Forbremse hænger i koldt vejr

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Hahn
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. september 2012 08:57
Scootere: Kymco Super 8 125cc

Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af Hahn »

Det er ved at være koldt om morgenen nu (har i nok opdaget). Når det sker så begynder min Kymco Super 8 (125cc) at hænge i forbremsen. Stemplet glider ikke tilbage som det skal, eller også er det selve "ophænget" som ikke glider som det skal. Har andre Super 8 ejere oplevet det samme ?

Sidste år adskilte jeg selve ophænget og smurte det i kobberfedt, men det hjalp ikke en disse...
Her i år vil jeg få skilt det hele ad og måske skifte gummi-ringe mv.

Andre forslag måske ?

Scooteren er 4 år gl. og den har gået ca. 27.000 km. (uden de store problemer for resten)
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af onkelroar »

Som du nævner så skild den ad og sørg for at stempel og glidere er 100% rene..

Smør det derefter med kobberfedt. Det er især vigtigt at der kommer en ordenlig klat ned i hullet hvor gliderne kører.

Og skift dit bremse væske, og luft bremserne ud.

Slib evt let dine klodser med sandpapir eller skift dem hvis de trænger.

Så er jeg sikker på den fungerer som den skal igen
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Når du afskiller det så prøv og kig under gummiringene.
Jeg lavede engang en CPI Oliver City hvor der var hvad der lignede salt under gummiringene som så gjorde at de blev presset ekstra hårdt ind på stemplet som så gjorde at scooteren bremsede hele tiden fordi stemplet ikke kunne komme tilbage.
Jeg rensede revnerne for salt, du skal nok helst brug lidt træ som en ispind eller noget så du ikke ridser kaliperen.
Også rens gummiringene og stemplet.

Man kunne ikke købe løsdele til kaliperen hos T Hansen så det kan være du heller ikke kan få løsdele. Jeg satte så de gamle dele i igen.

Og når du er igang så check bremseklodser og de trænger til at blive skiftet, der er en revne i midten, det vist nok meningen at man skal skifte dem inden de er slidt ned til bunden af den revne.

Også skal der ny bremsevæske i og du skal lufte ud og bruge briller og handsker og papir så du ikke får det på dig eller scooteren.

Se også : Bremser - Service
Brugeravatar
Hahn
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. september 2012 08:57
Scootere: Kymco Super 8 125cc

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af Hahn »

Tak for dine svar. Jeg endte med at skille det hele ad. Rigtignok kan man ikke få dele hos thansen. Jeg var dernede. Jeg fik dog bremsepasta (smøre-fedt beregnet til at bruges *inde* i caliberen). Mine klodser er slidte så de skal skiftes og jeg nåede ikke at udlufte alligevel inden aftenen blev mørk. Her til morgen tog jeg bilen (det siler ned) så jeg har hele weekenden til at gøre resten i :)

Caliberens øverste 3-5mm - ned til der hvor gummi-ringen sidder var meget irret. Det er nok ikke befordrende for stemplets frie vandring.

Jeg "lufter" bremser ved at bruge en stor sprøjte med en slange på. Den sætter jeg på udluftningsniplen og så suger jeg bremsevædsken fra hovedcylinderen gennem bremse-slangen og caliberen. Fylder hele tiden mere i hovedcylinderen efterhånden som jeg suger bobler ud. Når man har "suget" ca. 100ml så er der næsten ikke flere bobler i nogen steder. Resten af boblerne skal som regel udluftes på normal vis (altså pumpe med bremsegrebet, luft ud, pumpe igen).
12V
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 49
Tilmeldt: 28. november 2011 19:40
Scootere: Piaggio Zip, gammel 45'er.
Geografisk sted: 6280 Højer
Kontakt:

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af 12V »

Brug aldrig kobberfedt til gliderne, det æder gummi mufferne med tiden - man skal altid bruge silikonefedt til de dele som møder gummimuffer.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har aldrig brugt bremsepasta men søgte lidt på det.
Fandt den her side hvor de blandt andre skriver om det : http://www.tenere.dk/artikler/bremser/bremser.htm

Hvad er formålet med bremsepasta ?
Brugeravatar
Hahn
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 20. september 2012 08:57
Scootere: Kymco Super 8 125cc

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af Hahn »

Det har jo desværre silet ned de sidste par dage så jeg har holdt mig til den fir-hjulede :)

Jeg fik adskilt og samlet det hele med nye bremseklodser og nu her til morgen - hvor det også var ret koldt - var der slet ikke nogen problemer med forbremsen længere. Min rens + smørring + ny DOT4 har altså hjulpet det den skulle.

Bremse-pasta er faktisk bare smørefedt, men uden diverse syre-typer i, således at fedtet stadig har smørende virkning, men uden at det "angriber" gummi-ringene i caliberen. Fedtet forlænger (supposedly) gummiringenes liv og gør dem mere elastiske således at de skubber stemplet helt tilbage til udgangspositionen når man slipper bremsen.
Brugeravatar
onkelroar
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 208
Tilmeldt: 27. september 2011 12:53
Scootere: Giantco G-buddy 13000 km

Re: Forbremse hænger i koldt vejr

Ulæst indlæg af onkelroar »

Der er egentlig mange der glemmer at skifte bremsevæsken. De fleste fylder bare efter :eh:
Besvar