Dell'orto ECU/ECS
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Dell'orto ECU/ECS
Jeg opdatere indlæget løbende efterhånden som jeg finder ud af mere.
Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.
Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)
Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version. Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.
Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map). Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel) Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse. Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet. Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor. Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på. Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet. Lambdasonde. TPS på siden af karburatoren. Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10. Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.
Nogen af de nye køretøjer kommer med Dell'orto ECU/ECS.
Det vil jeg indsamle information om her så vi kan blive kloge på det.
Køretøjer der muligvis bruger Dell'orto ECU/ECS:
VGA Explora euro-4
VGA Firefox euro-4
VGA N1 euro-4
VGA Mover Next Generation
Sym Symphony ST (https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 274435019/)
Jeg har fundet den her manual der står PRELIMINARY så den er nok ikke færdiglavet.
Jeg har indtil videre ikke kunne finde en nyere version. Sidst i manulen står fejlkoder.
Der er en lampe på instrumentpanelet (MIL - Malfunction indicator lamp) som lyser/blinker også kan man åbenbart aflæse nogen ting på den måde uden brug af diagnosticeringsværktøj. Måske.
I DELL'ORTO ECS SERVICE TOOL programmet (som jeg endnu ikke har fundet) er der en værdi der hedder RPM CUT OFF (Number of cut spark events).
Det kunne godt lyde som en begrænsning. Altså hvor den kommer gnister over.
Man kan opdatere ECU'en med .map-filer (calibration map). Ubrugte på eldiagrammet:
6 Speed input/Gear in (måske pickup ved kobling eller "map switch")
11
15 RPM out dash (måske omdrejningsviser på instrumentpanel) Magnetventil (solenoid valve).
Åbner/lukker vist for luft til karburator elektronisk.
Der er en pil ved den ene studs som vel viser luftens retning.
Der kan være to luftventiler.
På det eldiagram jeg har kigget på deler de samme elektrisk forbindelse. Her ses eksempler på hvor luftventilerne kan sidde.
Til højre for indsugningsstudsen og forrest ved variatordækslet. Her ses luftventilerne på LJ1P37QMB motor. Det må da være ECU'en.
Der står godt nok ECS på. Sekundært ledningsnet.
Stort stik med orange: ECU
2 hvide stik med 2 ledere: "ventildimser". Det er vist noget med luft til karburator
Hvidt stik med 3 ledere: vist til at tilslutte computer med USB-stik. Kaldes vist kline
Sort stik med 2 ledere: vist temperatur måler (kan være monteret under bolt på topstykket)
Sort flad stik med 4 ledere: lambdasonde
Sort D-formet stik med 3 ledere: TPS på karburator
Stort stik med gul: måske til tilslutning med resten af ledningsnettet. Lambdasonde. TPS på siden af karburatoren. Her kan man se hvor temperatursensoren er monsteret.
På den ene motor er det under en af boltene på topstykkedækslet.
På LJ1P37QMB (findes på VGA N1) er der en bolt oppe fra kun til temperatursensoren.
Dell'Orto 187090048 39400-ACH5-E10. Man kan muligvis tilslutte en kontakt så man kan skifte mellem forskellige "maps".
Gætter på man så kunne have en mapping der er god til flad vej og en der er god til offroad eller lignende.
Eller måske en mapping der giver bedst motorydelse og en anden mapping der giver det laveste brændstofforbrug.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Dell'orto ECU/ECS
Den sidder også på VGA Mover NG.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Dell'orto ECU/ECS
Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Dell'orto ECU/ECS
Euro-4 kom jo også i 2017, så det da muligt at Mover NG er det. Men der er ikke nogen mærkater der indikere, at den er det. Det står heller ikke på reg.attesten.scootergrisen skrev: ↑12. juli 2018 22:08 Så er VGA Mover Next Generation vel også euro-4.
Synes ikke de har nogen reservedele på thansen.dk til Next Generation. Der står godt nok Next Generation men det ligner at alle delene er til Mover og nogen er til e-Mover.
Da motoren er identisk med Yamaha Giggle, må man kunne bruge dele fra den. Og plastikdele o.a. fra den almindelige Mover passer på Ng'en.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Dell'orto ECU/ECS
På http://www.dellorto.it/en/products/elec ... rol-units/ er én "ECU ECS CLC" med tekst men i kildekoden er der en mere.
De bruger begge samme billede. Jeg har markeret forskellene i teksten med rødt.
Det lyder som om at man kan tilslutte en kontakt (map switch) på styret til pin 6 (Speed input/Gear in) på ECU'en og så gætter jeg på at når den kortsluttes til slettet så bruges den ene map og når forbindelsen afbrydes så bruges den anden map.
De bruger begge samme billede. Jeg har markeret forskellene i teksten med rødt.
ECU ECS CLC
Electronic Control Unit with Closed Loop Control – Euro5/BS6 – OBD1
Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for small 4-stroke engines EURO 5 50cc./BS6 <150cc
Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle with single cylinder engines
Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance
Fuelling control:
AFR closed loop control with heated exhaust gas oxygen sensor
Diagnostic:
OBD1 compliant
Optional Functions:
KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,
TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture
Batteryless application:
Compatible
Driveability:
2 runtime changable MAPS
Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C
Package type:
Fully Hermetic
Connector type:
18-pin waterproof type
Der står "Driveability: 2 runtime changable MAPS".ECU ECS CLC
Electronic Control Unit with Closed Loop Control - Euro3
Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for 2 strokes and 4 strokes engine
Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle
Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance
Optional Functions:
DEUSS Tool for calibration , KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,
TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture
Batteryless application:
Compatible
Driveability:
2 runtime changable MAPS
Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C
Package type:
Fully Hermetic
Connector type:
Waterproof type
Production place:
Made in India
Det lyder som om at man kan tilslutte en kontakt (map switch) på styret til pin 6 (Speed input/Gear in) på ECU'en og så gætter jeg på at når den kortsluttes til slettet så bruges den ene map og når forbindelsen afbrydes så bruges den anden map.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Dell'orto ECU/ECS
Se også Deuss Service Tool
Jeg opdaterer information løbende. Det er ikke skrevet helt så godt endnu.
Den gode nyhed er at softwaren Deuss Service Tool er fundet
Den dårlige nyhed er at softwaren ikke kan bruges uden en USB-dongle
Software:
Asiangear har lavet Euro4-Service-Software.zip som indeholder diverse software, drivere og manualer (på nederlandsk). Deuss Service Tool (Setup_SERVICE_V203.exe)
Sentinel HASP Run-time (HASPUserSetup.exe køres i slutningen af installationen af Deuss Service Tool)
Hardware:
3-pin til ODBII (sort)
ODBII til USB (blåt) VAG KKL
Sentinel USB-dongle
Forhandlere:
Uitlees dongel Asiangear euro 4 BTC / AGM / Turbho origineel.
Koster € 170,30 (cirka 1.266 DKK).
Hvis jeg kører Deuss Service Tool uden USB-donglen så får jeg en dialog med titlen "Sentinel HASP Protection System" så jeg kan ikke afprøve Deuss Service Tool.
Dtech:
De omtalte kabler er muligvis lavet af Dtech.
Det ene kabel (hvor der skal bruges driver) hedder muligvis DT-5002.
Men jeg synes ikke jeg kan finde kablerne på deres hjemmeside:
dtech.cn (kinesisk)
dtechav.com (engelsk)
Der står "USB 2.0 Serial Port" i softwaren.
Når man engang er i Deuss Service Tool og det hele virker så skulle man f.eks. kunne ændre topfarten ved at downloade dataene fra ECU'en, ændre tekstfilen og sende den ændrede tekstfil til ECU'en.
Kig efter følgende og ændre værdien af PAR70_VAL til den ønskede topfart:
Ikonet som bruges af Deuss Service Tool.
Der står ECS SetUp. Billeder fra zandri.nl (sammenlign eventuelt med viewtopic.php?p=25491#p25491):
Jeg opdaterer information løbende. Det er ikke skrevet helt så godt endnu.
Den gode nyhed er at softwaren Deuss Service Tool er fundet
Den dårlige nyhed er at softwaren ikke kan bruges uden en USB-dongle
Software:
Asiangear har lavet Euro4-Service-Software.zip som indeholder diverse software, drivere og manualer (på nederlandsk). Deuss Service Tool (Setup_SERVICE_V203.exe)
Sentinel HASP Run-time (HASPUserSetup.exe køres i slutningen af installationen af Deuss Service Tool)
Hardware:
3-pin til ODBII (sort)
ODBII til USB (blåt) VAG KKL
Sentinel USB-dongle
Forhandlere:
Uitlees dongel Asiangear euro 4 BTC / AGM / Turbho origineel.
Koster € 170,30 (cirka 1.266 DKK).
Hvis jeg kører Deuss Service Tool uden USB-donglen så får jeg en dialog med titlen "Sentinel HASP Protection System" så jeg kan ikke afprøve Deuss Service Tool.
Dtech:
De omtalte kabler er muligvis lavet af Dtech.
Det ene kabel (hvor der skal bruges driver) hedder muligvis DT-5002.
Men jeg synes ikke jeg kan finde kablerne på deres hjemmeside:
dtech.cn (kinesisk)
dtechav.com (engelsk)
Der står "USB 2.0 Serial Port" i softwaren.
Når man engang er i Deuss Service Tool og det hele virker så skulle man f.eks. kunne ændre topfarten ved at downloade dataene fra ECU'en, ændre tekstfilen og sende den ændrede tekstfil til ECU'en.
Kig efter følgende og ændre værdien af PAR70_VAL til den ønskede topfart:
Kode: Vælg alt
PAR70_DES=Speed_Max
PAR70_VAL=25
Der står ECS SetUp. Billeder fra zandri.nl (sammenlign eventuelt med viewtopic.php?p=25491#p25491):
Re: Dell'orto ECU/ECS
Hej jeg har lige fået en symphony og den er vildt begrænset i ecu. Men er nogle herinde kommet op med en måde at hacke den på?
En ubegrænset kostet over 1200 kr, det synes jeg er voldsomt.
En ubegrænset kostet over 1200 kr, det synes jeg er voldsomt.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11331
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Dell'orto ECU/ECS
Her er noget om Advanced Scooter Workshop - NEXT (ASW-NEXT) som åbenbart blandt andet kan bruges til at læse/skrive parametre/MAP's i Dell'orto ECU/ECS.
Udover at tilslutte 4 ledninger skal man åbenbart give +12 volt på 2 krokodillenæb (rød og sort).Supported E.C.S. units:
• CLC_V363
• CLC_V366
• CLC_V400
• CLC_V430
• CLC_V440
• CLC_V451
• CLC_V460
• CLC_V470
• CLC_V480
• CLC_V490
• CLC_V500
• CLC_V501
• CLC_V502
• CLC_V504
• CLS_V100
• ecu125c
• GG_V100
• GG_V206
• HM_V100
• HM_V101
Re: Dell'orto ECU/ECS fandt du nogensinde ud af om man kunne ligge ben 6 til stel, for at ændre map'en?
scootergrisen skrev: ↑10. september 2019 17:11 På http://www.dellorto.it/en/products/elec ... rol-units/ er én "ECU ECS CLC" med tekst men i kildekoden er der en mere.
De bruger begge samme billede. Jeg har markeret forskellene i teksten med rødt.ECU ECS CLC
Electronic Control Unit with Closed Loop Control – Euro5/BS6 – OBD1
Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for small 4-stroke engines EURO 5 50cc./BS6 <150cc
Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle with single cylinder engines
Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance
Fuelling control:
AFR closed loop control with heated exhaust gas oxygen sensor
Diagnostic:
OBD1 compliant
Optional Functions:
KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,
TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture
Batteryless application:
Compatible
Driveability:
2 runtime changable MAPS
Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C
Package type:
Fully Hermetic
Connector type:
18-pin waterproof typeDer står "Driveability: 2 runtime changable MAPS".ECU ECS CLC
Electronic Control Unit with Closed Loop Control - Euro3
Power System:
Electronic Carburator System ( ECS ) for 2 strokes and 4 strokes engine
Application:
2 wheeler and 3 wheeler vehicle
Ignition Type:
Inductive Ignition Type with variable advance
Optional Functions:
DEUSS Tool for calibration , KLine for diagnosis and MIL led flashing , Automatic Starter Device,
TPS:
Yes with 3Dmap for Advance and Mixture
Batteryless application:
Compatible
Driveability:
2 runtime changable MAPS
Temperature Operat. Range:
T range = -20°/ +100° C
Package type:
Fully Hermetic
Connector type:
Waterproof type
Production place:
Made in India
Det lyder som om at man kan tilslutte en kontakt (map switch) på styret til pin 6 (Speed input/Gear in) på ECU'en og så gætter jeg på at når den kortsluttes til slettet så bruges den ene map og når forbindelsen afbrydes så bruges den anden map.