt mens jeg sover så slukker vist gerne for strømmen.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. oktober 2022 05:58 Efter nogle timers balancering har jeg målt celleserierne igen og mange af de celleserier der havde den højeste spænding (4,15 - 4,17) er nu faldet til 4,11 volt.
Dem med laveste spænding (3,81-4,07) har samme spænding som før.
Så det lader til at BMS'en sænker spændingen på celleserier over cirka 4,07-4,12 volt.

Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,16 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 2: 4,15 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 3: 4,07 volt faldet til 4,06-4,07 volt
Celleserie 4: 4,14 volt faldet til 4,09-4,10 volt
Celleserie 5: 4,15 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 6: 4,10 volt faldet til 4,09-4,10 volt
Celleserie 7: 4,16 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 8: 4,17 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 9: 4,17 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 10: 4,16 volt faldet til 4,11 volt
Celleserie 11: 3,95 volt samme spænding som før
Celleserie 12: 3,83 volt samme spænding som før
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,81 volt samme spænding som før

Alle serier: 52,9 volt faldet til 52,5 volt.

Strømmåler før oplader viser 0,04 ampere/4,09 watt.

Så det lader til at batteriet nu har brug for meget lang tids balancering. Mange timer.
Men jeg har ingen mulighed for at se udefra at batteriet har brug for balancering så længe eller at det balancerer og hvornår det er færdigt.

Vil helst ikke have oplader tændt mens jeg sover så slukker vist gerne for strømmen.
Pist .................... ingen grund til at slukke for opladeren: https://www.biltema.dk/byggeri/beskytte ... 2000044136 eller https://www.biltema.dk/byggeri/beskytte ... 2000043099 Brugen af so slige udstyr, har også den fordel at du ikke bliver vækket af egen snorken. :mrgreen:

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Det er mest for at minimere brandfaren at jeg gerne vil have opladeren slukket når jeg f.eks. sover.
Blæseren slukker heldigvis når strømforbruget er meget lavet så den kører ikke nu under balancering.

Nu er celleserierne med den højeste spænding nede på 4,04.
Laveste celleserie er 3,81 volt.
Så der er nu en forskel på 0,23 volt.
Gad vide hvornår opladningen starter. Om alle celleserier skal ned på 3,81 volt.

Har ikke regnet ud hvor hurtigt spændingen falder men et sikkert meget upræcist gæt kunne være 0,003 volt i timen.
Så lad os sige mandag klokken 18:00 er celleserierne med højeste spænding nede på 4,04 volt.
Så kan jeg prøve at måle klokke 22:00 hvad de så er nede på.
... 20:45 måler jeg 4,03.
... 22:17 måler jeg 4,02-4,03.
... tirsdag 5:31 måler jeg 4,00. 51,4 volt i alt.
... tirsdag 16:10 måler jeg 3,99. 51,3 volt i alt. Så reduktionen af spænding er muligvis gået i stå her ved 4 volt siden det kun er faldet 0,01 volt på cirka 10 timer.

Nu har jeg sat kortslutning på stikket i det andet batteri for at åbne for afladning.
BMS'en går vist nemlig også i gang med balancering når der åbnes for afladning så tror også man kan balancerer uden opladeren.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. oktober 2022 18:30 Det er mest for at minimere brandfaren at jeg gerne vil have opladeren slukket når jeg f.eks. sover.
Blæseren slukker heldigvis når strømforbruget er meget lavet så den kører ikke nu under balancering.

Nu er celleserierne med den højeste spænding nede på 4,04.
Laveste celleserie er 3,81 volt.
Så der er nu en forskel på 0,23 volt.
Gad vide hvornår opladningen starter. Om alle celleserier skal ned på 3,81 volt.

Har ikke regnet ud hvor hurtigt spændingen falder men et sikkert meget upræcist gæt kunne være 0,01 volt i timen.
Så lad os sige mandag klokken 18:00 er celleserierne med højeste spænding nede på 4,04 volt.
Så kan jeg prøve at måle klokke 22:00 hvad de så er nede på.

Nu har jeg sat kortslutning på stikket i det andet batteri for at åbne for afladning.
BMS'en går vist nemlig også i gang med balancering når der åbnes for afladning så tror også man kan balancerer uden opladeren.
så må du ud og investerer i et par røgalarmer.

Mit gæt vil være at opladningen først starter når spændingen er ens på alle banker.

:yikes: "Sat en kortslutning på stikket for at åbne for opladning" !!! Så kan jeg sku pludselig godt forstå dine batterier er så ringe, hvis du har gjort det før. :weeping:

Er ret sikker på din BMS ikke afbalancerer bankerne uden der er sluttet en lader til batteriet. Hvis du tænker lidt over din ønsketænkning, ville dine batterier ikke være i så stor ubalance nu.

Hilsen Leif.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Målinger fra batteri 2 hvor jeg har åbnet for afladning med kortslutning hvorved balancering går i gang så man kan balancerer uden brug af opladeren.

Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,15 volt
Celleserie 2: 4,14 - 4,15 volt
Celleserie 3: 4,15 volt
Celleserie 4: 4,14 - 4,15 volt
Celleserie 5: 4,14 - 4,15 volt
Celleserie 6: 4,14 - 4,15 volt
Celleserie 7: 4,15 volt
Celleserie 8: 4,15 volt
Celleserie 9: 4,15 volt
Celleserie 10: 4,14 - 4,15 volt
Celleserie 11: 4,09 volt
Celleserie 12: 4,15 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,94 volt

Alle celleserier: 53,5 volt

Umiddelbart ser det ok ud. Der er kun 2 celleserier der har lav spænding. Men det tager vel egentligt længere at balancere batteriet jo færre celleserier der har lav spænding.
Der er 0,21 volt forskel mellem højeste og laveste spænding i celleserierne.
Så det kommer med mine meget upræcise udregninger måske til at tage 42 timer at få alle celleserierne ned på samme spænding som den laveste på 3,94 volt.



Tirsdag 16:10 er målingerne:

Celleserie 1 (ved rød ledning): 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 2: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 3: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 4: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 5: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 6: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 7: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 8: 4,09 volt
Celleserie 9: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 10: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 11: 4,08 volt
Celleserie 12: 4,08 - 4,09 volt
Celleserie 13 (ved sort ledning): 3,92 volt

Alle celleserier: 52,8 volt

Så måske celleserier med højeste spænding er faldet cirka 0,06 volt på cirka 17 timer fra mandag 23:25 til tirsdag 16:10. Er dog ikke sikker på tidspunktet første målinger blev taget.
Men måske en reduktion på 0,0035... volt per time.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11342
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kortslutning af batteristik og balancering uden brug af oplader kan ses i viewtopic.php?p=30287#p30287
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1672
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Måling af celleserier

Ulæst indlæg af Landbo »

scootergrisen skrev: 10. oktober 2022 23:59 Kortslutning af batteristik og balancering uden brug af oplader kan ses i viewtopic.php?p=30287#p30287
Du misbruger det Danske sprog i en sådan grad at kun du selv kan regne ud hvad der menes. Jeg ville skrive det sådan, ved at forbinde terminal X med terminal Y i stikket på batteriet starter man en automatisk balancering af batteriets banker.

Her kan du læse dig til ordet kortslutning(s) betydning: https://denstoredanske.lex.dk/kortslutning

Og her ordet forbinde/forbindelse: https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=forbinde

Hilsen Leif.
Besvar