Mange tak for forklaringen GYS. Jeg tror at jeg vil prøve med relæerne. Ved du hvor jeg finder lysets stelledning? Den synes jeg ikke at jeg er stødt på.
Jeg brugte den lette løsning, med at kortslutte stikket, og nogle større sikringer, så det var ikke nødvendigt at finde ledningen til lyset. Så vidt jeg husker, er der et stik til for lampen et sted, hvor det er den grønne ledning.
Måske scootergrisen ved hvor den sidder.
På min super8, 50cc er der som standard 7A til lyset, 7A til scooteren, og 10A til batteriet. Jeg brugte samme sikringer som der er som standard i 125cc'en, dvs. 10A på den sorte, og 15A på den røde til batteriet, og kortsluttede stikket uden at bruge lyskontrol boksen. Jeg tror det er samme ledningsnet de bruger.
Hvis du bruger relæmetoden, er det ikke værre end den oprindelige Kymco løsning. Kymco skruer lidt ned for lyset i kryds - men ellers, er der ingen forskel. Jeg tror det er sikkert nok, at bruge uden ekstra stel ledning - men stor strøm, har det med at kunne få stik til at gå til.
Med mindre du har alarm på, så kan du roligt kortslutte stikket, uden at skulle udskifte sikringerne på en 125cc'er. Ledningsnettet beskyttes mindst ligeså godt. Trækkes alt strømmen igennem en sikring, så undgås der går større strøm i stel ledningen, end sikringen er på. Samme størrelse, beskytter bedre, når der går større del af strømmen går igennem den.
Hvis du bruger relæløsningen, så kan du bruge et skifterelæ, så kun en af pærerne i forlygten kan være tændt samtidigt. Derved sikrer du dig, at de ikke bruger mere end 6A. Problemet er, at lyskontakten godt kan få begge pærer til at lyse samtidigt (ved en fejl?), og så springer for pæren nemt da den ophedes - og naturligvis belaster det også sikringen og ledningsnettet mere end det er beregnet til (op til ca. 12A ved skiftet).
Min lyskontakt havde det med at tænde begge pærer når man trykkede overhalingsblink, mens kun en af gangen var tændt, når den var på kort eller langt lys. Jeg mener derfor, at det er godt med sikkerhed mod dette. Så jeg vil nok anbefale at du vælger et skifterelæ som det ene relæ. Så sikres du mod fejl på lyskontakten.