GPS tracker
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: GPS tracker
Fik du afprøvet den, Leif?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: GPS tracker
Øh, både ja og nej. Jeg får en fejlmelding om at Samsung SmartTag2 kun virker sammen med Samsung Galaxy telefoner der er installeret mindst Android 9 på og en sådan har jeg sgi ikke adgang til.
Når jeg læser brugsforvirringen til Samsung SmartTag2 får jeg også det indtryk den slet ikke virker på samme måde som Appels AirTag, dvs den kun kan spores fra hvor ens telefon kan høre SmartTag2 direkte, hvilket ifølge Samsung skulle være max 120 meter, så den dutter nok ikke til andet end at finde ens bilnøgler, gebis og andet der kan forputte sig i ens nærhed, hvis man da ellers kan finde telefonen.
Jeg har klaget til sælger over at Samsung SmartTag2 kun virker sammen med Samsung Galaxy telefoner, noget man helt har glemt at oplyse om i annoncen over vidunderet. Jeg glæder mig til at se hvad de har at sige til det.
Har du prøvet at finde din Tag når du er væk fra hjemmet ?
Hilsen Leif.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: GPS tracker
Prøv også at læse anbefalingerne på Samsungs egen side, der er noget der tyder på man lover mere end man kan holde.
https://www.samsung.com/dk/mobile-acces ... 600bbegeu/
Hilsen Leif.
pP
https://www.samsung.com/dk/mobile-acces ... 600bbegeu/
Hilsen Leif.
pP
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 534
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: GPS tracker
Jeg bruger ST-901 på min motorcykel. Den fås i to udgaver ST-901 2G som er den gamle version, der kun virker med 2G simkorts. Og ST-901L 4G, der også virker med 4G sim-kort. ST-901L er også med batteri, og sker en afbrydelse af strømmen, sender den positionen videre til en server på det indbyggede batteri. Der medfølger ikke sim-kort. Afhængigt af opsætning, kan strømforbruget komme ned på ca. 2mA.
Gammel version: https://gsmteknik.dk/shop/100-gps-track ... nement-2g/
Ny version med batteri: https://gsmteknik.dk/shop/100-gps-track ... nement-4g/
Som sim-kort anbefaler jeg Lebara. Brug et taletidskort uden abonnement.
Priser uden abonnement: https://www.lebara.dk/da/tarifs.html
Bemærk: Data i Danmark og EU er 40 kroner per gigabytes, og de regner det ud i milliøre per dag, så du betaler for det du bruger. Og det går altså mange år, inden 1GB er brugt. Sættes 40 kroner ind, har du til de næste 20 år. Og årligt abonnement er 0 kr. Dog, skal den holdes i live - det vil sige, mindst en køretur hver 3. måned. Den koster mere med SMS, så undgå at bruge SMS. Der findes også et udenlandsk taletidskort med data for 10 år til 10 euro, eller noget i den retning.
ST-901 og ST-901L kan bruges med de fleste gratis car-tracking sider du kan finde, men det kan være en udfordring at sætte den op. Den kan også bruges med det medfølgende abonnement hos sinotrack. Jeg bruger traccar, og har den gamle ST-901. Den understøttes også af https://www.gps-server.com/ og af https://gps-trace.com/en/devices/sinotrack-st-901. Traccar er ganske god, bortset fra at de smider en af hver gang der sker opdatering af softwaren, og så skal man installere trackeren på siden igen.
Gammel version: https://gsmteknik.dk/shop/100-gps-track ... nement-2g/
Ny version med batteri: https://gsmteknik.dk/shop/100-gps-track ... nement-4g/
Som sim-kort anbefaler jeg Lebara. Brug et taletidskort uden abonnement.
Priser uden abonnement: https://www.lebara.dk/da/tarifs.html
Bemærk: Data i Danmark og EU er 40 kroner per gigabytes, og de regner det ud i milliøre per dag, så du betaler for det du bruger. Og det går altså mange år, inden 1GB er brugt. Sættes 40 kroner ind, har du til de næste 20 år. Og årligt abonnement er 0 kr. Dog, skal den holdes i live - det vil sige, mindst en køretur hver 3. måned. Den koster mere med SMS, så undgå at bruge SMS. Der findes også et udenlandsk taletidskort med data for 10 år til 10 euro, eller noget i den retning.
ST-901 og ST-901L kan bruges med de fleste gratis car-tracking sider du kan finde, men det kan være en udfordring at sætte den op. Den kan også bruges med det medfølgende abonnement hos sinotrack. Jeg bruger traccar, og har den gamle ST-901. Den understøttes også af https://www.gps-server.com/ og af https://gps-trace.com/en/devices/sinotrack-st-901. Traccar er ganske god, bortset fra at de smider en af hver gang der sker opdatering af softwaren, og så skal man installere trackeren på siden igen.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: GPS tracker
Man skulle måske have frekventeret YouTube inden køb og man udtaler sig om SmartTag2.
Det ser ud til den kan det samme som Apple AirTag men kun hvis SmartTag2 kommer i nærheden af en nyere Samsung Galaxy telefon, som jeg tillader mig at skønne er betydelig mere sjælden end en Apple ditto.
Hilsen Leif.
Det ser ud til den kan det samme som Apple AirTag men kun hvis SmartTag2 kommer i nærheden af en nyere Samsung Galaxy telefon, som jeg tillader mig at skønne er betydelig mere sjælden end en Apple ditto.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: GPS tracker
Ja den kan vist kun bruges med Samsung telefoner.Landbo skrev: ↑12. oktober 2024 21:35Øh, både ja og nej. Jeg får en fejlmelding om at Samsung SmartTag2 kun virker sammen med Samsung Galaxy telefoner der er installeret mindst Android 9 på og en sådan har jeg sgi ikke adgang til.
Når jeg læser brugsforvirringen til Samsung SmartTag2 får jeg også det indtryk den slet ikke virker på samme måde som Appels AirTag, dvs den kun kan spores fra hvor ens telefon kan høre SmartTag2 direkte, hvilket ifølge Samsung skulle være max 120 meter, så den dutter nok ikke til andet end at finde ens bilnøgler, gebis og andet der kan forputte sig i ens nærhed, hvis man da ellers kan finde telefonen.
Jeg har klaget til sælger over at Samsung SmartTag2 kun virker sammen med Samsung Galaxy telefoner, noget man helt har glemt at oplyse om i annoncen over vidunderet. Jeg glæder mig til at se hvad de har at sige til det.
Har du prøvet at finde din Tag når du er væk fra hjemmet ?
Hilsen Leif.
Jeg har 2 Samsung tags nu og de virker nogenlunde. Man kan finde dem overalt, men ikke særlig præcist. Fx viser den ene tag ca 100 meter forkert. MEN hvis jeg står på den position som tag'en viser, så skal jeg slå Bluetooth til. Så vises der en gammeldags søger på skærmen, som i stil med "tampen brænder". Altså hvilken retning man skal gå. Ikke voldsomt smart men til gengæld holder batteriet over et år.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1682
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: GPS tracker
Ja det er surt og bruge så meget tid på det skrammel når de kun virker sammen med Samsungs telefoner, især når man synes sælger burde skrive det i salgsannoncen som første punkt under alt det vidunderlige et SmartTag2 (i dette tilfælde ikke) kan.SteenKolding skrev: ↑13. oktober 2024 17:47
Ja den kan vist kun bruges med Samsung telefoner.
Jeg har 2 Samsung tags nu og de virker nogenlunde. Man kan finde dem overalt, men ikke særlig præcist. Fx viser den ene tag ca 100 meter forkert. MEN hvis jeg står på den position som tag'en viser, så skal jeg slå Bluetooth til. Så vises der en gammeldags søger på skærmen, som i stil med "tampen brænder". Altså hvilken retning man skal gå. Ikke voldsomt smart men til gengæld holder batteriet over et år.
Hilsen Leif.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 534
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: GPS tracker
Over et år er langt på batteriet - men, jeg syntes ikke det ser ud til den er egnet til beskyttelse af køretøjer. Men, måske kan den bruges til at finde fjernbetjeningen?
250 kroner er også et stort beløb for sådan en "nøglefinder"... Man kan få en rigtig GPS tracker til samme pris, men desværre ikke samme lave strømforbrug. Monteret på et scooter eller MC batteri, kan de dog nemt holde hvis der køres jævnlig.
250 kroner er også et stort beløb for sådan en "nøglefinder"... Man kan få en rigtig GPS tracker til samme pris, men desværre ikke samme lave strømforbrug. Monteret på et scooter eller MC batteri, kan de dog nemt holde hvis der køres jævnlig.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: GPS tracker
Hvad er strømforbrug på en almindelig gps-tracker? Fordi en 10 eller 20.000 mah powerbank er jo ikke så dyr i dag. Og der må findes trackere hvor en powerbank kan tilsluttes.GYS skrev: ↑13. oktober 2024 20:17 Over et år er langt på batteriet - men, jeg syntes ikke det ser ud til den er egnet til beskyttelse af køretøjer. Men, måske kan den bruges til at finde fjernbetjeningen?
250 kroner er også et stort beløb for sådan en "nøglefinder"... Man kan få en rigtig GPS tracker til samme pris, men desværre ikke samme lave strømforbrug. Monteret på et scooter eller MC batteri, kan de dog nemt holde hvis der køres jævnlig.
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 534
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: EU45: Yamasaki GYS
Motorcykel: KTM Duke 200
Re: GPS tracker
Low power GPS moduler kan komme ned på 10-20mA og det er dem som bruges i de fleste GPS-trackers.
Sinotrack ST-901: Kan komme ned på ca. 3-5 mA i dvaletilstand og har et aktivt strømforbrug på mellem 30-50 mA, afhængig af brug. Jeg fik den ned på ca. 2mA ved 12V efter eksperimentering med opsætningen.
Quectel L96 GPS-modul: Kan opnå et strømforbrug på omkring 20 mA under kontinuerlig drift, og når den er i dvaletilstand, kan den komme ned på 10 µA (mikroampere).
Trackerne sparer på strømmen på to forskellige måder:
Accelerometer:
Trackeren slukker for GPS-modulet og andre komponenter, når der ikke er bevægelse, og vækkes af en bevægelsessensor (accelerometer).
I nogle tilfælde slukkes også GSM delen, eller den vækkes med jævne mellemrum, for at tjekke for SMS beskeder.
Duty cycling:
Trackeren kan tænde GPS-modulet med jævne mellemrum (f.eks. hver time) i stedet for kontinuerligt at holde GPS'en aktiv.
Ofte er GSM delen konstant tændt, så man kan sende SMS beskeder via mobiltelefon til trackeren, f.eks. bede om aktuelle koordinater. Denne koster ca. 2mA i strømforbrug.
Når trackeren opsættes kan man vælge om den skal aktivere accelerometer, og gå i dvaletilstand når der ikke er bevægelse. Normalt kan man roligt aktivere denne feature, da GPS koordinaterne gemmes på serveren, og detekteres ikke bevægelse, så vil disse være konstante. For køretøjer er det ganske praktisk, da trackeren oftest vil gå i dvaletilstand, når køretøjet ikke anvendes og står stille. Når køretøjet kører, går strømforbruget op, og der sendes data f.eks. hver 10'ende sekund. Desto oftere man sender data, desto højere bliver strømforbruget. Men, det betyder ikke meget, når motoren kører, så her kan man ligeså godt køre med en ret høj opdateringshastighed. Anvendes taletidskort, som jeg gør, så betyder en stor opdateringshastighed at der overføres flere bytes, men en overførsel er kun på 32 bytes så vidt jeg husker, så der fås mange for 40 kroner.
En typisk 5AH batteri bør højst aflades med 2,5AH. Bruges 12V/2mA bliver det ca. 1200 timer eller 50 dage på et fuldt opladt batteri. Anvender man batteriet jævnligt, mindst en gang om måneden, burde være muligt at holde den opladt. Har man køretøjet til at stå i længere tid uden at blive brugt, f.eks. vinteropbevaring, så bør der tilsluttes en intelligent oplader under vinteropbevaringen, eller trackeren slukkes/afmonteres.
Et strømforbrug på 2mA er lavt for en GPS-tracker, og det er vel at mærke kun når den ikke detekterer bevægelse. Detekteres bevægelse, er normaltforbruget over 20mA. Nogle trackers kan gå helt op til 100mA.
Det er muligt at anvende NB-IoT eller LTE-M som alternativ til GPRS, og det er muligt at anvende celle baserede teknologier som Cell ID, ECID, eller TDoA i stedet for GPS. Det giver mulighed for et langt lavere strømforbrug, og man skulle kunne komme ned på et forbrug, så et batteri kan holde ca. et år. Det er dog ikke nær så præcist - præcisionen her, er ca. 100 meter.
Sinotrack ST-901: Kan komme ned på ca. 3-5 mA i dvaletilstand og har et aktivt strømforbrug på mellem 30-50 mA, afhængig af brug. Jeg fik den ned på ca. 2mA ved 12V efter eksperimentering med opsætningen.
Quectel L96 GPS-modul: Kan opnå et strømforbrug på omkring 20 mA under kontinuerlig drift, og når den er i dvaletilstand, kan den komme ned på 10 µA (mikroampere).
Trackerne sparer på strømmen på to forskellige måder:
Accelerometer:
Trackeren slukker for GPS-modulet og andre komponenter, når der ikke er bevægelse, og vækkes af en bevægelsessensor (accelerometer).
I nogle tilfælde slukkes også GSM delen, eller den vækkes med jævne mellemrum, for at tjekke for SMS beskeder.
Duty cycling:
Trackeren kan tænde GPS-modulet med jævne mellemrum (f.eks. hver time) i stedet for kontinuerligt at holde GPS'en aktiv.
Ofte er GSM delen konstant tændt, så man kan sende SMS beskeder via mobiltelefon til trackeren, f.eks. bede om aktuelle koordinater. Denne koster ca. 2mA i strømforbrug.
Når trackeren opsættes kan man vælge om den skal aktivere accelerometer, og gå i dvaletilstand når der ikke er bevægelse. Normalt kan man roligt aktivere denne feature, da GPS koordinaterne gemmes på serveren, og detekteres ikke bevægelse, så vil disse være konstante. For køretøjer er det ganske praktisk, da trackeren oftest vil gå i dvaletilstand, når køretøjet ikke anvendes og står stille. Når køretøjet kører, går strømforbruget op, og der sendes data f.eks. hver 10'ende sekund. Desto oftere man sender data, desto højere bliver strømforbruget. Men, det betyder ikke meget, når motoren kører, så her kan man ligeså godt køre med en ret høj opdateringshastighed. Anvendes taletidskort, som jeg gør, så betyder en stor opdateringshastighed at der overføres flere bytes, men en overførsel er kun på 32 bytes så vidt jeg husker, så der fås mange for 40 kroner.
En typisk 5AH batteri bør højst aflades med 2,5AH. Bruges 12V/2mA bliver det ca. 1200 timer eller 50 dage på et fuldt opladt batteri. Anvender man batteriet jævnligt, mindst en gang om måneden, burde være muligt at holde den opladt. Har man køretøjet til at stå i længere tid uden at blive brugt, f.eks. vinteropbevaring, så bør der tilsluttes en intelligent oplader under vinteropbevaringen, eller trackeren slukkes/afmonteres.
Et strømforbrug på 2mA er lavt for en GPS-tracker, og det er vel at mærke kun når den ikke detekterer bevægelse. Detekteres bevægelse, er normaltforbruget over 20mA. Nogle trackers kan gå helt op til 100mA.
Det er muligt at anvende NB-IoT eller LTE-M som alternativ til GPRS, og det er muligt at anvende celle baserede teknologier som Cell ID, ECID, eller TDoA i stedet for GPS. Det giver mulighed for et langt lavere strømforbrug, og man skulle kunne komme ned på et forbrug, så et batteri kan holde ca. et år. Det er dog ikke nær så præcist - præcisionen her, er ca. 100 meter.