Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
Fut
7. Rang
7. Rang
Indlæg: 160
Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
Scootere: Funtec scootcar
Geografisk sted: Renge på Stevns

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af Fut »

For at få lidt mere kompression kan du prøve at komme et par dråber olie ind i cylinderen gennem hullet til tændrøret.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Bor omkring kalundborg.
Nej har ikke kortslutning fra alarm stikket fra tidligere lednings-net da jeg havde alarm på der, men eftersom jeg har smidt min "nøgle" væk til alarmen deaktiverede jeg den, men har nu sat en ledning der hvor den skulle have været og det ændrede intet, og det virker også som om min scooter er fuldstændig ligeglad med det stik.
Har tjekket karburator og renset den ja. men nej glemte at tjekke det du sagde, men forstår heller ikke hvordan det kan hænge sammen at der løber benzin ud af benzin slangen og at der er vand i karburatoren?
Vil da så bare købe sættet i thansen og vil så skrive imorgen hvad jeg finder ud af der, men nej der er stadig lav kompression efter 50 tryk på kickstarter, altså der er kompression men det er meget lavt, ville gerne filme det men tror ikke du får særlig meget ud af det da du jo ikke kan se hvor hårdt jeg trykker.
Og vil da lige prøve at dryppe lidt olie i hullet til tændrøret imorgen fut så.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Tror du misforstod mig, det var bare for at se/rense din karburator at du skulle pille den af
det med at se om der kommer benzin, har intet med det at gøre...:)

Det er altid det første jeg tjekker, og hvis den får benzin, og ikke starter så tjekker jeg tændrøret og ser om det er vådt evt
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Hejsa igen, fik endelig indstillet de ventiler og nu starter den fint, udstødnings-ventilen var der ihvertfald under 0,05 mm på. Men nu gør den så noget nyt forkert, den tager omdrejninger til ca max, lige accelere i ca 2 sekunder men så dør den, nogle idéer om hvad det nu kan være?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Huskede du og dreje knastakslen som på billedet før du justere ventil spillerum ?
Billede

Prøv og lad motoren køre i tomgang i 3-5 minutter så motoren er varm og se om du så kan accelerer.

Hvis den bliver ved med at gøre det så check at gummimembranen øverst i karburatoren er fin og uden revner og at stemplet (som gummimembranen sidder på kan bevæge sig frit op og ned).
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

ja huskede at stille knastakslen rigtigt, og fik en lille tur på 2 km ca hvor den kørte ordenligt men så begyndte den på det der, prøvede nu at checke ventilerne igen, pilede ikke på dem men checkede bare, satte det der stykke jern på igen over ventilerne, prøvede at starte på elstarten, den kørte 2-3 gange også stopede den med at virke, prøvede så kick-start og der starter den fint men stemplet lyder mærkeligt nu, når jeg bare giver lidt gas, og den går ud hvis den får bare lidt mere en kvart gas. og mit lys på speedo er også meget mærkeligt nu, når den står i tomgang lyser kun langt lys, når jeg giver den kvart gas lyser speedometeret så som det skal og lang lys stopper med at lyse (og nej der er ikke langt lys på når jeg gjorde det, og det kom der heler ikke, bare pæren ved speedo der lyste)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvis el startern ikke kan køre mere så kan det være fordi batterier er afladt. Det sker hvis du bruger el starten meget som nu her hvor den ikke vil starte.
Så sørg for at holde batteriet opladt.

Det kan være du har bytte om på 2 af lamperne i instrumenpanelet. Hvis du tænder det lange lys på styret er der så ikke en anden lampe som lyser ?
Det kan være du har bytte om på baggrundsbelysningslampen og langtlyslampen.

CDI boksen på en Giantco Sprint er så vidt jeg kan se på el diagrammet en DC CDI. Det vil sige den får strøm fra batteriet.
Hvis der ikke er nok strøm på batteriet eller problemer med ledningerne dertil eller batteriet er taget ud af scooteren så kan den ikke starte.

Efter du har opladt batteriet fuldt ud så prøv og lad det stå 1 time uden at bruge det også mål hvor mange volt det har og skriv det ned også prøv og lad det stå til i morgen nogen flere timer 6-12 timer eller mere uden at bruge det også mål igen og skriv til mig hvad du har målt.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Tror du misforstod lidt, den kan nemlig sagtens starte på kick-start, og har målt batteriet efter din guide, og det er perfekt. bare mærkeligt hvis disse ledninger har byttet om af sig selv, da jeg ikke har pillet ved dem da det skete. når jeg prøver at bruge elstart siger den bare klik men ikke fra kick-starteren, men ved den box der sidder på stellet til højre hvis du står bag scooteren, hvor + og - fra batteriet går fra.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvor mange volt har du så målt på batteriet ?

Prøv og sæt multimeret på batteriet og hold starter knappen inde i 3-5 sekunder og se hvor mange volt batteriet falder til.

Det du skriver med at el starten virkede 2-3 gange også holdt den op og at starterrelæet siger klik klik det passer bare meget godt med at batteriet er fladt.
Hvis det ikke er fladt så check startermotorens ledninger. Lav en hjemmelavet ledning fra battier minus til under skruen ved startermotoren og se om det gør nogen forskel. Lav eventuelt endnu en ledning fra batteri plus til terminalen på startermotorn og se om du kan få den til at køre på den måde.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Elstart osv må tages senere, det vigtige lige nu er at få den til at køre ordenligt :/

Men batteri målte 12.9 slukket og 13,6 tændt, altså mens motoren køre.
Besvar