Skruer der sidder fast

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Ja det lyder måske lidt som et åndssvagt spørgsmål, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.
Skruerne/boltene til skivebremsen på forhjulet sidder helt ekstremt godt fast. Jeg er sgu lidt bange for at knække dem hvis jeg sætter en forlænger-stang på topnøglen.
Det er unbraco hoveder, så de skal nok holde til presset. Jeg er mest bange for at de knækker. Det betyder ny fælg til 2500 kr.

Jeg går ud fra at WD40 er en god start. Hvad med en slaghammer der drejer en lille smule hver gang man slår på den? Eller hvad vil I foreslå? Der er 8 stk. som skal skrues ud og sidder på en 16" fælg.
Jeg har også en elektrisk slagnøgle.
Kunne opvarmning med en varmepistol være en idé?

Årsagen til at skiven skal af er, at skiven sandsynligvis er skæv. Den vibrerer ved nedbremsning. Det er en Sym Citycom 300i så det er ofte fra lidt højere fart end 30 km/t.
Orig. skive og klodser koster desværre over 1200 kr.
Jeg ved ikke om jeg tør købe uorg.
Brembo skive er sikkert fin, men den koster det samme som orig.
Hvis I har erfaringer med andre fabrikater som kan anbefales, så sig gerne frem 😀
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11227
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Du kunne starte med at teste om bremseskiven er skæv.
Med forhjulet fri fra jorden drej det og hold en pind på gaffelbenet og lad spidsen røret skiven.

Det kunne også være løs styrfittings.
Hold forbremsen inde og skub scooteren frem og tilbage eller løft og slip i styret.
Måske lidt svært hvis den er tung men så kunne du prøve at sætte noget under scooteren så forhjulet er fri fra jorden og rykke i styret.

Du kan prøve det med at sætter et stykke metal på boltene (for at beskytte) og så en del gange med en hammer. Måske bare sådan ikke specielt hårdt.
Ikke at jeg har erfaring med det men du kunne måske prøve med en isterning på bolten og så opvarme fælgen nær bolten.
Og så i stedet for at dreje samme vej så kan du prøve at drej lidt frem og tilbage.
I aluminium kan komme det her hvide pulver der kan få tingene til at sidde godt fast.
Du kan prøve at sprøjte noget på gevindet men synes ikke jeg har erfaring med at det trænger ind.
Men det kan måske hjælpe med smørelsen når først bolten er begyndt at dreje.
Synes nogen at de gange jeg har knækket en bolt kunne det måske være reddet hvis jeg havde tålmodigheden til at dreje 1 mm den ene vej og 1 mm den anden vej igen og igen sådan at du drejer med bolte i det område hvor den sidder mest løst frem og tilbage indtil den begynder at komme mere løs der hvor den var stram før.
Og hvis du har tålmodighed kunne du så sprøjte på så gevindet så det står badet i væsken og lade det stå til næste dag og arbejde lidt på det igen med at dreje lidt frem og tilbage.
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 4. juli 2024 00:38 Ja det lyder måske lidt som et åndssvagt spørgsmål, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an.
Skruerne/boltene til skivebremsen på forhjulet sidder helt ekstremt godt fast. Jeg er sgu lidt bange for at knække dem hvis jeg sætter en forlænger-stang på topnøglen.
Det er unbraco hoveder, så de skal nok holde til presset. Jeg er mest bange for at de knækker. Det betyder ny fælg til 2500 kr.

Jeg går ud fra at WD40 er en god start. Hvad med en slaghammer der drejer en lille smule hver gang man slår på den? Eller hvad vil I foreslå? Der er 8 stk. som skal skrues ud og sidder på en 16" fælg.
Jeg har også en elektrisk slagnøgle.
Kunne opvarmning med en varmepistol være en idé?

Årsagen til at skiven skal af er, at skiven sandsynligvis er skæv. Den vibrerer ved nedbremsning. Det er en Sym Citycom 300i så det er ofte fra lidt højere fart end 30 km/t.
Orig. skive og klodser koster desværre over 1200 kr.
Jeg ved ikke om jeg tør købe uorg.
Brembo skive er sikkert fin, men den koster det samme som orig.
Hvis I har erfaringer med andre fabrikater som kan anbefales, så sig gerne frem 😀
Velkommen til Dansk salts velsignelser/fortræffentligheder.

Står jeg med en bolt fæstnet i aluminium der ikke vil ud, plejer jeg at starte med lidt DW40 efterfulgt af et par bestemte dask lige på hovedet med en hammer. Hjælper det ikke starter jeg den lille gas blæselampe op der har en meget spids flamme og varmer bolten/skruens hoved en smule (hovedet må ikke få ret meget varme da du så smelter aluminiumen der har et langt mindre smeltepunkt end jern) og lader den køle ned igen før du prøver forsigtigt at løsne, eventuelt gentages behandlingen indtil bolten/skruen går løs. Det er ingen dårlig ide og køre bolten en smule frem/tilbage når den er løs flere så gevindet ikke pakker i snask igen og spar ikke på WD40 under operationen.

Blæselampen har den største temperatur på det sted hvor flammen er mest spids og blå før den bliver orangerød så det er der du skal ramme bolthovedet.

Lad være med at bruge nogen form for slaghammer da det normalt ender med bolten/skruen knækker når den binder.

Du kan se om skiven er skæv med det blotte øje ved og spinne hjulet, dog plejer en smule skævhed ikke og betyde at nedbremsningen føles "ujævn", det skyldes nok nærmere at tykkelsen på skiven er forskellig på en del af skiven. Du vil så normalt se der er dele af skiven hvor metallet har en smule anden farve.

Pøj pøj, Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Hej. Varme varme varme :!: En bremseskive må bare IKKE gå løs, derfor bruges der ofte lim (loctite) på gevindet. Varme er eneste løsningen. Det er lykkedes mig at løsne begge mine Kymco bremseskiver, med en brænder med en lille spids blå flamme.
Aluminium leder varmen så godt, at der ikke er risiko for at det smelter punktvis. Altså, varme varme varme :!:
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af SteenKolding »

En varmepistol/blæser/føntørrer dur ikke? Skal det ligefrem være en gasblæser?
Og hvor længe skal gasblæseren holdes på bolten? 10 sekunder eller mere?
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af Landbo »

SteenKolding skrev: 4. juli 2024 20:23 En varmepistol/blæser/føntørrer dur ikke? Skal det ligefrem være en gasblæser?
Og hvor længe skal gasblæseren holdes på bolten? 10 sekunder eller mere?
:yikes: Fruens føntørrer kommer du ikke langt med :mrgreen: men prøv bare med en elektrisk varmepistol. ;) Den kan heller ikke lave så meget varme at aluen falder sammen, har du en med udskiftelige dyser skal du bruger den med det mindste hul og varm et minut eller to. :angel:

Hilsen Leif.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Scootere: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af Kymconørden »

SteenKolding skrev: 4. juli 2024 20:23Skal det ligefrem være en gasblæser?
Ja, det er nok det bedste, og med lille spids flamme koncentreret direkte på hovedet, så varmen kan trække ned gennem skruen.
Der skal noget varme til, især hvis skruen har fået Loctite. (der opløses ved ca 250 grader, har jeg læst). En varmepistol vil nok bare mere varme skiven op.
Du kan fx starte med et minut, og så prøve at løsne, og så et minut mere osv.
GasFlamme.jpg
Brugeravatar
SteenKolding
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 296
Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
Scootere: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011

Re: Skruer der sidder fast

Ulæst indlæg af SteenKolding »

Tak for alle råd. Jeg kigger på det når det holder tørvejr næste gang.
Besvar