MC kørekort

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 278
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

MC kørekort

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har læst lidt om gyldighed på MC kørekortet. Jeg fik MC kørekort som 18 årig, og kunne nu godt tænke mig at køre MC igen som 75 årig.

Når man søger på kørekortets gyldig, så kommer der noget forvirrende frem på Google:
Gyldighed Google.jpg
Gyldighed Google.jpg (34.76 KiB) Vist 425 gange

Jeg fik fornyet kørekort som 69/70 årig (den ganske normale udskiftning), så ??

På hjemmesiden tjekbil.dk står følgende:
Gyldighed tjekbil.jpg
Et enkelt sted har jeg også set, at alderen 70 år alderen giver begrænsning på de normale 15 års gyldighed på MC kørekortet.

Så jeg søgte lidt på retsinformation.dk og fandt:
Gyldighed retsinformation.jpg

Her ser alle begrænsninger ud til at dreje sig om kørekort til lastbil, bus osv.

Er der nogen der har blandet dette sammen med MC kørekortet, for jeg har ikke hørt at MC kørekortet skal fornyes så tit.

Synes det er noget rod, for på mit kørekort står der at det gælder til år 2033 (alle kategorier).

Er der nogle af jer, der har gransket i dette?

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af Landbo »

Hvis du ikke har fået fornyet dit MC kørekort dengang du fik nyt styrebrev som 70 årig skal du, som jeg forstår det, hele rumlen igennem igen som du gjorde som 18 årig.

Godt nok fra Kjøvenhavnstrup men reglerne er ens landet over: https://www.kk.dk/borger/borgerservice/ ... -koerekort

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 278
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej Landbo.

På mit kørekort fra 70 årsalderen, udløber alle kategorierne i 2033 (stor knallert, de 3 MC kategorier, bil, lille knallert og traktor).

Men i flg nogle af teksterne på nettet, udløber MC kortet tidligere. Er det skrivefejl eller hvad?

Jeg har talt med en 80 årig MC kører, og han havde aldrig hørt om dette. Men han er nu ikke blevet stoppet af politiet, så han er i samme situation som mig.

I morgen tager jeg sikkert ud til den lokale MC forhandler, og der tager jeg en udprintningen med. Så må vi se hvad han siger. Han vil selvfølgelig helst sælge en MC til mig. Det lykkes så kun, hvis jeg ikke skal bøvle med ny prøve osv.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af GYS »

Prøv eventuelt at tjekke borger.dk:
https://www.borger.dk/transport-trafik- ... -koerekort
Et kørekort er gyldigt i den periode, der er anført på kørekortet.

Kørekort af EF- eller EU-modellen, der er udstedt før den 19. januar 2013, er fortsat gyldige og bevarer indtil videre den gyldighedsperiode, som er anført på kortet.

Alle kørekort skal dog senest 18. januar 2033 være ombyttet til den nye EU-kørekortmodel, som til forveksling ligner et kreditkort.
Jeg er 70 år eller derover
Når dit kørekort er ved at udløbe, skal du henvende dig til en af landets kommuner, som vurderer om betingelserne for fornyelse af kørekortet er opfyldt.

Den 1. juli 2017 trådte der nye regler i kraft om fornyelse af kørekort for ældre. Det betyder, at hvis du er fyldt 70 år eller mere, og du skal have fornyet dit kørekort, skal du som udgangspunkt ikke aflevere en lægeattest, når du ansøger om fornyelse af dit kørekort. Dit kørekort kan tidligst fornyes 3 måneder inden du fylder 70 år.

Kørekort til gruppe 1 udstedes som udgangspunkt med en gyldighed på 15 år, medmindre kørekortet begrænses som følge af helbredsmæssige forhold.

Gruppe 1:
AM - Stor knallert
A1 - Lille motorcykel
A2 - Mellemstor motorcykel
A - Stor motorcykel
B - Almindelig personbil
BE - Almindelig bil med stort påhængskøretøj
TM - Traktor og motorredskab

Du skal være opmærksom på, at hvis dit kørekort tidligere har været tidsbegrænset af helbredsmæssige årsager, skal du fortsat aflevere en lægeattest ved fornyelse, ligesom dit kørekort kan blive tidsbegrænset.

Det er ikke altid muligt ved indleveringen af ansøgningen at se om der skal afleveres en lægeattest, da det kan kræve en nærmere undersøgelse af sagen at se om kørekortet tidligere har været begrænset af helbredsmæssige årsager.
Som jeg læser det, så gælder gyldigheden som står på kørekortet til alle køretøjer i gruppe 1.

På mit kørekort (nye EU type) står på bagsiden gyldigheden for samtlige køretøjer.

Måske kan du få afklaret spørgsmålet ved at få oprettet kørekort app:
https://www.borger.dk/hjaelp-og-vejledn ... rekort-app

Så er du fri for at spørge, og den skulle følge gyldigheden af dit kørekort.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 25. august 2024 19:54 Hej Landbo.

På mit kørekort fra 70 årsalderen, udløber alle kategorierne i 2033 (stor knallert, de 3 MC kategorier, bil, lille knallert og traktor).

Men i flg nogle af teksterne på nettet, udløber MC kortet tidligere. Er det skrivefejl eller hvad?

Jeg har talt med en 80 årig MC kører, og han havde aldrig hørt om dette. Men han er nu ikke blevet stoppet af politiet, så han er i samme situation som mig.

I morgen tager jeg sikkert ud til den lokale MC forhandler, og der tager jeg en udprintningen med. Så må vi se hvad han siger. Han vil selvfølgelig helst sælge en MC til mig. Det lykkes så kun, hvis jeg ikke skal bøvle med ny prøve osv.

//Jørgen
Personligt ville jeg nu hellere forstyrre borgerservice på min kommune, da de kan og skal oplyse dig reglerne end og lytte til en forhandler der måske har størst interesse i og sælge dig en maskine og måske ikke helt forstår reglerne. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 278
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Køretøjer: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg tror jeg har luret fejlen. Det var hvad GYS skrev, der triggede mig (jeg har selv læst det mange gange på nettet, men det hjælper når en anden skriver det).

De begrænsninger for ældre MC kørerer, er sikkert en gammel regel. De gamle regler mangler formentlig at blive slettet på diverse private hjemmesider.

Jeg prøver nu at spørge MC forhandleren i morgen, hvis jeg ellers kommer derud (de lover regnvejr).

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af GYS »

rjskib skrev: På mit kørekort fra 70 årsalderen, udløber alle kategorierne i 2033 (stor knallert, de 3 MC kategorier, bil, lille knallert og traktor).
Jeg tror du godt kan regne med det som står på borger.dk. Det andet er gamle regler. Hvis der står udløbsdato i 2033 på kørekortet, så kan du regne med det. Med mindre der kommer ny lov.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af GYS »

rjskib skrev: 25. august 2024 22:03 Jeg prøver nu at spørge MC forhandleren i morgen, hvis jeg ellers kommer derud (de lover regnvejr).
Har du fundet en MC som du måske vil have?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 25. august 2024 22:03 Hej.

Jeg tror jeg har luret fejlen. Det var hvad GYS skrev, der triggede mig (jeg har selv læst det mange gange på nettet, men det hjælper når en anden skriver det).

De begrænsninger for ældre MC kørerer, er sikkert en gammel regel. De gamle regler mangler formentlig at blive slettet på diverse private hjemmesider.

Jeg prøver nu at spørge MC forhandleren i morgen, hvis jeg ellers kommer derud (de lover regnvejr).

//Jørgen
Nej tværtimod, den bestemmelse med "sidste udløbsdag" på et MC kørekort er faktisk ret ny. Den eneste kilde du bør stole på er borgerservice da det er dem der udsteder kørekort nu om dage. ;)

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 506
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: MC kørekort

Ulæst indlæg af GYS »

Kan du finde en henvisning til f.eks. retsinfo?

De steder jeg har fundet gælder kørekortet til den dato der står stemplet på kørekortet, bortset fra at ældre kørekort skal ombyttes i 2033.

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1843
4b. Kørekortets udløbsdato.

Den anførte dato er udløbstidspunktet for selve dokumentet. Der kan for en eller flere kategorier mv. eventuelt være fastsat andre (tidligere) udløbsdatoer. Disse er anført på kørekortets bagside.
Jeg læser det sådan, at du burde kunne se udløbsdatoen for den enkelte kategori på kørekortets bagside.

Det rigtige må være at spørger borgerservice.
Besvar