Giantco G-Buddy 2010

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Foråret er kommet efter en meget lang vinter. 2013 bliver formentlig den korteste langturssæson i mands minde. I vinters har der ingen problemer været med starteren eller motoren (det må være det nye tændrørs og den gode olies skyld). Problemer med det elektriske system - det venstre bag blinklys, skal have den grønne jordledning op til pæren men jeg gider ikke at skrue hele lampen af.

Mit speedometer fungerer ikke. Jeg har skiftet kabel, men kablet drejer kun rundt når jeg kører baglæns med scooteren. Min teori er at der sidder noget fast i indgangen til speedometerdrevet, når den kan dreje rundt baglæns.

Det væsentligste problem er at jeg er flyttet til et nyt sted hvor jeg deler parkering med 20 cykler og 10 biler og ikke bare kan stå og rode. Det skal i hvert fald lige være lidt varmere i vejret.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Sommeren er kommet. Synes at der har været meget bøvl. Brækket kilerem og motoren har det heller ikke så godt længere. Den lyder som en motorcykel når man starter den og kører på den. Selv om jeg har fundet økonomi til det er jeg ikke meget for godvilligt lade Thansen tage den i sin favn og de igen siger "Jamen det var kun en lille ting. Det var en løs forbindelse".
Jeg undersøgte om der var noget galt med transmissionen og koblingen og satte iøvrigt de gamle ruller i igen fordi at accelerationen var blevet dårligere. Men den har længe pruttet når jeg gik fra høj gas til lav gas eller kørte ned af bakke, så måske er det bare noget i karburatoren. Men ordnes skal den på den ene eller anden måde.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Siger udstødningen bang når du deaccellerer ?
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Er det ikke lyden af en utæt udstødning, et hul et sted? Det kunne minde om lyden fra et tærret SLS-rør fx. Har du været nede og ligge med pig-hammeren og teste for huller?
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Er næsten sikker på at det er chokeren som er defekt. Jeg prøvede at måle på den hvor den viste 35 ohm hvor min reserve viste 10.0000 ohm, så mon ikke jeg vinder den her kamp også. Den har simpelthen fået for meget benzin uden choker-funktionen.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Jeg har ikke været så meget på landevejene som jeg plejer men har vist stort set været alle steder i Nordsjælland, men en tur til stranden ville da ikke være af vejen.
Det giver endnu bedre mulighed for at fikse scooteren uden at skulle overgive køretøjet til Thansen. De skriver på deres hjemmeside at de kun servicerer nye køretøjer - hvordan skal det tolkes? Så længe jeg ikke skal bruge køretøjet, vil det være sjovere hvis jeg med hjælp fra venner kunne spore fejlen.

Var ude og køre i går og når jeg gassede helt op kørte den lige over 100m på 8 sek. .Det vil sige 40- 45 km/t i øredøvende larm (mit speedometer har jeg ikke fået set på), så i dag er fokus på CDI'en. Hvordan mon jeg måler dens funktionsdygtighed med multimetret?

Udstødningen er også en mulighed, da den vist også virker som begrænsning.

Iøvrigt kan jeg se at scooterbestanden er mere synlig i gadebilledet. Jeg tror at blandt de unge er drømmen om kørekortet er blevet afløst af drømmen om at kunne komme rundt på noget ikke særligt udgiftskrævende i den by man læser i. Da jeg læste i Roskilde var der nøjagtig 6.0 km fra det kollegium hvor jeg boede på og ud til RUC (rigtig mange år siden). Jeg boede der i tre måneder for jeg kunne ikke få enderne til at mødes. Størrelsen på SU er ikke blevet større med tiden så mon ikke også at dem blomstrende elite er begyndt at bruge hovedet og venter med at anskaffe sig kørekort når budgettet er til det.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af Kymconørden »

oskar33 skrev:..så i dag er fokus på CDI'en. Hvordan mon jeg måler dens funktionsdygtighed med multimetret?.
Det kan man desværre ikke. En CDI-udmåling kræver noget specielt måle-grej. Det er nok heller ikke CDIen der volder problemer, så længe scooteren kører må man antage den virker. Hvad får dig til at mistænke CDIen? Kører den ujævnt og hakker, eller nægter at starte sommetider?
Udstødningen, er det ikke den samme som altid?
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Ja, det er også mit ræsonnement. Var ude og køre en god lang tur i går aftes. Den prutter stadig.

Det har den gjort længe og jeg kom til at kigge på min sidste karburator. Den manglede fuldstændig air cut off ventilen (Det kunne være rart med en dansk betegnelse). Det er jo meget let at fjerne skruerne og så falder den jo bare af ved det første bump.
Air cut off valven er fuldstændig væk på min reservekarburartor
Air cut off valven er fuldstændig væk på min reservekarburartor
acuv1.JPG (70.02 KiB) Vist 9068 gange
Det er svært at se pga. det stativ som holder gasspjældet
Det er svært at se pga. det stativ som holder gasspjældet
acuv2.JPG (117.6 KiB) Vist 9068 gange
Jeg kan huske at jeg bare købte en ny karburartor og monterede den og så kørte den igen indtil at den begyndte at spontant begyndte at lænse benzin og jeg befandt mig på herrens mark. Jeg fik at vide hos Thansen at det var choker-stikket som var fejlmonteret. I dag ved jeg at man godt kan køre uden chokeren. For nogle dage siden tjekkede jeg igen stikket bare for en god orden skyld. Der kunne jeg trække en lille pal ud og sætte stikket på plads igen og nu accelererede den noget bedre.

Det er nu et par år siden og hvad vil jeg sige med alt dette her
  • At det er fint at man har en lang sommerferie til at ræsonnere sig frem til hvad der er galt og selv rode med dytten
  • . At jeg har Thansen mistænkt for at tage rundt og straffe de køretøjer som ikke har én af deres dyre forsikringer og dem der fixer dem er de noget umodne mennesker som står bag disken og som sikkert hellere ville rode med knallerter i deres skoletid og som til gengæld for en sælgeruddannelse får lov til at vise deres talenter ved nattetide.
Hård anklage. Nogle gange ligger sådan noget forbavsende tæt på sandheden. :detective:

Selv jeg vil ned og tjekke om det samme ikke skulle være tilfældet denne her gang. Det betyder i så fald nok en ny karburartor fordi at air cut off ventilen ikke sælges ikke som løsdel :weeping: :weeping: :weeping:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Air-cut-off-valve kunne kaldes luft-afbryder-ventil.
Den er ikke streng nødvendig og have den bruges kun når man køre også giver slip på gashåndtaget for at der ikke skal komme så meget luft ind så udstødningen sig pop eller noget i den stil.

Men hvis delene af røget af så skal hullet lukkes ellers bliver der suget luft ind der.

Jeg tror ikke dem der står bag disken hos T Hansen laver scooterene.
Der er vist en mekaniker som ikke kommer til disken.
Også det vist noget med at mekanikeren køre rundt til flere butikker så tror ikke hver butik har sin egen mekaniker eller også er det bare noget jeg tror.
Brugeravatar
oskar33
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 316
Tilmeldt: 20. juni 2011 15:33
Scootere: Giantco G-Buddy 2010
Geografisk sted: Frederikssund

Re: Giantco G-Buddy 2010

Ulæst indlæg af oskar33 »

Nej jeg tror også galden skulle lidt ud. Jeg synes det var svært da jeg de første gange skulle købe reservedele det bemeldte sted. Jeg kunne heller ikke få en hjelm som passede og de unge sælgere prøvede at prakke mig alt mulig lort (demomodeller) af det jeg spurgte efter.

Servicen er blevet bedre siden da - men det er sikkert fordi at det er lykkes at få flere grupper til at køre scooter. Det er de sådan set selv skyld i, fordi at folk som har skullet ud og hente noget dims til deres trætte Nissan Micra har set de glinsende scootere. men de udnytter stadig deres position til at få folk til at få dem til at fikse nummerplader. Der kan også være langt hen til SKAT's nærmeste nummerpladekontor...og så det der med at hvis scooteren skifter ejer undervejs så bortfalder muligheden for at få lavet dyret sådan som jeg læser deres website, med mindre den forrige ejer har flere serviceeftersyn i posen.

Jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvad der var sandt og myte og så kunne det være sjovt at lave en bedre rookie-oversigt så man vidste at der fandtes andre forsikringsselskaber og reservedelspushere.

Men som sagt de fleste af mine fejl sker stadig ikke ude på landevejen men når jeg starter scooteren eller inden for 1km, og jeg har som sagt ikke haft alt for få mange km i år.

Det tekniske: Det er helt sikkert at blandingen benzin/luft er helt forkert og den kører også for hurtigt. Ca. 45 km/t. Kunne det være en ide at prøve at skrue på blandingsskruen? Men jeg vil da prøve at kigge lidt mere på det idag. et er som sagt sjovere at finde ud af noget man ikke har forstand på.
Besvar