Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Hejsa.

Jeg er ny på siden og håber på lidt hjælp her, da jeg kan se så mange andre har fået brugbare svar men fandt intet som matchede mit problem.

Historien er den at efter en halv-lang tur på min giantco begyndte den i slutningen af turen at lyde mærkelig, og kun kunne køre halvdelen af hvad den normalt kan, det skal også lige huskes at sige at den først begyndte at lyde mærkelig efter det var begyndt at regne rimelig meget. Lyden var lidt som om den ikke kunne komme op i omdrejninger og den var ved at drukne sig selv, og næste dag kunne den slet ikke starte :o . Har nu skiftet lednings-nettet da der har været problemer med det gamle før, men dette hjalp intet, har tjekket om alle ledninger der skulle have stelforbindelse havde stelforbindelse som de skulle, har tjekket om stator laver strøm og har tjekket om der er gnist i tændrøret (video længere nede) så ville nu høre jeres bud på hvad der er galt inden jeg splitter den til atomer. (ALT el virker ellers som det skal, lys, horn, blinklys, bremselys osv osv...)

Her er lidt bellider og videoer så i måske kan komme med et mere kvalificeret bud end ellers.

Billede
Billede Og forresten er der så nogle der kan fortælle mig hvad den her rød/sorte ledning er til og hvorfor jeg ikke har noget stik til den?
Billede
Og hvad det stik til højre der heller ikke sidder fast i noget er til? mener nok det er grøn og sort ledning i den.
Billede

Undskylder for stavefejl og mangel på punktumer og kommaer, men alt skrivning er selvlært ;)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hej og velkommen til forummet.
Det dejligt du gider gøre så meget ud af at lave billedet og videoer og sådan. Så det også lettere at hjælpe.

Er der kompression på ?
Prøv og brug kickstarteren med hånden og med tændrøret sat i motoren. Kan du så mærke der er forskellig modstand eller kan du dreje motoren rundt let uden forskellig modstand ?

Prøv og juster ventilerne. 0,06 mm på indsugning og 0,08 mm på udstødning.

Det løse stik forrest på scootere med 2 ledninger i det kunne måske være til positionslyset på frontskjoldet. Specielt hvis det har grøn og brune ledninger.
Prøv og kig på frontskjoldet om der ikke sidder en pære der med et tilsvarende stik.
Billede

Den sort/røde ledning under sædet det kunne måske være til en pickup der sidder på indersiden af variatorskjoldet og måler koblingsklokken. Altså den bruges til at begrænse scooterens topfart og er forbundet med CDI boksen.
Prøv og se om der ikke er en ledning i CDI stikket som også er sort/rødt.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Takker for hurtigt svar men bliver vidst først imorgen efter arbejde jeg tager fat på den igen, men vil da prøve at justere ventilerne hvis jeg kan finde nogle søger-blade. hvordan måler man kompression?, og min kickstarter er som den skal være, den trækker hele moteren fint rundt med lidt forskelligt modstand som det skal være. Og til sidst så nej ledningerne er ikke til positions lyset og det er en grøn ledning og en sort ledning.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du mangler vist og sætte sådan et stik på alarm stikket foran.
Billede
Det var nok sådan at man kan stoppet motoren med dødmansknappen på styret hvis der overhovedet er sådan en.
Men du kan da prøve og sætte den på og se om det gør nogen forskel.

Virker begge bremsekontakter ?
Hold højre og derefter venster bremsegreb inde en af gange og se om bremselyset tænder.
Fordi hvor ledningerne er grøn/gul og sort så kunne det være en bremselyskontaktledning som den her.
31103639702[1].JPG
31103639702[1].JPG (28.66 KiB) Vist 9865 gange
Man kan teste for kompression ved at bruge hånden på kickstarteren, når stemplet går op og ventilerne er lukket så skal det værre sværre og presse kickstarteren ned, altså det giver noget modstand indtil stemplet igen bevæger sig ned. Hvis man der ikke var kompression som når man skruer tændrøret ud så føles det lige let at bruge kickstarteren hele tiden. Så på den måde kan man bruge kickstarten til at mærke om der er kompression.
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

ejer desværre ikke sådan et alarm-stik du viser der, men kan vel bare lodde en ledning på de 2 rigtige ledninger. Kigger efter bremselys imorgen, og der er kompression så hvis det bare var det :)
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Er det et ledningsnet du har købt hos T Hansen ?
Det sidder sådan en kortslutning på deres billede så den burde følge med ledningsnettet.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=606 ... 2116061855
Prøv og se om du ikke har tabt den et sted.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Prøv at pille benzin slangen af ved karburator og find en skål eller flaske prøv så at starte den og se om der løber benzin ud
og prøv med og uden benzin filter :)

Hvis der kommer benzin, så er dr højest sansynligt vandt i Karburatoren...
den renser du bedst ved at pille den helt af, så du kan holde godt fast i den, de kan være nogle djævle at få af :)
Når der sidder osse en skrue nedenunder du kan løsne, og en slange det kan du prøve at se om du kan få en flaske på så tømmer den bundkaret, så kan du se om der er vand i, men du skal skille den ad hvis der er skidt og møg i
Brugeravatar
donald_duck
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. november 2011 22:59
Scootere: Giantco Sprint, - 2006

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af donald_duck »

Hej igen, har nu renset karbu fuldstændig, skiftet tændrør og tjekket ledninger igen, dog uden nogen form for held. Og jeg var i thansen idag men deres søgerblade havde ikke 0,06 og 0,08 så købte dem ikke, men er 0,05 godt nok? For så vil jeg da hente dem imorgen alligevel. Ellers nogle forslag? Og det sidste stik var heller ikke til bremserne. Tak for jeres tid indtil videre og håber i kan hjælpe mig igennem her.

Edit: der er faktisk meget lav kompression hvis det kan give nogle forslag, fik vidst ikke mærket ordenligt igår.
Brugeravatar
MSJ1982
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 297
Tilmeldt: 30. juni 2010 20:49
Scootere: Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 63 ccm - 10.100 Km.
Giantco Sprint (under renovering)
Geografisk sted: Lolland

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af MSJ1982 »

Så er det bedre at stille dem til en stram 0.10
Har du set om der kommer benzin ud af slangen når du trykker på starteren, som jeg skrev tidligere?

Hvor bor du henad?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco sprint, gnist men starter ikke?

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Har du egentligt ikke såden et stik med en kortslutning til alarmstikker fra dit gamle ledningsnet eller sidder der heller ikke noget stik på det ?
De fleste søgebladesæt man kan købe er de der som hopper fra 0,05 til 0,1 osv. Det ville være bedst hvis du kan få fat i et søgeblade sæt som hopper fra 0,05-0,06-0,07 osv.
Men du kan da godt købe det sæt i T Hansen fordi det er bedre end ingenting og du kan også bruge det til andre ting som at måle elektrode afstand på tændrøret.
Ellers prøv om du kan få et sæt i en motorcykel butik.
T Hansen skriver at ventilerne skal sættes til 0,10 mm.
Det er bedre du sætter dem lidt for stor (0,10 mm) end for lille (0,05 mm).
Større spillerum skulle give lidt mere larm fra topstykket, mens for lille spillerum kan gøre at ventilerne ikke kan lukke helt og blive for varme hvilket ikke er godt.
Så skal man vælge så er det bedre med lidt mere spillerum.

Men inden du juster på ventilerne så prøv først bare at mål deres spillerum, det kunne også være intersant at vide hvad spillerum de har nu og om de overhovedet trænger til at blive justeret... men du opnår jo den bedste måling med det mere præcise søgerblade sæt.

Prøv og træd en masse gange på kickstarteren og se om du kan få kompressionen tilbage... ligesom det er sket flere gange på min scooter.
Besvar