Hej.
Jeg har lige monteret en ny karburator på min kymco agility 50cc. scooteren kører og starter egenlig fint, MEN den vil ikke stå i tomgang. Den springer lige igang, men så snart jeg slipper gassen falder den i omdrejninger. Så drejer jeg håndtaget for at holde den igang, også stikker den helt af i omdrejningerne, og falder langsomt igen indtil den dør.
Mit første gæt var at den får falsk luft, så jeg sugede vaccum i insugningen, og det holdte den helt fint, så det har den ikke.
Jeg har ladet mig fortælle at man skal justere det de kalder "low speed mixture screw" altså den skrue der justere blandingen under tomgang. Men den er simpelhen så sensitiv, så det er slet ikke til at finde ud af.
Jeg har prøvet og sætte den på 2 1/4 omgang som manualen kalder for, men det ændre ikke noget, den gør stadig det samme.
Blandings skrue
- Jepthefish
- 1. Rang
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Blandings skrue
- Vedhæftede filer
-
- mixture screw.jpg (75.9 KiB) Vist 1887 gange
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1752
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Blandings skrue
Normal procedure for justering af tomgangs blandingsskruen (low mixture adjustment) er at skrue den ud over det punkt hvor motoren falder i omdrejninger og så skrue den ind igen så motoren løber det højeste antal omdrejninger. Normalt er det formålstjenligt at have justeringen en smule til den fede side (skruen en smule mere skruet ud end max tomgangshastighed. Se 2 1/4 omgange er det man kalder en grundjustering hvor du ikke burde kunne få problemer ved opstart og opvarmning inden den endelige justering.Jepthefish skrev: ↑13. februar 2025 20:06 Hej.
Jeg har lige monteret en ny karburator på min kymco agility 50cc. scooteren kører og starter egenlig fint, MEN den vil ikke stå i tomgang. Den springer lige igang, men så snart jeg slipper gassen falder den i omdrejninger. Så drejer jeg håndtaget for at holde den igang, også stikker den helt af i omdrejningerne, og falder langsomt igen indtil den dør.
Mit første gæt var at den får falsk luft, så jeg sugede vaccum i insugningen, og det holdte den helt fint, så det har den ikke.
Jeg har ladet mig fortælle at man skal justere det de kalder "low speed mixture screw" altså den skrue der justere blandingen under tomgang. Men den er simpelhen så sensitiv, så det er slet ikke til at finde ud af.
Jeg har prøvet og sætte den på 2 1/4 omgang som manualen kalder for, men det ændre ikke noget, den gør stadig det samme.
Du skal have justeret gaskablet så slap at der er en 2-3 mm inden motoren tager omdrejninger når du drejer på rullen. Skruen til justering af tomgangshastigheden sidder formodentlig på den modsatte side af karburatoren hvor gasspjældets aksel går ind i karburatoren.
Det er korrekt at en ustabil tomgangshastighed typisk sker ved magerkørsel men også kan skyldes en smule utætte ventiler.
Karburator justeringer foretages altid på en driftsvarm motor.
Håber ikke jeg har glemt noget.
Hilsen Leif.
- Jepthefish
- 1. Rang
- Indlæg: 6
- Tilmeldt: 23. januar 2025 20:35
- Køretøjer: Kymco Agility 4T 50cc (CK50QT-5)
Re: Blandings skrue
Landbo skrev: ↑13. februar 2025 20:57Normal procedure for justering af tomgangs blandingsskruen (low mixture adjustment) er at skrue den ud over det punkt hvor motoren falder i omdrejninger og så skrue den ind igen så motoren løber det højeste antal omdrejninger. Normalt er det formålstjenligt at have justeringen en smule til den fede side (skruen en smule mere skruet ud end max tomgangshastighed. Se 2 1/4 omgange er det man kalder en grundjustering hvor du ikke burde kunne få problemer ved opstart og opvarmning inden den endelige justering.Jepthefish skrev: ↑13. februar 2025 20:06 Hej.
Jeg har lige monteret en ny karburator på min kymco agility 50cc. scooteren kører og starter egenlig fint, MEN den vil ikke stå i tomgang. Den springer lige igang, men så snart jeg slipper gassen falder den i omdrejninger. Så drejer jeg håndtaget for at holde den igang, også stikker den helt af i omdrejningerne, og falder langsomt igen indtil den dør.
Mit første gæt var at den får falsk luft, så jeg sugede vaccum i insugningen, og det holdte den helt fint, så det har den ikke.
Jeg har ladet mig fortælle at man skal justere det de kalder "low speed mixture screw" altså den skrue der justere blandingen under tomgang. Men den er simpelhen så sensitiv, så det er slet ikke til at finde ud af.
Jeg har prøvet og sætte den på 2 1/4 omgang som manualen kalder for, men det ændre ikke noget, den gør stadig det samme.
Du skal have justeret gaskablet så slap at der er en 2-3 mm inden motoren tager omdrejninger når du drejer på rullen. Skruen til justering af tomgangshastigheden sidder formodentlig på den modsatte side af karburatoren hvor gasspjældets aksel går ind i karburatoren.
Det er korrekt at en ustabil tomgangshastighed typisk sker ved magerkørsel men også kan skyldes en smule utætte ventiler.
Karburator justeringer foretages altid på en driftsvarm motor.
Håber ikke jeg har glemt noget.
Hilsen Leif.
- Vedhæftede filer
-
- IMG_5468.mov
- (42.28 MiB) Downloadet 100 gange
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1752
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Blandings skrue
Ja den går minsandten i stå kan jeg høre. Mit gæt vil være du skal have gasspjældet åbnet en smule mere med den skrue der sidder hvor akslen går ind på gasspjældet i karburatoren.
Hilsen Leif.
Hilsen Leif.