Scootergrisen's Kymco Super 8 4T 50 cm³
Re: Scootergrisen
http://speedline.dk/da/scooter/kymco-su ... tor-dyser/
Der står: Naraku dysesæt til den originale karburator på nogle modeller (tjek gevindtypen på din nuværende dyse). Dyserne i dette sæt er M5 og bruges bl.a. også til Naraku CVK 24mm karburatoren.
Angående frosne kabler, så kunne man engang købe dimser til at sætte på til at smøre, de krævede selvfølgelig at man lavede hul i yderkappen, aner ikke om de kan købes mere.
Ps.. Hvorfor skal du skifte dyse?
Mvh. Mikkel
Der står: Naraku dysesæt til den originale karburator på nogle modeller (tjek gevindtypen på din nuværende dyse). Dyserne i dette sæt er M5 og bruges bl.a. også til Naraku CVK 24mm karburatoren.
Angående frosne kabler, så kunne man engang købe dimser til at sætte på til at smøre, de krævede selvfølgelig at man lavede hul i yderkappen, aner ikke om de kan købes mere.
Ps.. Hvorfor skal du skifte dyse?
Mvh. Mikkel
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen
Det kan godt være det er de der M5. Men de er ikke små nok i hullet.
Der står check gevindtypen.. ja men hvordan ? gevindet er cirka 5 mm yderst på gevindet... betyder det at den har M5 gevind ?
Jeg vil skifte til mindre dyse fordi jeg vil prøve om jeg kan få den til at køre 30 km/t med ubegrænset variator. Alstå sådan at jeg kan køre langt på literen men stadig højst 30 km/t.
Jeg så faktisk sådan en tegning med sådan nogen "smørre dimser" på kablerne som have hul i til smørring.
Men de er nok lavet til kabler hvor der ikke er sådan en plastikstrømpe omkring wiren som der er i mit gaskabel.
Der står check gevindtypen.. ja men hvordan ? gevindet er cirka 5 mm yderst på gevindet... betyder det at den har M5 gevind ?
Jeg vil skifte til mindre dyse fordi jeg vil prøve om jeg kan få den til at køre 30 km/t med ubegrænset variator. Alstå sådan at jeg kan køre langt på literen men stadig højst 30 km/t.
Jeg så faktisk sådan en tegning med sådan nogen "smørre dimser" på kablerne som have hul i til smørring.
Men de er nok lavet til kabler hvor der ikke er sådan en plastikstrømpe omkring wiren som der er i mit gaskabel.
- Fut
- 7. Rang
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
- Køretøjer: Funtec scootcar
- Geografisk sted: Renge på Stevns
Re: Scootergrisen
Du skal være varsom med at ændre på blandingsforholdet mellem benzin og luft. hvis du sætter mindre dyser i bliver blandingen for mager og det vil gøre at temperaturen stiger inde i cylinderen. dette kan forårsage at du brænder hul i stempeltoppen.
Dog er den største risiko at du ikke kan starte motoren.
Dog er den største risiko at du ikke kan starte motoren.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen
Ja men det var også meningen at jeg så ville begrænse luftfilterkassen tilsvarende meget hvis jeg sætte en mindre dyse i.
- Fut
- 7. Rang
- Indlæg: 160
- Tilmeldt: 24. april 2010 19:31
- Køretøjer: Funtec scootcar
- Geografisk sted: Renge på Stevns
Re: Scootergrisen
Det vil måske være nemmere at sætte en "plombe" i lige som på de gamle knallerter som vi kørte på i de "gode gamle dage". Altså en forsnævring efter karburatoren og før indsugningsventilen.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen
Jeg har prøvet at gøre det. Jeg tog et stykke fladt metal og borede hul i det så den indre diameter blev mindre men det resulterede bare i at scooteren accelerede vildt langsomt men stadig med cirka samme topfart.
Jeg har også prøver at sætte et rør over stemplet i karburatoren sådan at stemplet ikke kan åbne sig så meget med cirka samme resultat, altså vildt langsom acceleration men kan stadig køre for hurtigt tager bare lang tid.
Og det er ikke godt i trafikken at den er så langsom til at komme igang.
Jeg har også prøver at sætte et rør over stemplet i karburatoren sådan at stemplet ikke kan åbne sig så meget med cirka samme resultat, altså vildt langsom acceleration men kan stadig køre for hurtigt tager bare lang tid.
Og det er ikke godt i trafikken at den er så langsom til at komme igang.
Re: Scootergrisen
Hej fedt lige at høre om dig og din scooter. Det har jo vist sig at være en rigtig god ide at oprette dette forum. jeg er glad for jeg også kan være en del af det!
Ses
Ses
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen
Ja det er meget godt med forummet syns jeg.Karius skrev:Hej fedt lige at høre om dig og din scooter. Det har jo vist sig at være en rigtig god ide at oprette dette forum. jeg er glad for jeg også kan være en del af det!
Ses
Du kan tage nogen billeder af dine egen scooter og tilføje den hvis du vil.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Scootergrisen
Så er der lige nogen (eller noget) der har ødelagt plastikket på mit instrumentpanel
Der er 2 mærker lige der hvor det er sket og plastikken som var røget af lå lidt væk fra scooteren.
Nu må jeg prøver og jeg kan lime plastikken på igen.
Irriterende man ikke kan have sine ting i fred. Jeg har nu sendere fundet ud af hvad grunden formodentligt er til det ødelagte instrumentpanelglas.
Her hvor jeg bor er der blevet stjålet en cykel og i den forbindelse er der et hegn/låge som var blevet bukket lige der hvor min scooter står så der er sikkert en eller flere tyve som er klatret over hegnet, taget en cykel eller faktisk 2 også har den/de i forbindelse med at skulle have den første cykel over hegnet sikkert ramt min scooter, det kan være de har smidt den over hegnet da det er lidt højt også ramt min scooter.
Min cykel havde den/de næsten også stjålet men af en eller anden grund havde de ladet den stå ved hegnet, sikkert fordi det havde larmet med at få den første cykel over så der var jeg også tæt på at få stjålet min cykel jeg lige har gået og lavet fin.
Det kan selvfølgelig også bare være de har taget en skruetrækker eller noget og ved vijle ødelagt glasset.
Nyt instrumentpanel koster 899 kroner så det lidt ærgeligt men hvad der også er ærgeligt er at jeg tror jeg er kommet til at smide det ødelagte glas væk som var røget af så nu kan jeg ikke lime det på igen. Håber jeg kan finde det og jeg ikke har smidt det ud.
Der er 2 mærker lige der hvor det er sket og plastikken som var røget af lå lidt væk fra scooteren.
Nu må jeg prøver og jeg kan lime plastikken på igen.
Irriterende man ikke kan have sine ting i fred. Jeg har nu sendere fundet ud af hvad grunden formodentligt er til det ødelagte instrumentpanelglas.
Her hvor jeg bor er der blevet stjålet en cykel og i den forbindelse er der et hegn/låge som var blevet bukket lige der hvor min scooter står så der er sikkert en eller flere tyve som er klatret over hegnet, taget en cykel eller faktisk 2 også har den/de i forbindelse med at skulle have den første cykel over hegnet sikkert ramt min scooter, det kan være de har smidt den over hegnet da det er lidt højt også ramt min scooter.
Min cykel havde den/de næsten også stjålet men af en eller anden grund havde de ladet den stå ved hegnet, sikkert fordi det havde larmet med at få den første cykel over så der var jeg også tæt på at få stjålet min cykel jeg lige har gået og lavet fin.
Det kan selvfølgelig også bare være de har taget en skruetrækker eller noget og ved vijle ødelagt glasset.
Nyt instrumentpanel koster 899 kroner så det lidt ærgeligt men hvad der også er ærgeligt er at jeg tror jeg er kommet til at smide det ødelagte glas væk som var røget af så nu kan jeg ikke lime det på igen. Håber jeg kan finde det og jeg ikke har smidt det ud.
- Baddi
- 8. Rang
- Indlæg: 320
- Tilmeldt: 28. april 2012 17:28
- Køretøjer: Kymco Agility 50, årg. 2008, trafikuheld efter 11.000 km.
Kymco Agility 50, årg. 1010 (købt dec. 2011), kørt 13.000 km. Projekt Indsprøjtning - Geografisk sted: Fyn
Re: Scootergrisen
Aj det er jeg virkelig ked af at høre, at nogen har ødelagt glasset
Angående det med benzinblandingen fra før, så er det desværre sådan, at en 50 kubiks motor ikke fungerer specielt godt med begrænsninger. Den bedste måde jeg har fundet til, at køre langsomt med lave omdrejninger er, at man har en rimelig slap trykfjeder (oftest originalen er fin), og man så accellererer til lidt over den ønskede hastighed, slækker gassen, så den falder i omdrejninger, men kun lige har kræfter til at blive ved den gearing. Desværre er det meget svært at ramme dét punkt på gassen, da effektbåndet er så smalt, så man skal efter 2-300 meter give en smugle gas igen, for at komme op igen.
Den mekanisk "rigtige" måde at køre lave omdrejninger er som følgende:
- Få flere kræfter i form af bedre udnyttelse af motoren (mere gennemgang i filteret + større dyse eller en form for turbolader) eller flere kubik.
- Brug de flere kræfter, til at geare ud ved lavere omdrejninger, ved hjælp af ruller
- Begræns de øvre omdrejninger.
Desværre er den eneste måde man kan begrænse omdrejningerne til under fabriksbegrænsningen (uden indsprøjtning) at forskyde tændingen, og dette skal man aldrig gøre på en 4-takter, da man kan opnå, at du antænder benzinen mens en af ventilerne er åbne.
Der er så to måder, man kan forskyde tændingen:
- Det klassiske "politiværn", som den manuelle forskydning af tændingen bliver kaldt, hvor det elektronisk forskyder tændingen.
- Eller den mekaniske, hvor man anskaffer sig en forskudt not, så man rykker hele svinghjulet en anelse.
Udover chancen for at antænde på et forkert tidspunkt, giver en forskydelse af tændingen også dårligere forbrænding, mere sod, højere benzinforbrug og ligesom en begrænsning af benzin/luft, mindre kraft på hele effektbåndet, hvilket vil give en meget svagere motor.
Hvis vi skal sammenligne, hvordan biler sparer benzin, så gøres det ved at putte mere kraft i form af turbolader (ikke større motor), luftladekøler og optimeret tænding, således at man udvider effektbåndet nedad, og kan skifte op i gear tidligere.
Angående det med benzinblandingen fra før, så er det desværre sådan, at en 50 kubiks motor ikke fungerer specielt godt med begrænsninger. Den bedste måde jeg har fundet til, at køre langsomt med lave omdrejninger er, at man har en rimelig slap trykfjeder (oftest originalen er fin), og man så accellererer til lidt over den ønskede hastighed, slækker gassen, så den falder i omdrejninger, men kun lige har kræfter til at blive ved den gearing. Desværre er det meget svært at ramme dét punkt på gassen, da effektbåndet er så smalt, så man skal efter 2-300 meter give en smugle gas igen, for at komme op igen.
Den mekanisk "rigtige" måde at køre lave omdrejninger er som følgende:
- Få flere kræfter i form af bedre udnyttelse af motoren (mere gennemgang i filteret + større dyse eller en form for turbolader) eller flere kubik.
- Brug de flere kræfter, til at geare ud ved lavere omdrejninger, ved hjælp af ruller
- Begræns de øvre omdrejninger.
Desværre er den eneste måde man kan begrænse omdrejningerne til under fabriksbegrænsningen (uden indsprøjtning) at forskyde tændingen, og dette skal man aldrig gøre på en 4-takter, da man kan opnå, at du antænder benzinen mens en af ventilerne er åbne.
Der er så to måder, man kan forskyde tændingen:
- Det klassiske "politiværn", som den manuelle forskydning af tændingen bliver kaldt, hvor det elektronisk forskyder tændingen.
- Eller den mekaniske, hvor man anskaffer sig en forskudt not, så man rykker hele svinghjulet en anelse.
Udover chancen for at antænde på et forkert tidspunkt, giver en forskydelse af tændingen også dårligere forbrænding, mere sod, højere benzinforbrug og ligesom en begrænsning af benzin/luft, mindre kraft på hele effektbåndet, hvilket vil give en meget svagere motor.
Hvis vi skal sammenligne, hvordan biler sparer benzin, så gøres det ved at putte mere kraft i form af turbolader (ikke større motor), luftladekøler og optimeret tænding, således at man udvider effektbåndet nedad, og kan skifte op i gear tidligere.