Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har lige skiftet ventil på min forfælg.
Det gik fint jeg puttede noget sæbe på gummiet også prøve jeg en stjerneskruetrækker i passende størrelse til at presse ventilen i.

Men hvordan sætter i ventilen i fordi det går jo rimelig stramt når den skal sættes på plads og jeg tænkte på om det kunne skade at bruge en skruetrækker sådan til det selvom det ikke lader til den tager skade.

Og hvordan tager i ventilen ud når den sidder i fælgen ?
Jeg måtte ødelægge den gamle ventil som sad i fordi jeg ikke kunne finde ud af at få den ud uden at ødelægge den.
Den gamle ventil så rigtig fin ud så jeg ville egentligt gerne have gemt den.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af giantco07 »

Tror ikke det er smart at genbruge ventilen, hvis du overhovedet kan få den ud. Som automekaniker skife´r jeg altid ventilen til ny, den koster jo ike mange kroner. Bruger altid dækmonteringsmiddel, så er det let at trække ventilen på plads med en tang eller du kan købe et værktøj som er beregnet til opgaven, du kan se den her http://www.motomike.eu/mcbutikken/categ ... ow=gallery er sikker på at du kan købe en hos din lokale autodele forhandler (Mekonomen, FTZ eller lignende)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Aha den skruer man så på gevindet og hiver.
Virker meget smart.
Og nej det nok bedre ikke at genbruge den gamle ventil jeg blev bare lidt overrasket over hvor flot den var.

Skiftede engang ventil på CPI Oliver City og købte nye ventil hos T Hansen.
Det var sådan en her med bøjet rør. De havde vist ikke de lige.
99202470004[1].JPG
99202470004[1].JPG (41.81 KiB) Vist 6468 gange
Så masede jeg med at få den på og da den enedelig sad på havde jeg ødelagt gummiet så måtte købte en ny og sætte på.
De var ikke i særlig god kvalitet så det skulle i hvert fald ikke være sådan en jeg skulle have på min.
Også fordi hvergang man skal bruge ventilen der skubber man den sidelæns og de holder ikke til ret meget de ventiler.
Så det bedre de er lige syntes jeg så skal man bare trykke ned og ventilen begynder jeg sådan set ikke.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af Jps »

Ventilen skal sættes på indvendigt fra. Dvs. når dækket ikke er monteret, ellers kan man være uheldig at der opstår lækage, hvis man gør det på den måde i gør.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jps skrev:Ventilen skal sættes på indvendigt fra. Dvs. når dækket ikke er monteret, ellers kan man være uheldig at der opstår lækage, hvis man gør det på den måde i gør.
Hvad mener du ?
Vi har da ikke skrevet om at sætte ventilen i udefra.

Det bliver i hvert fald svært hvis man skulle gøre det men det ville da være smart hvis man kunne i stedet for man skal til at have dækket af bare for at skifte ventilen.
Brugeravatar
giantco07
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 28
Tilmeldt: 7. januar 2012 17:56
Scootere: Giantco Sprint, 30'er, 50ccm, 2009, Sort/blå, Standard/lovlig, 12"hjul.
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af giantco07 »

Ja, selvfølgelig skal ventilen monteres indefra, ellers kan den ikke trækkes på plades med det viste værktøj. Netop derfor skiter man også ventilen ud når man skifter til nyt dæk, gummiet rundt om ventilen bliver mørt med tiden, da det jo påvirkes af vand, vind, vejsalt osv.. ;)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hvordan sætter i ny ventil i fælgen

Ulæst indlæg af Jps »

Beklager, hvis jeg læste forkert :). Men jeg har kørt med de samme ventiler i 2 af mine 4 sæt fælge i 10 år og de er ikke blevet møre eller utætte endnu.
Besvar