2 bilister ser ikke cyklist

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg ved ikke om bilister lære særlig meget om scootere ved teoriprøven, de lære vel at de skal give plads og køre uden om dem, ved ikke om de lære det med nummerplader, det kunne da være en ide men på den anden måde har de jo ikke brug for at vide det for at køre bil.

Ligesom med knallertteoriprøve der lærer man jo heller ikke om nummerplade overhovedet så vidt jeg ved.
Får man overhovedet af vide der skal nummerplade på en knallert ?
Den gang jeg gik til teoriprøve var skulle der ikke nummerplade på.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Nej, jeg er også af den årgang hvor det hed puck og kreidler uden plader. Jeg er selv bilist, og mener ikke at have lært noget specielt om nummerplader til 2hjulede. Ved ikke hvordan det er idag. Jeg vil næsten tro det bliver nævnt, da der jo er mange flere scootere i dag. Man lærer ihvertfald lidt om de køretøjer man som bilist kan møde på vejen.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja det ville da være en god ide om lære sådan noget med andre køretøjer og hvordan man ser hvad køretøj det er ud fra nummerpladen.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Jps »

Mig bekendt står der i færdselsloven at knallerter uden plade og med gul plade, skal køre på cykelstien. Og dem med hvid plade, skal køre på vejen. At man måske ikke lærer det når man tager bil/mc kort, er jo så en fejl efter min mening.

Det er faktisk ikke så længe siden jeg fik denne svada sendt efter mig "skrub ind på cykelstien", og det var på en landevej uden cykelsti, men med de hvide kantstriber hvor der typisk er 20-40 cm ind til rabatten. Bilisten mente at jeg skulle køre til højre for striben, men det skal jeg selvfølgelig ikke da det ikke er cykelsti. Jeg fangede vedkommende senere og bad ham om at læse færdelsreglerne for det han mente var cykelsti, var det jo ikke. Og det gør det ikke bedre at det var en bilist på min egen alder (56).

Jeg er ikke selv et dydsmønster på vejene, men jeg ser mig for og overholder færdelsreglerne i 99% af tilfældene :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Ja de striber kender jeg godt når jeg kører syd for køge.
Jeg væksler også imellem om jeg skal køre på den ene side af striben eller den anden fordi jeg vil jo ikke være i vejen men jeg vil jo heller ikke køre af vejen og der er bare sjændent så meget plads, også bliver man overhalet af nogen lastbiler engang imellem det er ikke specielt sjovt. Glad for jeg ikke skal køre sådan dagligt.

Også bliver det ikke bedre når min scooter har et eller andet problem hvor når mit dæk køre ind på sådan en stribe så styre min scooter forkert.

Men er du helt sikker på man ikke skal eller måske må køre derinde fordi ville da være rart og vide om det står i færdselsloven.
Fordi det er ligesom om vejen er lavet til at man skal cykle der på en måde.

Men det er sku lidt frækt og begynde og fortælle folk hvor de skal køre når de køre rigtigt, det ligesom om folk tror de ejer vejen og andre bare skal tage og forsvinde så de ikke skal dreje så meget på rettet.
Jeg tror når man er vandt til at køre meget lige ud så bliver man modvillig til at skulle drjeje for nogen eller noget som er i vejen.
Jeg så en video på youtube hvor politiet holder med blink ude på motorvejen og skal lede trafikken og til afkørslen fordi der er sket en ulykke men en del køre lige ud alligevel ligesom om det er svært for dem at ændre retning fordi de bare vil køre ligeud.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Jps »

Angående de hvide kantstriber så er de lavet som en slags adskillelse mellem vejen og rabatten, og en knallert eller cykel skal ikke køre inde bag striben. Med mindre der er tegnet en cykel på asfalten, og det er der jo ikke med en afstand på 20-40 cm.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Jps »

Skal se om jeg kan få lavet en lille video, omkring de kantstriber hernede :).
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Tror også de striber mere er for at vise kanten af vejen. Fordi de 20-40 cm det altså ikke meget plads og ligge og køre på.
Men man føler sig jo presset på de veje hvor der ikke er særlig meget plads når der er en bil som vil overhale, og de overhaler gerne steder med dobbelte linier i midten af vejen, skulle jo nødig slide for meget på bremserne.
Vil også prøve og optage når jeg engang køre syd på.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Jps »

scootergrisen skrev:Tror også de striber mere er for at vise kanten af vejen. Fordi de 20-40 cm det altså ikke meget plads og ligge og køre på.
Men man føler sig jo presset på de veje hvor der ikke er særlig meget plads når der er en bil som vil overhale, og de overhaler gerne steder med dobbelte linier i midten af vejen, skulle jo nødig slide for meget på bremserne.
Vil også prøve og optage når jeg engang køre syd på.
Jeg kører kun ind bag den hvis jeg ser biler i spejlene og der er modkørende trafik, ellers bliver jeg til venstre for den.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: 2 bilister ser ikke cyklist

Ulæst indlæg af Fut »

Man skal også passe enormt på med de hvide striber. Nogle er ophøjede og glatte som bare den. Hvis man kommer lidt skævt ind på dem mens man bliver overhalet går man på røven.
Besvar