puch maxi dæk og hjul?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
ylolabi2
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. januar 2013 19:03
Køretøjer: puch maxi k E 50

puch maxi dæk og hjul?

Ulæst indlæg af ylolabi2 »

hejsa. jeg har besluttet at istandsætte min gamle Puch Maxi K, som har stået i en kælder de sidste 16 år. Det er i og for sig gået fint indtil jeg skulle skifte slanger. Da jeg havde fået købt et par nye slanger og forsøgte at pille de gamle hjul af, opdagede jeg til min forbavselse at dette var næsten umuligt. Jeg hev og sled i næsten en time for blot at få dem af, og da det endeligt var gjort, brugte jeg hen i mod 3 timer på at få dem på igen med ny slange, hvorefter jeg opdagede at jeg måske havde været for voldsom med mine dæk jern. I hvert fald var begge slanger punkterede igen...

Efter et par forsøg med lappede slanger er jeg kommet dertil hvor jeg næsten giver op og tager dem til en mekaniker.
Jeg har nok lappet og monteret hen i mod 100 cykel dæk i mit liv, så jeg er udmærket klar over "the Basics" i at montere dæk.
jeg har også kigget på diverse forumer og endda et par videoer om at montere dæk på knallerter, og desuden fulgt et råd om at sørge for at dækket ikke var koldt når man skifter det.
men lige lidt hjælper det....

http://www.youtube.com/watch?v=lIzN6nm0p70

http://www.youtube.com/v/cc4XJbs7TDE

kan det virkeligt passe at man skal kunne rive en telefonbog over med de bare næver for at skifte et dæk på en Maxi???
Eller er der en eller anden special "knallert teknik" som jeg ikke er bekendt med?

Er der nogen der har erfaring med det her?
På forhånd tak
ylolabi2
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11436
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: puch maxi dæk og hjul?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Til og starte med skal fælg og dæk størrelse jo passer til hinanden.

Når det så er sagt så finde der bløde og hårde dæk. Jo hårdere og tykkere jo sværre er de nok at få på.

Også er der det med at de ikke skal være kolde. Du kan sætte dækket på en varm radiator så det bliver godt varmt og gøre de indendørs i varmen så hjælper det nok lidt.

Også skal dækkanten ind i midten af fælgen modsat der hvor du flipper det sidste stykke dæk over.

Nu har jeg ikke gjort det på en puch maxi men forstiller mig det er semisvært. På en scooter med tykke dæk der er det ikke specielt let syntes jeg.
Brugeravatar
ylolabi2
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. januar 2013 19:03
Køretøjer: puch maxi k E 50

Re: puch maxi dæk og hjul?

Ulæst indlæg af ylolabi2 »

Så lykkedes det!

Smed dækkende i en balje med meget varmt vand, og fik hjælp af 2 venner til at møfle dækkende på plads, uden brug af dækjern.
Der skulle åbenbart mest af alt flere hænder til.

nå men jeg har i mellemtiden skilt min karburator ad og renset den med karburator væske, og desuden sat nye kabler i til gas og choker.

Men nu vil den gamle puch pludseligt ikke starte.

Er der nogen der har et bud på hvad dette skyldes?

Jeg går ud fra at problemet er noget med karburatoren, eller de nye kabler.
det er en firkantet karburator, og "benzinskruen" er ca 1/3 ude.

Jeg har læst på forskellige forumer om noget der bliver kaldt "falsk luft", er det i forbindelse med karburatoren? For der er godt nok mulighed for at der kan komme luft ned der hvor kablerne sidder. Men ellers kan jeg ikke rigtigt se hvad problemet skyldes...
den startede jo fint før jeg skidte karburatoren ad.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11436
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: puch maxi dæk og hjul?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

"Falsk luft" er hvis for eksempel luftfilter og karburator ikke sidder tæt sammen så kan det komme luft ind og det betyder så at benzin/luft blandingsforholdet bliver forkert.

Har du justeret kablerne ordentligt ?
Besvar