Drift problemer med G-buddy

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
asfaltenscowboy
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. august 2012 17:22
Scootere: giganco buddy

Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af asfaltenscowboy »

Jeg har stadig peiodiske problemer med min g-buddy som tideliger skrevet her inde. Den kan køre i dagevis uden problemer men så kan den pludselig gå i stå hvis jeg bremser ned for at holde til bage og den er næsten umulig at starte igen.Men normalt køre den som en ny. Jeg har skiftet tændrør kaburator tændspole cdi stillet ventiler i denne forbinelse opdaget jeg at knastakslen kan skubbes fra side til side ca 1mm men ikke i legerne de ser fine ud er lidt på bar bund. den gnister fint. er der nogle der har prøver noget linene eller har forslag til hvad der kan være galt med den. kan det være en simmerring syntes der er fint komprotion på den men når den starter begynder den at køre hurtiger og hurtiger på starteren og så starter den.Den starter ikke på kikstarteren.Den har kørt ca 6000 km.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke hvor meget min knastakselen kan skubbes fra side til side men 1 mm er vel ikke så meget men du skriver det er ikke i lejerne. Hvordan kan den så skubbes hvis det ikke er i lejerne ?

De gange hvor det er sket for mig at jeg kommer kørende også stopper for rødt og motoren går ud og ikke kan startes så er det fordi kompresionen er væk.
Så når det sket igen så prøv og brug hånden på kickstarteren og se hvor let du kan trykket den med. Der skal være forskellige modstand, nogen gange let og nogen gange svært. Hvis det er lige lidt hele tiden så er der ikke kompression.
Du kan jo lige prøve og gøre det nu hvor motoren virker (hvis den da virker) med hånden på kickstarten så du kan se hvor svært det er at gøre det med hånden så du har noget at sammen ligne med.

Hvad har du indstillet ventilerne til ?

Prøv og kontroller om der er gnist på tændrøret når det sker.
Brugeravatar
asfaltenscowboy
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. august 2012 17:22
Scootere: giganco buddy

Re: Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af asfaltenscowboy »

Den kunne glide i lejeskålene og nej der var ikke kompretion på den har lige skiftet topstykke og den startede med det samme men hvor meget skal topstykket spændes med i moment? ventilerne er justeret stram 0.10
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Knasten skal ikke kunne rykke sig, når du spænder topstykket spænder du samtidig knasten fast...
KAn ikke fortælle dig hvor meget du skal spænde det, men start med at spille de 2 skruer der sidder på siden, lige så de får fat

Så kryds spænder du dem på topstykket, jeg bruger altid en lille topnøgle, for der kan du mærke (syntes jeg) hvornår du får spnædt det nok der kan du med en større nemt komme til at overspænde, når du syntes du har spændt rigeligt så spænder du dem i siden
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Den indre lejeskål skal sidde fast på akslen uden at den kan rykke sig på akslen.
Den ydre lejeskål er fastspændt mellem topstykker og knastakselholderen og skal ikke kunne rykke sig.

Der hvor den må have slør er mellem skålene og kuglerne men ved ikke hvor meget.
Men hvis den har 1 mm slør der så er det sikkert fint nok.

I servicemanual til Kymco Super 8 står for eksempel at man skal putte olie på de 4 gevind på de 4 lange bindbolte også stramme på kryds til 1,8 ~ 2,2 kgf-m.
Har også set tal som 0,7-1,1 kgf-m. Det er muligvis hvis man ikke putter olie på gevindet.

Personligt ville jeg spænde de 4 møtrikker først også derefter de 2 bolte ude i siden.
Omvendt når jeg skulle afmontere så ville jeg starte med de 2 bolte også de 4 møtrikker bagefter.
Og både løsn og spænd de 4 møtrikker på skift lidt efter lidt.
Brugeravatar
asfaltenscowboy
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11. august 2012 17:22
Scootere: giganco buddy

Re: Drift problemer med G-buddy

Ulæst indlæg af asfaltenscowboy »

mange tak for jeres svar.
Besvar