GY6 4-takt renovering
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
GY6 4-takt renovering
Det var tid til en omfattende omgang på den gamle Agility motor. Den har kun gået ca 16.000 km, men har været dårligt vedligeholdt i sit tidligere liv. Mens jeg ventede på den nye krumtap-aksel, tog jeg lidt billeder...
Det var første gang jeg skulle afmontere en hel motor og gik rundt og tækte på hvor svært og tidskrævende det ville være Men 3 bolte, 2 kabler, et par stik og slanger, og vupti. Har man ligget nede på gaden i regnvejr og rodet med bil, er sådan en selv-stående kompakt og flytbar enhed et skønt syn! Et par dask med gummi-hammeren og endelig nåede jeg helt ind til synderen, troede jeg. Den kraftige mislyd fra motoren viste sig at være en slidt oliepumpe/tandhjul, og sikkert ikke krumtappen alligevel 99,95.- for en ny pumpe. Så var mislyden væk Den første ny-indkøbte tap til 499.- havde "sand" i det ene leje og et slup på over 7 tiendedele sideværs i selve krumtaphuset. Retur med den!
Den næste til 699.- havde et slup på 4 tiendedele og lejer som smurt.
Manden sagde at det var meningen med lidt side-slup for at hele tappen med lejer kunne selv-centrere under stemplet.
Javel ja, så siger vi det. Et Kina-samlesæt fra Kina.. Nogle af tingene i en gy6 drejer rundt.. Der er meget at dimse med på en 4-takt.
Det var første gang jeg skulle afmontere en hel motor og gik rundt og tækte på hvor svært og tidskrævende det ville være Men 3 bolte, 2 kabler, et par stik og slanger, og vupti. Har man ligget nede på gaden i regnvejr og rodet med bil, er sådan en selv-stående kompakt og flytbar enhed et skønt syn! Et par dask med gummi-hammeren og endelig nåede jeg helt ind til synderen, troede jeg. Den kraftige mislyd fra motoren viste sig at være en slidt oliepumpe/tandhjul, og sikkert ikke krumtappen alligevel 99,95.- for en ny pumpe. Så var mislyden væk Den første ny-indkøbte tap til 499.- havde "sand" i det ene leje og et slup på over 7 tiendedele sideværs i selve krumtaphuset. Retur med den!
Den næste til 699.- havde et slup på 4 tiendedele og lejer som smurt.
Manden sagde at det var meningen med lidt side-slup for at hele tappen med lejer kunne selv-centrere under stemplet.
Javel ja, så siger vi det. Et Kina-samlesæt fra Kina.. Nogle af tingene i en gy6 drejer rundt.. Der er meget at dimse med på en 4-takt.
Senest rettet af Kymconørden 18. maj 2013 14:22, rettet i alt 2 gange.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11238
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: GY6 4-takt renovering
Fede billeder må jeg bruge dem på hjemmesiden ?
Gjorde din krumtap også sådan her hvor de ydre lejeskåle rykker sig i motorblokken ? Gider du tage nogen billeder af det slid der er på oliepumpen kunne være interessant at se.
Gjorde din krumtap også sådan her hvor de ydre lejeskåle rykker sig i motorblokken ? Gider du tage nogen billeder af det slid der er på oliepumpen kunne være interessant at se.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: GY6 4-takt renovering
Ja, præcis det samme, klonk klonk. Men åbenbart helt efter bogen, så hele molevitten selv finder på plads. Og det overraskede hvor kraftigt kun 0,4mm slup føles med hånden. Så det føles meget værre end det er.
Ja klart, brug løs af billederne som behager. Jeg kom til at ta 1milliard billeder af renoveringen
Jeg har faktisk 2 ens oliepumper med forskellige fejl. Dem tar jeg et par skud af.
Ja klart, brug løs af billederne som behager. Jeg kom til at ta 1milliard billeder af renoveringen
Jeg har faktisk 2 ens oliepumper med forskellige fejl. Dem tar jeg et par skud af.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: GY6 4-takt renovering
Den stakkels krumtap
Den har godt nok noget at bestille sådan en krumtap. Ikke nok med at trække 90 kg scooter, trækker den også lige to luft-køle-anlæg, et 140w el-værk, en oliepumpe-station og hele ventil-systemet. Og nå ja, en fuld-automatisk gearkasse. Man forstår godt 2-takt-folket ryster på hovedet og spørger "Hvad skal alt det pjat nu til for!?" Når nu det hele var splittet alligevel, flottede jeg mig med en fin ny kæde, stempel og knast.
Den har godt nok noget at bestille sådan en krumtap. Ikke nok med at trække 90 kg scooter, trækker den også lige to luft-køle-anlæg, et 140w el-værk, en oliepumpe-station og hele ventil-systemet. Og nå ja, en fuld-automatisk gearkasse. Man forstår godt 2-takt-folket ryster på hovedet og spørger "Hvad skal alt det pjat nu til for!?" Når nu det hele var splittet alligevel, flottede jeg mig med en fin ny kæde, stempel og knast.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11238
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: GY6 4-takt renovering
Det nogen fede billeder du får taget. Fedt du gider det.
Det kunne være fedt og have en gennemsigtig motorblok så man kunne se ind i motoren mens alle delene kørte rundt og se hvordan olien blev fordelt.
Det kunne være fedt og have en gennemsigtig motorblok så man kunne se ind i motoren mens alle delene kørte rundt og se hvordan olien blev fordelt.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: GY6 4-takt renovering
Takker. Når man nu er på jomfru-rejse ind i dybet skal det jo dokumenteres
Selve motor-kassen blev også endevendt. Hva ka man sige om den, en gang støbt aluminium med en masse huller i. Først da jeg åbnede gearhuset og støv og skidt dryssede derned, indså jeg fordelen ved at bruge 10min på at vaske motoren inden man åbner den Den stator sad så fast at jeg opgav..
Selve motor-kassen blev også endevendt. Hva ka man sige om den, en gang støbt aluminium med en masse huller i. Først da jeg åbnede gearhuset og støv og skidt dryssede derned, indså jeg fordelen ved at bruge 10min på at vaske motoren inden man åbner den Den stator sad så fast at jeg opgav..
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: GY6 4-takt renovering
Gear-huset
Spændende sted man nok sjældent kommer. Jeg forestillede mig lidt at fjedre og skiver, dimser og tandhjul ville vælte ud på bordet når den skulle åbnes, eller at den ville være svær at Trække fra hinanden med alle de aksler i alle de lejer. Men hvor smart. Alle akslerne går i en let pres-pasning i lejerne, og kan snildt trækkes ud, undtaget koblings-akslen som åbenbart har en hårdere pasning. Hele gearingen fungerede og lød stadig fint. Den eneste grund til at åbne gear-huset, var for at skifte de 2 tandhjul (sekundær gearing) til nogle med en lidt højere gearing end standard. Alle lejerne virkede ellers faste og helt jævne uden "sandkorn" Duften af fed W85-90 er ikke den værste..
Spændende sted man nok sjældent kommer. Jeg forestillede mig lidt at fjedre og skiver, dimser og tandhjul ville vælte ud på bordet når den skulle åbnes, eller at den ville være svær at Trække fra hinanden med alle de aksler i alle de lejer. Men hvor smart. Alle akslerne går i en let pres-pasning i lejerne, og kan snildt trækkes ud, undtaget koblings-akslen som åbenbart har en hårdere pasning. Hele gearingen fungerede og lød stadig fint. Den eneste grund til at åbne gear-huset, var for at skifte de 2 tandhjul (sekundær gearing) til nogle med en lidt højere gearing end standard. Alle lejerne virkede ellers faste og helt jævne uden "sandkorn" Duften af fed W85-90 er ikke den værste..
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: GY6 4-takt renovering
Det her er satme guld værd!
Der er alle de billeder af maskinens indre man kunne tænke sig i høj opløsning og taget fra de rigtige vinkler, Det er skønt!
Og så kom der endelig et billede som gav mig svaret på om man kan se oliens vej fra indersiden af krumtapshuset, så jeg kan få lavet en stempelkøler når jeg begynder at ombygge min agility.
Der er alle de billeder af maskinens indre man kunne tænke sig i høj opløsning og taget fra de rigtige vinkler, Det er skønt!
Og så kom der endelig et billede som gav mig svaret på om man kan se oliens vej fra indersiden af krumtapshuset, så jeg kan få lavet en stempelkøler når jeg begynder at ombygge min agility.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11238
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: GY6 4-takt renovering
Ja de sørme gode de billeder.
Statoren burde kunne tages af når du har fjernet de 2 skruer der holder den. På min var den let og få af.
Statoren burde kunne tages af når du har fjernet de 2 skruer der holder den. På min var den let og få af.
- Kymconørden
- 11. Rang
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
- Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008
Re: GY6 4-takt renovering
Fedt hvis billederne har gavn frem for at ligge her og samle støv
Stempel-køler, lyder spændende. Altså sådan en olie-dyse der "spuler" bunden af stemplet?
Ja, den stator må være groet godt fast. Heldigvis var den ikke nødvendig at fjerne.
Topstykket
Den var også begyndt at miste kompression, og den virkede sådan lidt slap i det, og når jeg drejede svinghjulet med hånden, kunne jeg høre trykket sive ud et sted.
Det viste sig at være udstødnings-ventilen der var utæt, ikke fordi den havde belægninger, men simpelthen sad skæv i forhold til ventil-sædet den skal lukke i. Så bøsningen må ha vredet eller givet sig i topstykket, for den sad ikke lige mere. En varme-skade jeg iøvrigt selv er skyld i, ved at køre med al for mager blanding ifb. med forsøg med forskellige dyser og indsugningsforhold
En tur i ovnen med topstykket ved 200 grader, og ventil-bøsningerne var nemme at slå ud med en dorn. De nye bøsninger røg i fryseren inden monteringen.
Frisk bøsning med frisk ventil er et rart syn. Den nye bøsning sad heller ikke 100% lige da den var slået i, men heldigvis ikke mere end en slibning af fladerne kunne rette. Et godt bredt sæde på udstødnings-ventilen, skulle hjælpe ventilen med at slippe af med varmen siges det.. Sidste gang ventilerne var ude, var det med en stor tang for at holde fjedrene, og noget værre rod med de små låse-dimser.
Pludselig slog det mig. Hov, den gamle bore-stander kan jo trykke! Stødte på denne simple test på nettet. Hvis ikke sprit eller petroleum kan finde ud gennem ventilerne, skulle de være tætte. Nye pakninger, og så burde den top være en tip-top top...
Stempel-køler, lyder spændende. Altså sådan en olie-dyse der "spuler" bunden af stemplet?
Ja, den stator må være groet godt fast. Heldigvis var den ikke nødvendig at fjerne.
Topstykket
Den var også begyndt at miste kompression, og den virkede sådan lidt slap i det, og når jeg drejede svinghjulet med hånden, kunne jeg høre trykket sive ud et sted.
Det viste sig at være udstødnings-ventilen der var utæt, ikke fordi den havde belægninger, men simpelthen sad skæv i forhold til ventil-sædet den skal lukke i. Så bøsningen må ha vredet eller givet sig i topstykket, for den sad ikke lige mere. En varme-skade jeg iøvrigt selv er skyld i, ved at køre med al for mager blanding ifb. med forsøg med forskellige dyser og indsugningsforhold
En tur i ovnen med topstykket ved 200 grader, og ventil-bøsningerne var nemme at slå ud med en dorn. De nye bøsninger røg i fryseren inden monteringen.
Frisk bøsning med frisk ventil er et rart syn. Den nye bøsning sad heller ikke 100% lige da den var slået i, men heldigvis ikke mere end en slibning af fladerne kunne rette. Et godt bredt sæde på udstødnings-ventilen, skulle hjælpe ventilen med at slippe af med varmen siges det.. Sidste gang ventilerne var ude, var det med en stor tang for at holde fjedrene, og noget værre rod med de små låse-dimser.
Pludselig slog det mig. Hov, den gamle bore-stander kan jo trykke! Stødte på denne simple test på nettet. Hvis ikke sprit eller petroleum kan finde ud gennem ventilerne, skulle de være tætte. Nye pakninger, og så burde den top være en tip-top top...