Scooter gået død

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Scooter gået død

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Halløj alle sammen

Håber på lidt hjælp til min Sym Citycom 300i. Det er godt nok en maxiscooter, men en motor er vel en motor ;)

Da jeg kørte en tur i aften gik den pludselig død. Det virker som en elektrisk fejl, da den døde lynhurtigt. Hvis det er et brændstofproblem, dør den langsommere, er min erfaring. Vi ved alle hvordan det lyder når man løber tør for benzin...
Nå, men motoren gik ud men al lyset var stadig tændt. Horn, blinklys, alm lys osv virker fint. Men den kan ikke starte. Den har ikke kickstart, så det kunne jeg ikke afprøve.
Motoren er med indsprøjtning.

Men hvad bør jeg kigge efter? Det kunne måske være en ledning til tænding eller motor der er knækket eller hoppet af et sted. Eller måske støttefodsafbryderen der er defekt.
Jeg har tjekket alle sikringer, og oliestand og tændrør er nyt. Der er også nok kølervæske på. Bremselys fungerer også fint.

Jeg har desværre ikke en fejlkodelæser (kun til bil), er der nogen der ligger inde med sådan en til MC? Kunne være interessant at få fejludlæst den.
Motorkontrollampe slukker som den skal og olietrykslampen slukker også kort efter tænding.

Jeg måtte slæbes hjem kl. 23.30 af dansk Autohjælp til den nette sum af 1500 kr. for 5 km. Jeg skulle måske overveje at få vejhjælp med i min ansvarsforsikring. Det koster vist omkring 1500 kr/år ekstra.

ALLE bud er velkomne.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Brug fejlsøgningsskema i servicemanualen.
citycom300i.pdf
(11.94 MiB) Downloadet 50 gange
Engine cannot be started or difficult to be started.jpg
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak, men det bliver dælme svært at tjekke gnist når starteren ikke engang vil køre rundt. Det samme med kompression.
Der er strøm på, men alt andet er dødt.

Er der nogen der ligger inde med et OBD 3-pins adapterkabel?
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Lyt om starterrelæet siger klik klik mens du bruger startknappen. Sidder under højre skjold ved sædet.
Mål batteriets spænding.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af Landbo »

Tjek lige sikringerne med et voltmeter en ekstra gang.

Nu skriver du ikke noget om startermotoren kan køre men hvis så prøv at tjekke om der er gnist på tændrøret.

Sidestøttebenskontakten vil også være et oplagt sted at tjekke, idet jeg formoder den simpelthen slukker for tændingen hvis det er nede på en CVT motor. Husk også og tjek ledningerne til kontakten og eventuelle stikforbindelser.

Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 11. juli 2024 12:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af SteenKolding »

scootergrisen skrev: 11. juli 2024 03:11 Lyt om starterrelæet siger klik klik mens du bruger startknappen. Sidder under højre skjold ved sædet.
Mål batteriets spænding.
Starterrelæet siger ikke en lyd når jeg bruger startknappen.
Mht. batterispænding: Jeg kom kørende og pludselig stopper motoren. Men der er stadig lys på. Vil motoren pludselig stoppe med at køre hvis der er lav batterispænding?
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af SteenKolding »

En observation: Normalt når jeg drejer nøglen til trin 2 (uden at starte), så kommer der en summe-lyd, måske fra ECU'en? Men der er ingen summelyd nu.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 267
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Jeg har en knallert med indsprøjtnings motor. Der er der også en summende lyd i et par sekunder, når nøglen drejes til "stilling" 2.
Jeg har gættet mig til, at det er en benzinpumpe, der pumper benzin under tryk til injektoren. Så hvis den ikke kører, er der ingen benzin.

Min benzinpumpe kører, uanset om støttefoden er ude eller inde. Så hvis dit køretøj er ligeså, behøver du ikke koncentrere dig om støttefoden. Det er nu en god ide at vide, hvor stikket til støttefoden er. Så kan man prøve at pille stikkene fra hinanden, og se om støttefodskontakten skal være sluttet eller afbrudt når motoren kan startes. Det gør fejlsøgningen meget nemmere, næste gang motoren ikke kan startes. Hust at samle stikket igen, jeg har set en videofilm på youtube, hvor motorcyklen forulykkede (han havde pillet stikket fra hinanden, og var under kørslen ikke klar over at støttefoden var nede).

Jeg ville starte med at fejlsøge på startrelæet, og når det er rettet virker resten sikkert også. Startrelæ og tilhørende knap burde være rimelig nem at finde og fejlsøge. Kræver sikkert et lille voltmeter, selvom en lille 12 volts prøvepære til nød også kan bruges.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af Landbo »

Med hensyn til sidestøttebenskontakten på en motorcykel, er det normalt sådan at sidestøttebenet skal være slået op for motoren overhovedet vil gå. For at startmotoren vil køre er det ligeledes et krav at motoren står i frigear samt på nogle maskiner er det ligeledes et krav at enten koblingen skal være trukket.

Hvordan det er på en større SYM med CTV transmition er jeg ikke klar over.

Det er faktisk ikke mere end ca 4 uger siden en bekendt ringede og beklagede sig over hans maskine ikke ville starte. Da jeg kom ud med trailer og slisker for at hente manden og maskinen kunne jeg med det samme se at støttebenskontakten var ved at skilles i to dele så det var slet ikke nødvendigt og hægte traileren på krogen.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Scooter gået død

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Så fandt jeg fejlen!
Jeg tjekkede batterispænding (viste 12,8V) og tjekkede støttebenskontakten men det så fint ud.
Da jeg afmonterede sædeboks for at komme ned til motorrummet, er der på Sym en ledning der skal tages af. Altså der er en ledning mellem motorrum og sædeboks. Det er fordi, at der under sædet er en tyverisikringskontakt. Se billede.
Problemet med denne løsning er, at når sædet er afmonteret kan scooteren ikke starte da stikket/kablet er afbrudt. Så man må bruge en lus eller adapter der kortslutter stikket og simulerer at sædeboksen er monteret.
Jeg har altid bare proppet et stykke ståltråd ned i stikket for at kortslutte. Men hvad betyder det for stikkets levetid? Selve benene i stikket bliver dermed udviddet og slutter ikke tæt fremover. Og det var dét der skete for mig. Et meget løst stik. Den kunne starte/gå ud afhængig af hvordan jeg bøjede stikket.
Jeg bøjede benenes pins tilbage, og nu er der god forbindelse i stikket.
Og så fik jeg lige købt vejhjælp med i ansvarsforsikringen til 843 kr årligt ekstra.
Vedhæftede filer
20240711_132918.jpg
Besvar