Hej Experter
Nogen der ved, hvad Pgo’s originale oliepumpe doserer i procent når den trækkes af krumtappen?
F.eks. 2% eller 2,5%, eller noget helt andet? Synes ikke jeg kan finde den oplysning nogle steder.
Skal til at køre med DR Racing 70cc på Dr. Big’en, bare til hverdags-hyggekørsel, og vil i den forbindelse selv blande benzin/olie i forholdet 2,5% med Malossi’s 7.1 Racing 2T-olie, lyder det okay?
Opsætning er:
DR.Racing 70cc
Malossi Multivar variator
Tecnigas Silent Pro udstødning
Std. Karburator, dog boret op til 14,5-15mm.
Std. Luftfilter m. Hipe skumfilter
Std. Kobling
Std. gearing
Std. tænding
Forslag til yderligere forbedringer modtages gerne
Mvh. Pgo-Man
Pgo - Oliepumpe-dosering.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1725
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Det er et godt spørgsmål. Den giver næppe en fast % olieblanding når den trækkes af krumtappen og der ingen regulering er fra gashåndtaget.PGO-MAN skrev: ↑18. januar 2025 23:15 Hej Experter
Nogen der ved, hvad Pgo’s originale oliepumpe doserer i procent når den trækkes af krumtappen?
F.eks. 2% eller 2,5%, eller noget helt andet? Synes ikke jeg kan finde den oplysning nogle steder.
Skal til at køre med DR Racing 70cc på Dr. Big’en, bare til hverdags-hyggekørsel, og vil i den forbindelse selv blande benzin/olie i forholdet 2,5% med Malossi’s 7.1 Racing 2T-olie, lyder det okay?
Opsætning er:
DR.Racing 70cc
Malossi Multivar variator
Tecnigas Silent Pro udstødning
Std. Karburator, dog boret op til 14,5-15mm.
Std. Luftfilter m. Hipe skumfilter
Std. Kobling
Std. gearing
Std. tænding
Forslag til yderligere forbedringer modtages gerne
Mvh. Pgo-Man
Du kan finde en servicmanual her: https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... wnload.php Monstro ikke den kunne give dig svaret ?
Vil du den skal kunne yde noget, skal der også et højkomprimeret topstykke på toppen af cylinderen da det originale er ret lavkomprimeret.
Hilsen Leif.
- PGO-MAN
- 3. Rang
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
- Køretøjer: PGO G-Max 50
- Geografisk sted: Højer
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Hej Leif
Tak for svar, og linket til diverse service manualer, dem kigger jeg igennem i morgen.
Og mht. topstykket, går jeg ud fra at det er højkomprimeret, da det er et komplet cylinderkit købt hos Speedline.
Det ville være mærkeligt at man skal købe et andet topstykke end det der følger med fra start, eller hvad.
Hilsen Martin
Tak for svar, og linket til diverse service manualer, dem kigger jeg igennem i morgen.
Og mht. topstykket, går jeg ud fra at det er højkomprimeret, da det er et komplet cylinderkit købt hos Speedline.
Det ville være mærkeligt at man skal købe et andet topstykke end det der følger med fra start, eller hvad.
Hilsen Martin
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1725
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Ja ok at der var et topstykke med købet af cylinderen så den må passe, har bare før set cylinderen kun kom med et stempel.PGO-MAN skrev: ↑19. januar 2025 02:13 Hej Leif
Tak for svar, og linket til diverse service manualer, dem kigger jeg igennem i morgen.
Og mht. topstykket, går jeg ud fra at det er højkomprimeret, da det er et komplet cylinderkit købt hos Speedline.
Det ville være mærkeligt at man skal købe et andet topstykke end det der følger med fra start, eller hvad.
Hilsen Martin
Hilsen Leif.
- kokken
- 6. Rang
- Indlæg: 92
- Tilmeldt: 15. august 2021 22:39
- Køretøjer: Benelli 491 LC - 1999
Aprilia Amico - 1994 - mc
Adly Pista - 1997 - Geografisk sted: København
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Jeg har en 70 cc Malossi cylinder på en kort Mineralli motor.Det er en vertikal luftkølet model.
Da min oliepumpe stod af,begyndte jeg at tilsætte olie til benzinen ved tankning.
Jeg mixer en 2 % blanding og det kører den fint på.Dog syntes jeg den oser lidt mere
en da oliepumpen virkede.
Jeg bruger 2 takt mineraloliebaseret fra Biltema til 55 kr. L
Bruger også bare min til " hverdags-hyggekørsel " og det løse
Da min oliepumpe stod af,begyndte jeg at tilsætte olie til benzinen ved tankning.
Jeg mixer en 2 % blanding og det kører den fint på.Dog syntes jeg den oser lidt mere
en da oliepumpen virkede.
Jeg bruger 2 takt mineraloliebaseret fra Biltema til 55 kr. L
Bruger også bare min til " hverdags-hyggekørsel " og det løse
- PGO-MAN
- 3. Rang
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
- Køretøjer: PGO G-Max 50
- Geografisk sted: Højer
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Hej Kokken
Tak for dit indlæg.
Hold da op, oser den mere med 2 %? Det ville jeg ikke have troet.
Jeg troede faktisk at jeg skulle op på 2,5-2,75 %
Nu er det jo så også et helt nyt cylinder-kit jeg skal køre til, så ekstra olie skal der i.
Tak for dit indlæg.
Hold da op, oser den mere med 2 %? Det ville jeg ikke have troet.
Jeg troede faktisk at jeg skulle op på 2,5-2,75 %
Nu er det jo så også et helt nyt cylinder-kit jeg skal køre til, så ekstra olie skal der i.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1725
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
En to procents blanding er hvad oliefabrikanterne anbefaler man bruger til en totaktsmotor. Der var dog nogle fabrikanter af udenbordamotore, der har oplyst man kunne nøjes med en 1 procents blanding på deres vandkølede motorer. Modsat anbefaler mange fabrikanter af totaktsdrevene værktøjer fra østen at deres motorer køres på en fire procents blanding (host host). Mens Stihl, Husqvarna, Echo mm foreskriver en 2 procents olieblandet benzin til deres maskiner. Alle totakts motorer kan fint nøjes med en 2 procents mix, uagte hvad fabrikanterne fra østen forlanger.
Kommer man mere olie i benzinen end oliefabrikanterne af totaktsolie foreskriver afsættes der "koks" på stempltoppen/i topstykket og udstødningsporten/udstødningsrør/potten. Faktisk har jeg før set en totaktsmotor hvor stempelringene ligefrem har sat sig fast i "koks" grundet overdrevent brug af totaktsolie i benzinen. Megen "koks" i motoren kan også medføre at stykker af "koks" bryder løs under drift ligefrem kan sætte sig fast mellem stempeltoppen/cylinder og lave ridser. Al overdreven brug af olie i benzinen gør også at motoren ryger unødigt. Alt i alt koster det på driftsbudgettet at overdrive med olien for og "være" god mod motoren.
Dog skal det siges der ikke sker noget ved at lave en 3-4 procents benzinblanding til indkørsel af en ny cylinder/stempel når bare man holder sig til 3-5 tankfulde.
Hilsen Leif.
Kommer man mere olie i benzinen end oliefabrikanterne af totaktsolie foreskriver afsættes der "koks" på stempltoppen/i topstykket og udstødningsporten/udstødningsrør/potten. Faktisk har jeg før set en totaktsmotor hvor stempelringene ligefrem har sat sig fast i "koks" grundet overdrevent brug af totaktsolie i benzinen. Megen "koks" i motoren kan også medføre at stykker af "koks" bryder løs under drift ligefrem kan sætte sig fast mellem stempeltoppen/cylinder og lave ridser. Al overdreven brug af olie i benzinen gør også at motoren ryger unødigt. Alt i alt koster det på driftsbudgettet at overdrive med olien for og "være" god mod motoren.
Dog skal det siges der ikke sker noget ved at lave en 3-4 procents benzinblanding til indkørsel af en ny cylinder/stempel når bare man holder sig til 3-5 tankfulde.
Hilsen Leif.
- PGO-MAN
- 3. Rang
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 22. maj 2021 17:36
- Køretøjer: PGO G-Max 50
- Geografisk sted: Højer
Re: Pgo - Oliepumpe-dosering.
Hej Leif
Tak for din fine beskrivelse.
Regner med at lave en 2,75 % blanding til de første 150-200 km, og derefter prøver jeg med 2 % og ser hvordan scooteren kører og opfører sig.
Tak
Tak for din fine beskrivelse.
Regner med at lave en 2,75 % blanding til de første 150-200 km, og derefter prøver jeg med 2 % og ser hvordan scooteren kører og opfører sig.
Tak