Syn af 45'er

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Citere lige min velinformeret kilde, omkring lovtekster:


Bla, bla bla, du har ret , bla, bla, bla, men der kommet nye bekendtgøreser til bekendtgørelsen i 2004, bla, bla, og den siger,bla.bal, bla., men det er iøvrigt lige pludselig ikke mit bord, bla, bla, bla. Henvend dig til SKAT. Her er et uddrag af teksten 14.05.2. Farvel og tobak.

Fordet første, er bekendtgørelsen fra 2004 ikke den nyeste, idet der er kommet en, der træder i kraft 20. november i år.

For det andet, er hverken §20 stk. 3 eller §21 stk 3 ændret i forhold til synspligten, eller mangel på samme, når det drejer sig om stor knallert.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Citér:
§ 20. Et registreringspligtigt køretøj, der har været afmeldt i mere end 1 år eller senest har været registreret i udlandet, skal fremstilles til syn og godkendes, inden det tages i brug. En afmeldt registreringspligtig knallert skal dog ikke synes og godkendes, inden den tages i brug.
§21 Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, skal bortset fra registreringspligtig knallert synes og godkendes, hvis ...

Den citerede §20 i Bekendtgørelse om syn omhandler køretøjer, der har været afmeldt i mindre, end et år, hvilket ikke er relevant i dette tilfælde, da det åbenbart er 10 år siden, den var afmeldt, og har kun virkning, såfremt køretøjet af en eller anden grund har fået køreforbud (3-6).


Citér:
§20 Stk. 3. Et køretøj, der ikke er underkastet periodisk syn, og som har været afmeldt i mindre end 1 år, skal synes, hvis

1) køretøjet er registreret første gang for mellem 5 og 10 år siden og senest synet og godkendt for mere end 2 år siden,

2) køretøjet er registreret første gang for mere end 10 år siden og senest synet for mere end 1 år siden,

3) der på køretøjet er foretaget ændringer, der medfører synspligt for et registreret køretøj, jf. §§ 22-24,

4) en synsvirksomhed har udstedt synsresultatet »Køretøjet er ikke godkendt«, jf. § 52, stk. 2,

5) politiet ved en undersøgelse i medfør af færdselslovens § 77, stk. 1, har konstateret fejl ved køretøjet, der ville danne grundlag for indkaldelse til syn i medfør af § 2, stk. 2, i lov om godkendelse og syn af køretøjer, eller

6) køretøjets afmelding skyldes, at nummerpladerne er fjernet på grund af fejl ved køretøjet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alt i alt, en sang fra de varme lande, for at bortforklare, at Kurt har jokket lidt i spinaten, og har overset, at en registreringspligtig knallert, er undtaget.

At henvise til SKAT, når det gælder spørgsmål om reglerne for syn, er også lidt af, eller rettere, meget af en ansvarsforflygtigelse, idet det er Færdselsstyrelsen der udformer bekendtgørelserne, og som derfor også står som udstedende myndighed. Dette medfører derfor også, at det er styrelsen, der har pligt til, at besvare spørgsmål vedrørende teksten og fortolkningen.

Så han må i haserne på dem igen, og få en direkte henvisning til den lovtekst, der siger, at en stor knallert, der har været afmeldt i 10 år, altid skal synes, inden den kan omregistreres igen.

Jeg kender ikke en sådan bekendtgørelse eller lov, der indeholder et sådant krav, og tvivler stærkt på, styrelsen kan fremvise en sådan.

--------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

*UPDATE*

Jeg tog reg. attesten med en tur forbi SKAT i dag. Uden at stille spørgsmål fik jeg udleveret en plade :-)

Næste spørgsmål kunne så gå på at få den ned i hastighed. Jeg skilte varioen ad og flyttede lidt rundt på stumperne. En Katana er vist uden "ring" men et ekstra stykke (ca. 1cm), der havde samme dimension som gliderøret sad på ydersiden af "luftskjoldet". Ved at sætte den ind på den rigtige side (formoder jeg) er den nu nede på 60 km/t målt på GPS. Ulempen er dog at jeg synes den tager ekstremt høje omdrejninger og støjer en hel del. Er jeg på den sikre side nu? Jeg kunne mistænke at en evt. begrænsning i udstødningen også er fjernet. Deraf de høje omdrejninger og støj? Er der noget at gøre der? Udstødningen kunne muligvis godt trænge til en udskiftning alligevel, så nogen med erfaringer omkring en lovlig udstødning til en pris der er til at betale til sådan en fætter?
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Fut »

De høje omdrejninger kommer du til at vænne dig til. Måske ikke så voldsomme hvis du får knallerten til at nøjes med 45 men hver gang du kommer til en nedad bakke vil den løbe op da du har spærret den i et for lavt gear. (Skiven). Du vil også opleve et højere benzinforbrug.

Min scootcar har morinimotor som en katana. Jeg købte en udstødning i scootershoppen (lukket nu) de skrev at det var til en 45 men da jeg fik den var der både ring ved cyl. og prop for enden så du skal være omhyggelig med at få en 45 og ikke en 30. Jeg har fjernet alle spærringer da morinien faktisk ikke er stærk nok til at trække de ret mange ekstra kilo som en scootcar vejer. Jeg har overvejet at købe en baotianmotor til den for at få det overvældende benzinforbrug ned.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Jps »

Gammelfar skrev:*UPDATE*

Jeg tog reg. attesten med en tur forbi SKAT i dag. Uden at stille spørgsmål fik jeg udleveret en plade :-)

Næste spørgsmål kunne så gå på at få den ned i hastighed. Jeg skilte varioen ad og flyttede lidt rundt på stumperne. En Katana er vist uden "ring" men et ekstra stykke (ca. 1cm), der havde samme dimension som gliderøret sad på ydersiden af "luftskjoldet". Ved at sætte den ind på den rigtige side (formoder jeg) er den nu nede på 60 km/t målt på GPS. Ulempen er dog at jeg synes den tager ekstremt høje omdrejninger og støjer en hel del. Er jeg på den sikre side nu? Jeg kunne mistænke at en evt. begrænsning i udstødningen også er fjernet. Deraf de høje omdrejninger og støj? Er der noget at gøre der? Udstødningen kunne muligvis godt trænge til en udskiftning alligevel, så nogen med erfaringer omkring en lovlig udstødning til en pris der er til at betale til sådan en fætter?
Godt at du fik din plade uden bøvl :D.
For at være på den sikre side, skal du ned på 49,5 km/t . 60 km/t udløser en bøde plus et "klip". 2. gang du får et "klip", bliver din scooter konfiskeret (men det vidste du vel?).

Jeg mener at din model har en begrænsningsplade, bag vario'en? Og de høje omdrejninger kan du ikke rigtig gøre noget ved.
Brugeravatar
Gammelfar
1. Rang
1. Rang
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. november 2011 20:40

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af Gammelfar »

Ja, det var rart den gik glat igennem :-)

Jeg aner absolut intet om scootere som tidligere nævnt, så jeg har vitterligt ingen idé om , hvordan den "skal" se ud inden i og ej heller hvad der egentlig er gjort ved den...

Er helt med på den ryger 2. gang. Det er jo derfor den skal være lovlig ;-)
Synes bare jeg har læst et og andet omkring rullefelt og 64 km/t? Men det er måske en gammel regel. Kører ikke mere end jeg må, på nær ud over markerne efter Hove.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Syn af 45'er

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har samlet noget om det med hastighed og bøder for stor knallert her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... r_knallert
Besvar