Jeg har nu fået svar fra færdselsstyrelsen. Denne gang, har de dog ikke villet svare præcist på om Garmins radar er lovlig. De har henvist til "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse". De skriver også, at det er muligt at få typegodkendt produktet til EU.
Jeg har derfor spurgt Garmin om deres produkt må anvendes i Danmark, og om der sættes krav til konfiguration af lygterne for at produktet er lovligt i Danmark. Og, om produktet er typegodkendt til brug i EU. Typegodkendelse er ikke et krav så vidt jeg forstod det, hvis produktet opfylder de danske krav i "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", men det anbefales, hvis produktet skal markedsføres i EU.
Min tidligere bremseboks, som færdselsstyrelsen svarede ikke var lovlig i Danmark, er blevet EU-typegodkendt. Om det så betyder, at de dengang har svaret forkert, er jeg i tvivl om. EU-typegodkendelsen skulle under alle omstændigheder betyde at EU har fundet produktet sikkert at anvende i EU.
Færdselsstyrelsen skriver desuden, at de agerer klageinstans i forbindelse med syn, og derfor vil de ikke afgøre om produktet er ulovligt eller lovligt. Vil tro, at det betyder at jeg vil kunne klage over, hvis f.eks. min bremseboks ikke godkendes ved syn, da den har EU-typegodkendelse.
Radar til motorcykel!
- Landbo
- 12. Rang
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Radar til motorcykel!
Du glemmer stadig at dit ekstraudstyr skal være lovligt at montere og anvende her i landet ifølge "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", det ligegyldigt om det er EU godkendt. Men vil da anbefale du monterer udstyret og kører til syn for at finde ud af hwon og hvorledes det forholder sig. Husk og bestille prøveplader inden du drager afsted til syn, så du ikke risikerer at skulle have transporteret køretøjet dit hjem på fremmede hjul.GYS skrev: ↑25. februar 2025 16:34 Jeg har nu fået svar fra færdselsstyrelsen. Denne gang, har de dog ikke villet svare præcist på om Garmins radar er lovlig. De har henvist til "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse". De skriver også, at det er muligt at få typegodkendt produktet til EU.
Jeg har derfor spurgt Garmin om deres produkt må anvendes i Danmark, og om der sættes krav til konfiguration af lygterne for at produktet er lovligt i Danmark. Og, om produktet er typegodkendt til brug i EU. Typegodkendelse er ikke et krav så vidt jeg forstod det, hvis produktet opfylder de danske krav i "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", men det anbefales, hvis produktet skal markedsføres i EU.
Min tidligere bremseboks, som færdselsstyrelsen svarede ikke var lovlig i Danmark, er blevet EU-typegodkendt. Om det så betyder, at de dengang har svaret forkert, er jeg i tvivl om. EU-typegodkendelsen skulle under alle omstændigheder betyde at EU har fundet produktet sikkert at anvende i EU.
Færdselsstyrelsen skriver desuden, at de agerer klageinstans i forbindelse med syn, og derfor vil de ikke afgøre om produktet er ulovligt eller lovligt. Vil tro, at det betyder at jeg vil kunne klage over, hvis f.eks. min bremseboks ikke godkendes ved syn, da den har EU-typegodkendelse.

Hilsen Leif.
- GYS
- 10. Rang
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: Radar til motorcykel!
Ja, du har helt ret. Den danske lov er lavet under inspiration af EU-loven, men åbenbart så er den ikke helt ens. Spørgsmålet er, om problemerne med dels bremseboksen og Garmin's radar, vil medføre at man tager dette op, og ændrer formuleringen til at svare helt til EU's krav. De må så vidt jeg ved sælges og bruges i andre EU lande. Danmark, gør meget ud af at være et fuldt EU land, og jeg tror at de danske love måske vil blive ændret, hvis der er nok henvendelser. Det er - så vidt jeg ved - ikke direkte hensigten, at Danmark har sin egen lov. Og et produkt der er EU-godkendt er ifølge færdselsstyrelsen sikkerhedsmæssig forsvarlig at anvende, uanset den ikke er lovlig i Danmark. Så der skulle ikke være sikkerhedsmæssige issues med hverken garmins radar eller bremseboksen.Du glemmer stadig at dit ekstraudstyr skal være lovligt at montere og anvende her i landet ifølge "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", det ligegyldigt om det er EU godkendt.
Garmin gjorde meget ud af da jeg skrev til dem, at deres boks naturligvis skulle være lovlig i Danmark, og de forklarede, at hvis den ikke var lovlig, så vil der komme en speciel dansk version, som var tilpasset vores lovgivning. Det havde de med andre produkter. De lovede, at skrive hurtigt tilbage til mig, men de har ikke svaret endnu. Måske har de bare travlt, men jeg hælder nok til den teori, at der er et problem, og at de måske først skriver tilbage, når de har fundet ud af hvordan de vil løse det.
Spørgsmålet er, om vi ikke her i Danmark burde acceptere produkter som er EU-godkendt. Disse produkter er sikkerhedsmæssigt testet, og skulle ikke give nogen fare for sikkerheden, ifølge EU's vurdering. Jeg mener derfor, at det kunne være godt at godkende dem i Danmark. Jeg syntes, at det er et plus, at der er virksomheder som Garmin der arbejder aktivt på at opfinde nye produkter der øger sikkerheden. Og vi støtter dem bedst, ved at have en lovgivning som også giver dem mulighed for at sælge deres produkter. Men, de bør naturligvis EU-godkendes, hvis de ikke opfylder den danske beskrivelse til punkt og prikke, således at sikkerheden for produkterne også er godkendt til brug i trafikken. Det er fint, at vi har en lovgivning, som man skal overholde, og derved ikke behøver en ekstra godkendelse. Men, jeg mener at vi burde tillade EU-godkendt ekstraudstyr, hvis dets formål er at øge sikkerheden. På den måde støtter vi bedst virksomheder der sætter store resourcer af på at udvikle og fremstille udstyr - ligesom garmin - der øger sikkerheden, hvilket jeg forventer Garmin's radar gør, eller ihvertfald er tænkt at gøre. Mange biler indeholder desuden tilsvarende radars som standardudstyr, og disse er godkendt til at må bruges i Danmark, så vidt jeg ved. Jeg syntes dog, at Garmin er gået lidt for vidt med den store røde lampe (der normalt forstås ved bremselys) og det er spørgsmålet om hvordan de to hvide lamper fungerer i trafikken. Lamperne kan godt nok disables, men ikke tages af. Hvis jeg var Garmin, vil jeg lave et produkt helt uden disse lamper. Men, hvis produktket er EU godkendt til kørsel i EU, så burde vi kunne ændre de danske love, til at produktet er godkendt til brug i Danmark.
Det bliver spændende at se svaret fra Garmin, når de kommer med en opdatering.