Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang
Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024

Re: 125cc

Ulæst indlæg af SteenKolding »

GYS skrev:Det med lyskontrolboksen kan klares med et par lus (ledningsstumper), samt at øge sikringen fra 7A til 10A. Jeg var lidt nervøs fra starten, og overvejede at bruge relæer, men det har ikke givet problemer, beskadiget lyskontakten eller andet. Jeg har kørt med den løsning fra 2007 - 2015. Den første Super 8 blev stjålet i 2010, så den kørte tre år med lusene. Den næste kørte 5-6 år. Uden at beskadige ledningsnet, eller andet. Jeg har kun kørt med originale pærer - hvis der sættes kraftigere pærer i, så skal du overveje et par relæer.

Scootergrisen skriver et sted, at 7A blev varm og selve sikringsholderen smeltede. Så jeg ved ikke om det er klogt at erstatte den med en 10A.
Relæerne koster kun 32 kr/stk så det er ikke prisen der skal afholde mig fra det projekt.
Jeg fandt for øvrigt hans omtale af lysproblematikken her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Re: Kymco Super 8 125cc - brugtkøb

Jeg vil gerne have lakeret/malet bagfjedrene, da malingen er skallet lidt af. Hvordan gør jeg det nemmest uden at splitte det hele ad?

Billeder af scooteren kommer snarest.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Ved justering af ventilerne kom jeg til at overspænde en af boltene til topdækslet. Hvad gør man så? Bruger en længere bolt eller en selvskærende skrue med lidt større diameter?
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Re: 125cc

Ulæst indlæg af GYS »

SteenKolding skrev: Scootergrisen skriver et sted, at 7A blev varm og selve sikringsholderen smeltede. Så jeg ved ikke om det er klogt at erstatte den med en 10A.
Relæerne koster kun 32 kr/stk så det er ikke prisen der skal afholde mig fra det projekt.
Jeg fandt for øvrigt hans omtale af lysproblematikken her:
http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... super8.php
I Kymco Super 8 125cc, er der tre sikringer: 15A til batteriet, 10A til scooteren, og 7A til lyset. Hvis man kortslutter stikket, og ikke bruger relæer, så bruges sikringen til 7A ikke - den kan fjernes, da den kun bruges til lyskontrol boksen / lyset.

I nogle tilfælde hvor sikringsholderne bliver varme, skyldes det at sikringerne forbyttes, så der sidder en 7A hvor der skal være en 10A eller 15A type. Det kan ses, ved at fjerne den 7A sikring, som er på den røde ledning, og se om lyset går ud - og intet andet. Hvis scooteren ikke kan starte når sikringen fjernes, så er sikringen på den forkerte røde ledning.

Desværre, tror jeg det er stort set ligegyldigt om du bruger relæer eller ej. Bruger du ikke relæer, er vigtigt med nogle sikringer der tåler strømmen, da de ellers bliver varme. Da sikringen på den sorte ledning, går igennem sikringen på den røde, så kan du sætte en 15A sikring i begge. Større bør den ikke være på grund af ledningsnettet.

For ledningsnettet er de kritiske ledninger ikke dem med sikringer på. Så sikringerne er ikke god beskyttelse. Den ledning, som er størst belastet er den grønne (stel). Den har ingen sikringer. Og den kobles ikke igennem fysisk stel. Igennem den grønne ledning, skal du forvente en strøm der er summen af den til scooteren (10A), og den til lyset (7A). Det er den i øvrigt ikke dimensioneret til. Du sænker ikke strømmen i den, ved at bruge relæer, med mindre du trækker din egen stel forbindelse fra batteriet til lys. Relæer skåner derimod lyskontakten - den er på grænsen til at tåle de 6A som forlyset bruger.

Kymco har beskyttet lyset med en sikring på 7A, og scooteren (den sorte ledning) med en sikring på 10A. Det betyder, at den grønne ledning (stel), er beskyttet med 10A + 7A. At fjerne lyssikringen, undgå relæerne, og bruge to 15A sikringer, giver kun en strøm på 15A. Og dermed, er ledningsnettet måske endda bedre beskyttet. En enkelt på 15A er bedre end summen af to på 10A og 7A.

Den bedste løsning er at bruge relæer - men kun, hvis du trækker din egen stel forbindelse fra batteriets minus ledning, og op til lysets stel parallelt med den eksisterende. Ellers risikerer du stel forbindelsen overbelastes.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Mange tak for forklaringen GYS. Jeg tror at jeg vil prøve med relæerne. Ved du hvor jeg finder lysets stelledning? Den synes jeg ikke at jeg er stødt på.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Ulæst indlæg af GYS »

Mange tak for forklaringen GYS. Jeg tror at jeg vil prøve med relæerne. Ved du hvor jeg finder lysets stelledning? Den synes jeg ikke at jeg er stødt på.
Jeg brugte den lette løsning, med at kortslutte stikket, og nogle større sikringer, så det var ikke nødvendigt at finde ledningen til lyset. Så vidt jeg husker, er der et stik til for lampen et sted, hvor det er den grønne ledning.

Måske scootergrisen ved hvor den sidder.

På min super8, 50cc er der som standard 7A til lyset, 7A til scooteren, og 10A til batteriet. Jeg brugte samme sikringer som der er som standard i 125cc'en, dvs. 10A på den sorte, og 15A på den røde til batteriet, og kortsluttede stikket uden at bruge lyskontrol boksen. Jeg tror det er samme ledningsnet de bruger.

Hvis du bruger relæmetoden, er det ikke værre end den oprindelige Kymco løsning. Kymco skruer lidt ned for lyset i kryds - men ellers, er der ingen forskel. Jeg tror det er sikkert nok, at bruge uden ekstra stel ledning - men stor strøm, har det med at kunne få stik til at gå til.

Med mindre du har alarm på, så kan du roligt kortslutte stikket, uden at skulle udskifte sikringerne på en 125cc'er. Ledningsnettet beskyttes mindst ligeså godt. Trækkes alt strømmen igennem en sikring, så undgås der går større strøm i stel ledningen, end sikringen er på. Samme størrelse, beskytter bedre, når der går større del af strømmen går igennem den.

Hvis du bruger relæløsningen, så kan du bruge et skifterelæ, så kun en af pærerne i forlygten kan være tændt samtidigt. Derved sikrer du dig, at de ikke bruger mere end 6A. Problemet er, at lyskontakten godt kan få begge pærer til at lyse samtidigt (ved en fejl?), og så springer for pæren nemt da den ophedes - og naturligvis belaster det også sikringen og ledningsnettet mere end det er beregnet til (op til ca. 12A ved skiftet).

Min lyskontakt havde det med at tænde begge pærer når man trykkede overhalingsblink, mens kun en af gangen var tændt, når den var på kort eller langt lys. Jeg mener derfor, at det er godt med sikkerhed mod dette. Så jeg vil nok anbefale at du vælger et skifterelæ som det ene relæ. Så sikres du mod fejl på lyskontakten.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Bagerst på udstødningsrøret sidder der et plastikdæksel. Det sidder løst på min og kan ikke bare strammes. Det er lavet på en lidt mærkelig måde. Hvordan får man det til at sidde ordentligt fast?
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

SteenKolding skrev:Bagerst på udstødningsrøret sidder der et plastikdæksel. Det sidder løst på min og kan ikke bare strammes. Det er lavet på en lidt mærkelig måde. Hvordan får man det til at sidde ordentligt fast?
Der er 3 skruehuller til plastikdækslet. Kan skruerne ikke skrues fast er gevindet gået sig en tur og der skal drejes nye.
Brugeravatar
SteenKolding
9. Rang
9. Rang

Kjp skrev:
SteenKolding skrev:Bagerst på udstødningsrøret sidder der et plastikdæksel. Det sidder løst på min og kan ikke bare strammes. Det er lavet på en lidt mærkelig måde. Hvordan får man det til at sidde ordentligt fast?
Der er 3 skruehuller til plastikdækslet. Kan skruerne ikke skrues fast er gevindet gået sig en tur og der skal drejes nye.
Mht plastikdækslet på udstødningen, så sidder der også nogle mellemskiver af noget filt materiale. Og det hele sidder og vakler og vipper selvom skruerne er skruet helt i bund. Det afstandsstykke der sidder bagpå de 3 store huller på dækslet, har en underlig længde. Som om de er for lange, så det hele kommer til at sidde og vippe. Men det er originalt. Måske pga varmeudviklingen at de skal sidde "løse". Men det støjer når plastikdækslet sidder og rasler.

Ved du om man kan få blødere støddæmpere i bag til en Super 8? Jeg kan se at dine er sorte. Mine er gule.
Her er min 2975 kr. scooter (+360 kr i omregistrering):

Billede

Billede
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 8.500 km
Geografisk sted: Lolland

Ulæst indlæg af Jps »

På min sidder dækslet fast med de originale skruer og afstandsstykker, så ved ikke lige hvorfor det ikke gør det på din. Og mht. til andre støddæmpere har jeg ikke fundet nogen til min endnu. Hvis du prøver google så skal de være 310mm og max 5-6 cm i diameter (målt på fjederen).
Et eksempel: Malossidæmpere.

Du skal ikke købe dem som Thansen sælger, de er stenhårde.
Besvar