Tunet

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Tunet

Ulæst indlæg af Jps »

Uanset at det en 200cc, så slides delene i samme takt, vil jeg tro. Men både rem, ruller og vario er kraftigere på 200cc end på 50 cc.
Brugeravatar
TOCA
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 443
Tilmeldt: 16. november 2014 14:05
Scootere: PGO Comet (Solgt)
Peugeot Fox
CPI GTR 50 (45'er) x2
Geografisk sted: København

Re: Tunet

Ulæst indlæg af TOCA »

Jps skrev:Uanset at det en 200cc, så slides delene i samme takt, vil jeg tro. Men både rem, ruller og vario er kraftigere på 200cc end på 50 cc.
Det er koblingen også, faktisk så meget at der er en ekstra bule på dækslet, for at give plads til den ;)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Tunet

Ulæst indlæg af Jps »

TOCA skrev:
Jps skrev:Uanset at det en 200cc, så slides delene i samme takt, vil jeg tro. Men både rem, ruller og vario er kraftigere på 200cc end på 50 cc.
Det er koblingen også, faktisk så meget at der er en ekstra bule på dækslet, for at give plads til den ;)

Ved det godt ;)
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tunet

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Godt hakkeriet er væk. Nu burde du kunne gi den gas uden risiko for varme-sætninger. :o

Du kan forlænge rullernes levetid ved at smøre dem. Ikke med store kager, men ved at ”nusse rullerne” med let fedtede fingre, ganske lidt.
Jeg har prøvet med remskivefedt og kobberfedt der begge tåler varmen. Det virker som om de bliver slidt mindre og mere jævnt med en tynd fedt-film på.
Og jo lettere trykfjeder du vælger (uden at remmen spinner/fedter under acceleration) jo mindre slid på rem og ruller også.

Ja, prøv dig frem med rulle-vægtene, det lader til du har fundet det sted den rigtig rykker.
Det sted kan du flytte op og ned med forskellige rullevægte.
Prøv også lettere, så vil det gode ryk komme tidligere.

Det at den er så svær at dosere på gassen og pludselig rykker, skyldes måske din store karburator-diameter.
21mm er rimelig stor for en 2-takter. Begyndte det da du fik sat den på?
Brugeravatar
ttpgodrbig
6. Rang
6. Rang
Indlæg: 122
Tilmeldt: 23. maj 2014 10:45
Scootere: Pgo G-Max 30 km/t

Re: Tunet

Ulæst indlæg af ttpgodrbig »

Undskyld jeg først svare nu.
Ja det begyndte da jeg satte den store karb på, men det må da være muligt at justere det ind så den ikke enten står
i tomgang eller giver fuld smadder. Jeg vil gerne kunne styre en jævn motorgang.
Fek´s malossi multivar har optimerede rullebaner og dermed en mere jævn kraftoverførsel
Derudover har jeg et problem med at forstå princippet med den bagerste kobling.
Altså med den store og de små fjedre.
Jeg har en teori at det er et spørgsmål om at justere, ihvertfald et stykke af vejen.
Jeg har lige skrevet et nyt indlæg med dette. Der var jeg vist lidt for hurtig.
Nu har jeg svaret dig.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Tunet

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hvis gashåndtaget virker som en tænd/sluk knap på motoren, har det ikke nødvendigvis med gearingen at gøre.
Jo større en venturikanal (21mm) jo mindre fart har luften gennem den, og har sværere ved at "suge" benzin op gennem dysen.
Har du standard karburatoren, kunne du jo prøve om problemet forsvinder med den.

Ja, du må ha en mere sports-præget variator til den opsætning du har nu. :!:
De forskellige rulle-baner gør en stor forskel. Man kan tydelig se at Standard har stejle og korte baner, hvor Race har meget længere og bløde baner.
Der er meget at hente der. :thumbup:
Vario.png
Vario.png (728.92 KiB) Vist 3943 gange
Besvar