Hastigheds kontrol.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 267
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

I går var jeg på langfart, og kom forbi dette på vej mod Hobro:

Foto kontrol.jpg

Endnu en gang blev jeg kontrolleret, eller blev jeg?

Det er på en normal landevej med hastighedsgrænse på 80 km/t. Sidder der virkelig en person, og plukker ud hvad det er for køretøjer der kommer forbi. Det kunne være en på racer cykel, en på knallert 45 eller en elcykel 45. De vil alle køre mere end de 30 km/t, som jeg må køre.
Eller bliver fotoudstyret indstillet til kun at gemme billeder af køretøjer, der kører væsentlig mere end 80 km/?

Jeg kørte lige omkring 32 km/t, så jeg burde slippe for tiltale.

//Jørgen.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 463
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af GYS »

Der plejer at holde et køretøj i nærheden, med en civil person - en såkaldt måleoperatør - som udfører arbejdet.

Du kan se et stillingsopslag som måleoperatør hos politiet her:
https://politi.dk/job-i-politiet/ledige ... /soej12344
https://politi.dk/job-i-politiet/ledige ... r/slf12371
Her kan du læse lidt om arbejdet, og hvad det indebærer.
Lønnen er ikke så høj ;) - men der er 18% ekstra til pension, og ekstra til forskudt arbejdstid.

Der kan også være politibiler og motorcykler, der tager dem der kører for hurtigt.

Jeg ved ikke, hvordan de arbejder i praksis, men jeg tror de stilles til en fast hastighed i forhold til det som må køres de pågældende sted. Jeg har selv kørt forbi en, og kørt ca. 10% for hurtigt, uden at få en bøde. Jeg tror, at de sætter den en smule for højt, for at der ikke er nogen på grænsen. På knallert skulle ikke være nogen risiko, men der kan være politi i nærheden, som tager dig, men jeg tror ikke det vil ske på baggrund af hastighedsmålingen. Tidligere tog de heller ikke motorcykler, men jeg tror der er kommet en løsning nu, så motorcykler også tages. Det var noget med, at de fotograferede bilen forfra, og motorcykler kun havde nummerplade bagpå. I dag fotograferes både forfra og bagpå, med nyt udstyr. Det nye udstyr, skulle vist også være mere transportabel, så vognen kan være langt væk fra radar og kameraer.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 11. juli 2024 20:48 Hej.

I går var jeg på langfart, og kom forbi dette på vej mod Hobro:

Endnu en gang blev jeg kontrolleret, eller blev jeg?

Det er på en normal landevej med hastighedsgrænse på 80 km/t. Sidder der virkelig en person, og plukker ud hvad det er for køretøjer der kommer forbi. Det kunne være en på racer cykel, en på knallert 45 eller en elcykel 45. De vil alle køre mere end de 30 km/t, som jeg må køre.
Eller bliver fotoudstyret indstillet til kun at gemme billeder af køretøjer, der kører væsentlig mere end 80 km/?

Jeg kørte lige omkring 32 km/t, så jeg burde slippe for tiltale.

//Jørgen.
Det er en ordentelig opdtilling du mødte der, normalt stiller de kun et enkelt fotostativ op hvor kassen så kan måle og tage billeder i to retninger.

Ja ved guder blev du kontrolleret, der kommer en bøde med posten om ca 14 dage. :mrgreen:

Der sidder en person inde i en campingbus med aircondition et sted i nærheden og trykker på en knap hver gang radaren måler en trafikant der køre hurtigere end loven foreskriver for den type køretøjer der passerer, så det er ikke en automatisk fotofælde på samme måde som stærekasserne.

Man fratrækker en vis procentdel fra den målte fart for at kompenserer for måleunøjagtigheder, hvor størstedelen er det faktum du ikke kører direkte mod radaren men i en vinkel der bliver større og større jo nærmere du er ved radaren, som igen giver en højere målt hastighed jo nærmere du er på radaren. Formlen kan jeg ikke huske men ved jeg har den skrevet op et sted.

Det er i øvrigt ligegyldigt om du køre mod radaren eller væk fra den, den vil i begge tilfælde kunne måle din hastighed.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Gamlfar
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 44
Tilmeldt: 4. juni 2023 09:23
Scootere: Yadea G5

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Gamlfar »

Jeg flygtede engang fra sådan en radar med mere end 300.000 km/t. og fik da heller aldrig nogen bøde.
Brugeravatar
Rimax
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. oktober 2014 19:07
Scootere: VGA Firefox
Geografisk sted: Mern

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Rimax »

Der sidder ikke en og trykker på en knap, det bliver styret af en PC.
Systemet kan kende forskel på alm. køretøjer og store køretøjer
Der kan sættes flere kameraer op der tager flere vognbaner.
Der sidder kamera der tager billede af både forenden og bagenden.
Tilbage på kontoret kigger de det igennem.

Jeg fik det demonstreret på Langebro i København hvor de holdt "åben hus" mens de lavede
fartkontrol. Da jeg kom forbi havde de taget 300 på ca. 2 timer
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Jps »

Sådan en sjover, ser jeg næsten hver dag, hernede på den flade Ø. Og har ikke fået tilsendt bødeforlæg, for at køre de 34 km/t min kabinescooter max kan køre. :D
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3567
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Scootere: Ivecar Plus 2023 kørt 4.000 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Jps »

Her er en artikel om samme måleapperat:
https://folketidende.dk/alarm112/fartsy ... 727fc337-7
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 463
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af GYS »

Får man det at vide med det samme hvis man bliver taget? Sendes bøderne til postkassen, så har min postkasse det med at ikke gemme fakturaer som skal betales. Det skal helst sendes med e-post.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af SteenKolding »

GYS skrev: 12. juli 2024 03:12 Der plejer at holde et køretøj i nærheden, med en civil person - en såkaldt måleoperatør - som udfører arbejdet.

Du kan se et stillingsopslag som måleoperatør hos politiet her:
https://politi.dk/job-i-politiet/ledige ... /soej12344
https://politi.dk/job-i-politiet/ledige ... r/slf12371
Her kan du læse lidt om arbejdet, og hvad det indebærer.
Lønnen er ikke så høj ;) - men der er 18% ekstra til pension, og ekstra til forskudt arbejdstid.

Der kan også være politibiler og motorcykler, der tager dem der kører for hurtigt.

Jeg ved ikke, hvordan de arbejder i praksis, men jeg tror de stilles til en fast hastighed i forhold til det som må køres de pågældende sted. Jeg har selv kørt forbi en, og kørt ca. 10% for hurtigt, uden at få en bøde. Jeg tror, at de sætter den en smule for højt, for at der ikke er nogen på grænsen. På knallert skulle ikke være nogen risiko, men der kan være politi i nærheden, som tager dig, men jeg tror ikke det vil ske på baggrund af hastighedsmålingen. Tidligere tog de heller ikke motorcykler, men jeg tror der er kommet en løsning nu, så motorcykler også tages. Det var noget med, at de fotograferede bilen forfra, og motorcykler kun havde nummerplade bagpå. I dag fotograferes både forfra og bagpå, med nyt udstyr. Det nye udstyr, skulle vist også være mere transportabel, så vognen kan være langt væk fra radar og kameraer.
24.500 kr i løn?? Det var da voldsomt lavt. Får en kassedame ikke mere end det?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1484
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Hastigheds kontrol.

Ulæst indlæg af Landbo »

GYS skrev: 13. juli 2024 03:57 Får man det at vide med det samme hvis man bliver taget? Sendes bøderne til postkassen, så har min postkasse det med at ikke gemme fakturaer som skal betales. Det skal helst sendes med e-post.
Hvis du er tilmeldt e-Box lander alle dine bøder automatisk der. Er du derimod ikke tilmeldt kommer de frem som snail-mail.

Hilsen Leif.
Besvar