Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror det er helt normalt med et tørt sod lag man kan tage af med fingeren.
Det vel mere hvis det bygger sig op i flere lag at det ikke er godt så den indre diameter bliver mindre.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Hej folkens! :D
Jeg opdagede noget meget spændende idag! :mrgreen:

Indsprøjtningsprojektet har stået lidt stille og jeg har kørt med karburator i et par uger, fordi jeg er en kegle, som endnu engang kom til at knække en benzinførende plastikdims.
Jeg forsøgte så at lappe det med Lego-Lim, hvilket jeg kan rapportere at er mere end et døgn om at størkne fuldt. :)
Til at starte med så det ud som om det fungerede perfekt og det holdte tæt, mens trykket i slangen steg og benzinen løb tilbage til tanken med returslangen, men efter 5 minutters tomgang gik det ikke længere, og benzinen strømmede ligeså stille ud. Lego lim binder altså ikke godt nok på plastik, selvom acetonen burde opløse en smugle af plastikdimsen også og så lave en god binding. :p

Nu bliver det spændende
Jeg skiftede tilbage til karburator, men inden jeg koblede elektronikken fra, ville jeg lige tjekke om benzinblandingen i karburatoren med standart #80 dyse var for mager eller om den var tilpas.
Ved tomgang var blandingen for fed. Ved halv gas var blandingen stadig for fed, og omdrejningerne steg, så jeg fortsatte til fuld gas. Omdrejningerne sted over 9000, hvor begrænsningen sidder I CDI'en, men idet indsprøjtningen begrænser omdrejninger ved blot ikke at give benzin, blev mine øjne store, da jeg krydsede 10.000 omdrejninger og den lød voldsom. Jeg slipper til halv gas, men idet jeg havde scooteren på hovedstøttebenet steg omdrejningerne stadig og ved 11.500 omdrejninger steg lyden helt voldsomt ("WWRRROOOOOMM!!!") med en lyd der allermest lød som en 500cc sportsmotorcykel der gav fuld gas. :mrgreen:

I panik for at have ødelagt noget slap jeg gassen og slukkede scooteren, idet den havde lydt som om den kunne springe i luften. Jeg tog en smøg og bagefter prøvede jeg at starte den igen, hvor den så stod fint i tomgang og reagerede som normalt, så jeg prøvede igen og med samme resultat. Jeg kaldte på min bror og fik ham til at filme med min telefon, men lyden var så overvældende at mobilen ikke kunne fange det, og computeren kunne af en eller anden grund ikke registrere omdrejninger højere end 6000 mens vi filmede. :p

Hvad har jeg så lært idag kan man spørge?
- Lego-lim duer ikke til at holde plastik, som fører benzin under tryk over atmosfærisk.
- Resonanspunktet på Leo-Vince udstødningen ligger på 11.500 omdrejninger.
- En agility dør ikke af at komme over 11.500 omdrejninger i meget kort tid.


Med resonanspunkt på udstødningsrør mener jeg dette:
Når udstødningsventilen åbnes, kommer en trykbølge ud med lydens hastighed, som så bevæger sig mod åbningen af udstødningsrøret. På grund af den høje fart har udstødningsgasserne en høj inerti og får trukket så meget gas ud, at der skabes en undertryk som bevæger sig tilbage gennem røret til udstødningsporten. :p
Hvis undertrykket når udstødningsventilen i samme øjeblik som den åbnes, hjælper det med at tømme cylinderen for gas og ifølge artikler på internettet er lyd- og kraftforøgelsen ekstrem når dette punkt rammes. Jeg tror at det var dette jeg oplevede, idet jeg ikke har oplevet noget ved lavere omdrejninger, der passede på den beskrivelse jeg har fået.
Det betyder at Leo Vince udstødningen ved 11.500 omdrejninger er en tun-udstødning, men ikke ved noget lavere omdrejningstal, hvilket muligvis er grunden til at en udstødning med helt lige rør kan godkendes som lovlig. :mrgreen:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Kan det være fordi at benzin opløser legoklodsen eller acetonen ?
Prøv og læg en legoklods i benzin og se hvad der sker.
Jeg har prøvet at hælde benzin i en plastikkob og på en tandbørste, det blev de opløst af.

Har sikkert lydt fedt ved høje omdrejninger, den lyder jo også fed ved lavere omdrejninger.
Kan godt lide sådan en dæmpet lyd.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Kan det være fordi at benzin opløser legoklodsen eller acetonen ?
Prøv og læg en legoklods i benzin og se hvad der sker.
Jeg har prøvet at hælde benzin i en plastikkob og på en tandbørste, det blev de opløst af.

Har sikkert lydt fedt ved høje omdrejninger, den lyder jo også fed ved lavere omdrejninger.
Kan godt lide sådan en dæmpet lyd.
Nej, jeg har ikke haft lego i en kop med benzin, men nu du siger det, giver det jo god mening at jeg burde have testet det inden, da der findes mange former for plastik. :mrgreen:

Det der lød fedt ved de høje omdrejninger var nu ikke alene omdrejningerne, for lyden steg stødt lige så stille hele vejen op, indtil den ramte 11.500, hvor lyden tog kraftigt til meget hurtigt. :D
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Så blev jeg sku stoppet :p
750 kroner i bøde, halveret fra 1500, så det er jo ikke så slemt, når jeg har tjent det ind 2-3 gange på benzinbesparelser...
Desværre var de helt uinteresseret i udstødningen, men betjenten lød helt glad da han startede den og kunne høre det var en 4-takter, så jeg fik ikke mulighed for rigtig at snakke med dem.
Anyway, indsprøjtningsprojektet stopper ikke af den grund, for muligheden for 15% benzinbesparelse er jo også god, selvom det er 15% af noget mindre, for variobegrænsningen ryger i alligevel. :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Øv kørte du for stærkt ?
Vil godt nok være ærgeligt hvis de stjælet den hvis du bliver stoppet igen. Specielt når du har brugt meget tid på at ombygge den.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Øv kørte du for stærkt ?
Vil godt nok være ærgeligt hvis de stjælet den hvis du bliver stoppet igen. Specielt når du har brugt meget tid på at ombygge den.
Jeg kørte ikke for stærkt, men jeg stødte ind i et razzia. Jeg kommer trillende hen mod en motorvejsbro, hvor en fyr med en scooter kommer trækkende hen mod mig og vifter vildt med armene. Jeg ser at bag ham 50 meter væk stod nogle mænd i uniform, og jeg forstod hvad der skete. I min morgensøvnighed (ingen kaffe) steg jeg af scooteren og trak sammen med ham fyren væk fra betjentene, men efter to minutter kommer en af dem hen til os på motorcykel, idet han har haft set fyren der viftede med armene. Han spørger så om jeg er blevet rullet og jeg må sige nej og med det samme indrømme at den kan køre hurtigere end tilladt. :)
Jeg kan så være glad for slidt kilerem og let forkert indstillet karburator (venter lige på en plastikdel til indsprøjtningen), for de stoppede ved 61,5 km/t, hvilket jo er betydeligt lavere end de 71 jeg har haft målt den til på gps dengang kileremmen var ny. :mrgreen:

Og øv bøv, Agilityen er svær at styre ved 30 km/t, idet hjulene ikke stabiliserer den så meget ved så lave hastigheder. :)
Så er jeg muligvis lidt provokerende ved at gasse op på begrænsningen, når der er en politibil, men jeg synes nu at de skal høre, hvad en begrænsning gør, for udover at begrænse hastighed og benzinøkonomi har den også fjernet en kæmpestor del af køreglæden for mig. :oops:
Og det er på trods af at jeg uden begrænsningen intet havde imod at trille med 35, når udsigten over vejens forløb var dårlig, så længe jeg kunne slippe løs og nærme mig 50 når vejen var lige og trafikken var forudsigelig.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har egentligt ikke noget imod at køre 30 km/t.
Men jeg har ikke kunne finde en måde at have ubegrænset variator og en maks hastighed på 30 km/t. Hvis jeg vidste hvordan man gjorde, så gjorde jeg nok det.
Det jeg har noget imod er at ligge og bruge 20% mere i benzin og larme mere end nødvendigt også at motoren bliver mere varm/slidt end ellers.

Det kunne da være jeg skulle være glad for min scooter ikke kan køre for tiden for jeg syntes der er flere der skriver de bliver stopper sådan lige omkring den her tid.
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

scootergrisen skrev:Jeg har egentligt ikke noget imod at køre 30 km/t.
Men jeg har ikke kunne finde en måde at have ubegrænset variator og en maks hastighed på 30 km/t. Hvis jeg vidste hvordan man gjorde, så gjorde jeg nok det.
Det jeg har noget imod er at ligge og bruge 20% mere i benzin og larme mere end nødvendigt også at motoren bliver mere varm/slidt end ellers.

Det kunne da være jeg skulle være glad for min scooter ikke kan køre for tiden for jeg syntes der er flere der skriver de bliver stopper sådan lige omkring den her tid.
Nu har jeg kørt et par hundrede km begrænset, hvor jeg har gjort mit bedste for kun at give den mængde benzin der var nødvendig for at holde varioen maks udgearet. Tophastigheden er på gps 32 km/t, men hvis man kun giver den mængde benzin der skal til for at holde den på 28-30 km/t eller lader den gå helt ned på 23, kan man spare meget, og mit første overslag af 3 små påfyldninger har vist et sted mellem 40 og 50 km/l med begrænsningen i :shock:

Min plan fremover er så, at finde ud af om vejen frem er at have omdrejninger omkring de 6,5-7.500 omdrejninger og så bruge meget lidt benzin per arbejdstakt, eller om det er mere benzinøkonomisk at komme langt ned i omdrejninger, og så bruge meget benzin per arbejdstakt. ;)
Dette vil jeg i første omgang gøre ved at skaffe mig en ring til multivaren i stedet for at have den originale variator med forhøjet gliderør. Jeg vil så skaffe tungere glidere og med indsprøjtningen begrænse omdrejningerne lavere. For at dette ikke går ud over tophastigheden vil jeg så slibe af ringen, så den får en højere gearing og derved hammergod benzinøkonomi med samme tophastighed. :mrgreen:
Hvis jeg kommer dertil, hvor jeg er så langt ude for effektbåndet, at kræfterne ikke rækker, vil jeg forsøge at udvide effektbåndet nedad med et 4-ventilet topstykke og muligvis elektrisk superlader, men der er pengene så en hindring, så det bliver længere ude i fremtiden. ;)
Brugeravatar
Baddi
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 320
Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
Scootere: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt: Indsprøjtningskit på scooter

Ulæst indlæg af Baddi »

Jeg har sat indsprøjtningen på igen, efter at have måttet erstatte en O-ring og et stykke benzinførende plastik, men stødte så ind i et problem igår.
Scooteren kørte lidt mærkeligt og virkede som om den druknede hele tiden på vej til arbejde, og da jeg skulle hjem gad den slet ikke køre. Jeg var helt i panik over, om det mon var gået i stykker i elektronikken, for fejl-lampen lyste lidt nogle gange og så ikke andre gange, men jeg fandt idag fejlen, da jeg sluttede computeren til. Når man kører startermotoren giver den fejlmeddelelsen: "Der er noget galt med MAP-sensoren", men jeg ser på computeren et fald i tryk på 2 kPa, så den kan godt måle, hvilket den nok ikke ville kunne, hvis den var i stykker. :mrgreen:
Jeg må så konkludere, at O-ringen jeg fik fra T-hansen er alt for stor og ikke lukker tæt, så den tror at motoren får trukket rigtig meget luft ned, og den så giver for meget benzin (3 gange så meget som normalt kunne jeg se på computeren), og den kan derfor ikke starte. Hurra for at T-hansen ikke kan give en de nødvendige dele, når de endda står med et skydelære i butikken og måler, hvilken størrelse der skal bruges. :p
Besvar