Jeg har leget lidt med at have auto-tuningen på efter jeg har sat motoren fra min afdøde agility over med det topstykke jeg har modificeret og i løbet af én køretur havde den tunet blandingen nogenlunde ind.
Det var fedt at kunne se ved hver ny position på gashåndtaget hvordan blandingen i løbet af 10 sekunders tid blev justeret ind.
Det er hyggeligt at tune manuelt men hold da kæft hvor er det nemt at få god effekt med det auto-tuning der. Jeg har lært en hel masse mens jeg har tunet den manuelt, men det tror jeg efterhånden ikke jeg gider længere når det kan gøres så nemt.
Nå, så til det sjove denne dag.
Jeg har idag modtaget en oliekøler med posten. Den er købt hos
gy6-motor.de og kostede kun 671 kroner, hvilket er super billigt i forhold til andre jeg har haft fundet på nettet, men jeg putter den nok ikke på idag da jeg har lidt tømmermænd efter at have været i byen.
Umiddelbart virker det fint lavet, holderen til oliekøleren og tilslutningen til motoren er fræst ud i aluminium og der er O-ringe hvor der bør være. Selve køleren har 4 huller til montering hvor der er gummibøsninger for at mindske vibration og selve den del hvor varme udveklses mellem luft og olie er 10cm bred, 7 cm høj og 3,4cm dyb.
Der er dog nogle småfejl og mangler. :p
For det første er der ingen manual med, men det er lige før det ikke behøves da det er så simpelt, men det havde dog været fint hvis der et sted stod hvor langt væk fra motoren man må placere køleren. Jeg har dog læst andre steder at jo længere væk fra motoren man placerer den, jo sværere får motoren ved at suge olien og det kan skabe bobler når gas så på grund af lavere tryk ikke længere kan være opløst i olien.
Der er et værktøj til at skrue den del der skal op i motoren fast og der er også nogle huller på holderen til oliefilteret men disse har for stor afstand imellem til at værktøjet kan bruges. Ingen problemer dog, det kan skrues sammen med hænderne.
Derudover er selve oliefilteret blot en oliesi som den der sidder oppe bag bundproppen fra starten så dér er der ingen opgradering, men hva fanden, det ville måske også give for meget modstand at have et bedre filter i.
Oliefilterdelen vejer 136g.
Den del der skal op i motoren vejer 142g.
Selve køleren vejer 409g.
6 små spændebånd vejer 37g.
Så uden slanger og den ekstra olie hæves vægten af maskinen altså med 724g. Hvor meget slangerne vejer kommer jo an på hvor langt fra motoren man placerer køleren, men med i pakken er der med i pakken en slålomviklet armeret gummislange på 105cm der vejer 245g og en slange på 84cm der vejer omkring 200g, så man kan vel regne med at vægten af scooteren stiger med omkring et kilo, hvilket jo ikke er slemt. :p