Radar til motorcykel!

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
GYS
10. Rang
10. Rang
Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200

Re: Radar til motorcykel!

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg har nu fået svar fra færdselsstyrelsen. Denne gang, har de dog ikke villet svare præcist på om Garmins radar er lovlig. De har henvist til "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse". De skriver også, at det er muligt at få typegodkendt produktet til EU.

Jeg har derfor spurgt Garmin om deres produkt må anvendes i Danmark, og om der sættes krav til konfiguration af lygterne for at produktet er lovligt i Danmark. Og, om produktet er typegodkendt til brug i EU. Typegodkendelse er ikke et krav så vidt jeg forstod det, hvis produktet opfylder de danske krav i "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", men det anbefales, hvis produktet skal markedsføres i EU.

Min tidligere bremseboks, som færdselsstyrelsen svarede ikke var lovlig i Danmark, er blevet EU-typegodkendt. Om det så betyder, at de dengang har svaret forkert, er jeg i tvivl om. EU-typegodkendelsen skulle under alle omstændigheder betyde at EU har fundet produktet sikkert at anvende i EU.

Færdselsstyrelsen skriver desuden, at de agerer klageinstans i forbindelse med syn, og derfor vil de ikke afgøre om produktet er ulovligt eller lovligt. Vil tro, at det betyder at jeg vil kunne klage over, hvis f.eks. min bremseboks ikke godkendes ved syn, da den har EU-typegodkendelse.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Radar til motorcykel!

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 25. februar 2025 16:34 Jeg har nu fået svar fra færdselsstyrelsen. Denne gang, har de dog ikke villet svare præcist på om Garmins radar er lovlig. De har henvist til "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse". De skriver også, at det er muligt at få typegodkendt produktet til EU.

Jeg har derfor spurgt Garmin om deres produkt må anvendes i Danmark, og om der sættes krav til konfiguration af lygterne for at produktet er lovligt i Danmark. Og, om produktet er typegodkendt til brug i EU. Typegodkendelse er ikke et krav så vidt jeg forstod det, hvis produktet opfylder de danske krav i "Vejledning om syn af køretøjer" samt "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", men det anbefales, hvis produktet skal markedsføres i EU.

Min tidligere bremseboks, som færdselsstyrelsen svarede ikke var lovlig i Danmark, er blevet EU-typegodkendt. Om det så betyder, at de dengang har svaret forkert, er jeg i tvivl om. EU-typegodkendelsen skulle under alle omstændigheder betyde at EU har fundet produktet sikkert at anvende i EU.

Færdselsstyrelsen skriver desuden, at de agerer klageinstans i forbindelse med syn, og derfor vil de ikke afgøre om produktet er ulovligt eller lovligt. Vil tro, at det betyder at jeg vil kunne klage over, hvis f.eks. min bremseboks ikke godkendes ved syn, da den har EU-typegodkendelse.
Du glemmer stadig at dit ekstraudstyr skal være lovligt at montere og anvende her i landet ifølge "Bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning, udstyr og anvendelse", det ligegyldigt om det er EU godkendt. Men vil da anbefale du monterer udstyret og kører til syn for at finde ud af hwon og hvorledes det forholder sig. Husk og bestille prøveplader inden du drager afsted til syn, så du ikke risikerer at skulle have transporteret køretøjet dit hjem på fremmede hjul. ;)

Hilsen Leif.
Besvar