Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad er det der lyder mærkeligt ved stemplet ?
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Hej igen, stemplet´s lyd kan jeg ikke forklare men tror næsten det er fordi det køre så langsomt, var lige ude igen og måle batteriet efter 3 timers afkøling, og det siger stadig 12.91. MEN jeg prøvede så at starte den og måle og der kørte den ikke op til 13,6 denne gang, tværtimod den gik ned af. Prøvede så lige at pile stikket ud fra statoren og måle og når jeg træder på kickstarteren måler den 0,6-0,9, men hvis jeg derimod starter den uden stikket lyder den slet ikke mærkeligt og motoren går præcis som den skal, og min måler måler 0.00 strøm i stikket, så det må næsten være statoren der er gået, det kan vel også passe for den dag den gik i stykker kigget jeg også dernede og der lå lidt vand, så det er nok derfor. Spørg hvis det ikke er til at forstå men havde svært ved at forklare dette.

Sig endelig til hvis du vil have en video eller noget ;), kan da sagtens lave noget ala ude stik og med stik i osv hvis det kan hjælpe.

EDIT: er der nogen måde jeg kan se om svinghjulet/stator er røget eller kan man kun gætte og måle strøm, vil gerne nøjes med at købe en af tingene hvis jeg kan, da jeg ikke er rig ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg har ikke helt sikkert på hvordan man måler det på Giantco Sprint men...

Prøv og tag stikket af til statoren og mål på de ledninger der går ned til statoren med et multimeter sat til Ohm mellem :
Hvid - Gul = ?
Hvid - Motorblok = ?
Gul - Motorblok = ?

Og nu du er igang så kan du også måle pickupen :
Gul/Grøn - Motorblok = ?

12,91 volt på batteriet det lyder flot. Det bedre end mit batteri fra helt nyt. Det kunne jeg kun få op på 12,85 volt.

Hvis du laver de målinger der så skulle det gerne kunne vise om statoren virker... men det gør den tror jeg fordi ellers kunne volten ikke stige før når motoren køre.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

måden jeg målte før var dog på dcv 20, men vil da lige prøve med ohm, og før målte jeg mellen hvis og gul, men går da straks ud og måler det hele i ohm. Og pickuppen virker vidst fint da jeg overhovedet ikke kan få liv i den hvis den ikke er sat til, men kan godt måle alligevel. Vender tilbage om en 10 mins tid med resultater.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Jeg vil gerne lige se hvad Ohm målingerne siger først.
Og ja pickupen virker men kunne godt for min egen skylde tænke mig og høre hvad du kunne måle på den.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Hejsa igen, Smider lige nogle billeder op og et par video´er. (det hele er målt på ohm 200)

Her måles gul - stel slukket motor.

Billede

Her måles hvid - stel slukket motor.

Billede

Her måles hvid - gul slukket motor.

Billede

Her måles hvid - gul tændt motor.
Her kan du høre hvordan motoren lyder med og uden statorens stik i. I starten af videon er stikket ikke i, og i slutningen er det i. Du skal nok skrue lidt op for lyden i din computer for at høre forskellen, men jeg kan ihvertfald tydeligt høre den, især når jeg giver lidt gas, og man kan også høre det der hvor jeg sagde stemplet lød mærkeligt i den sidste del af videon, altså der hvor stikket er i.
EDIT: Rettede lige til 200 ohm og self ikke 20.

Pickup - stel slukket motor.

Billede
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Dine målingen passer næsten perfekt med de data jeg har fra Kymco Agility.
Jeg har godt nok ikke nogen data til Giantco Sprint men eftersom dine målinger passer så godt med de data jeg har så tror jeg at stator og pickup er helt iorden.
Billede
Pickupen skulle være mellem 80-160 Ω eller 40-300 Ω på Kymco Super 8.

Det med at du skrev på et tidspunkt at volten ikke steg da motoren kørte det kunne måske være hvis den køre i meget lav tomgang så skulle den gerne stige hvis du giver lidt gas så motoren køre hurtigere det syns jeg at jeg har oplevet på min scooter.

Men der er et eller andet som lyder forkert der hvor du har genereatorstikket sat til.
Grunden til der er forskel er fordi når stikket er sat til så yder det lidt mere modstand for motoren, det gør min også og jeg kan på min scooter høre at motoren køre lidt lettere og lidt højere omdrejninger når jeg fjerner stikket. Det helt normalt tror jeg at der er lidt forskel i motoren gangen men jeg syns det lyder forkert på din motor.

Jeg syns det lyder som om der kommer luft ud eller ind... er det luftfilteret man kan høre til sidste i videoen som man ikke kan høre i starten ? Sådan en hul suge-agtig lyd.

Det lyder også lidt ligesom "banking" (detonation). Det har min motor også gjort også hvis jeg holdt med motoren i tomgang og gas gas og slippede igen så sådan den også den der banke lyd.
Hvis det er banking så kan det opstå hvis blandingen antændes for tidligt i forbrændingskammeret eller hvis benzinens oktan er for lav eller der er for meget kulstof i forbrændingskammeret.

Jeg kunne godt tænke mig hvis du kan høre hvor den suge lyd kommer fra sidst i videoen.
Også hvis du ellers har lyst så tror jeg det kunne være intersant at tage topstykke af og se ind i forbrændingskammeret.
Der er lidt arbejde i det men så kan du rengøre forbrændingskammeret og hvis du tager cylinderen af kan du give i stemplet for at se om lejerne er ødelagt ligesom i den her video. Har du skruet ventildækslet ordentligt på i den video hvor det lyder hult til sidste ? Tænker det lyder ligesom om det ikke er tæt et sted.
Prøv og tag den slange af du filmer på øverst på ventildækslet og se om der kommer noget hvid røg ud eller noget når du giver gas.

Min motor siger forresten ikke den der ping ping lyd (banke lyd) som den gjorde før og jeg tror det er fordi jeg har renset forbrændingskammeret.

Hvis du får mod på at tage topstykke og cylinder af så har jeg taget en masse billeder : http://scootergrisen.org/scooterhjemmeside/motor.php
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

der kom faktisk hvid røg ud fra ventil dækslet før jeg filmede det. Og har næsten lige renset topstykke, cylinder (badet i diesel) og skiftet lejerne. Ville da helst undgå at skulle gå det helvede igennem 2 gange inden for 3 måneder. Luften du kan høre skyldes power-luftfilteret. Men kan du ikke høre til sidst i vídeon med genarator stikket sat i at den er ved at gå ud hver gang jeg giver gas? og det er jo problemet - og self at den ikke lader batteriet når den er tændt, men kunne måske også skyldes de meget lave omdrejninger den har når stikket er på, men hvordan afhjælpes det? Og tror næppe det er for lav oktan eftersom min service bog siger 92 oktan og propper altid 95 på.

Edit: tænkte lige over det igen og som det ses i den første video levere den kun et maximum på 2,1 ohm når motoren køre ordenligt, og 0,00 dcv, burde den ikke levere 14 dcv ca der og noget højere ohm tal?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

I de manualer jeg har læst kan hvid røg fra den slange indikere at stempelringene er slidte, defekte eller fastsatte stempelringe.
Men det jo ik sikkert man kan regne med det nu hvor du tester og motoren er kold.

Prøv og skru lidt på tomgangsskruen så den køre med lidt højere omdrejninger og se om det er bedre med generatorstikker tilsluttet.
Det kan være det bare er fordi den er lidt ved at dø at den lyder sådan og det bare er fordi den er indstillet for lavt i tomgang.
...
Så tænker jeg bare forkert benzin/luft blanding hvis den går ud når du giver gas der sidst i videoen.

Har du en stroboskop lampe du kan teste tændingstidspunktet med ?

Det giver vist ik nogen mening at måle Ohm på generator når motoren køre.
Og hvis du vil måle hvor mange volt generatoren laver så skal du sætte multimeteret til vækselstrøm (AC). Spændingsregulatoren er den som lave det om til jævnstrøm (DC) som så bruges til at oplade batteriet.

Anyway tror din generator virker fint men hvis du alligevel vil måle så sæt dit multimeter til 400 AC eller hvor meget den nu kan også tag generator stikket fra.
Så skulle du gerne kunne måle nogen volt når motoren køre i tomgang... måske 60 eller noget også når du giver mere og mere gas så laver den flere og flere volt. Jeg tror jeg var oppe på 220 volt vækselstrøm ved fuld gas da jeg kørte på scooteren og målte samtidig.

Men når du så sætter generator stikket i så kommer volten slet ikke så højt op fordi nu bliver der brugt noget strøm fra ledningerne også kan jeg ikke huske hvor meget jeg måle men det vist under 20 volt.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Nej har ingen stroboskop, og min første tanke var også luft skrue men det hjalp ikke, og den kan ikke få højere omdrejninger med stikket i. Men igen igen, uden virker det hele som det skal, meget underligt...

Må lige sove på det, ka mærke søvnene er ved at være et problem for at tænke klart...

Og forresten alt under 2 omgange på luft skruen går den ud, men prøver lige med meget højere tomgang og 1,5 på luftskruen imorgen.

Edit igen: bare mærkeligt da den altid har kørt på 2,25 omgang ud på luftskruen at den så ligepludselig ikke vil det...
.
Senest rettet af donald_duck 20. november 2011 02:27, rettet i alt 1 gang.
Besvar