Knallert ulykker.

Her kan du altid skrive hvis du er i tvivle om hvilke forum du skal skrive i.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 260
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Knallertskolen kører ofte hvor vi går. Måske kunne jeg også lære lidt nyt, selvom de vist ikke har undervisning af pensionister. Undervisningen er på 30 lektioner, og nå ja det "gider" jeg nok ikke.

Efter lidt søgen efter gode råd om sikkerhed, fandt jeg denne undersøgelse:

https://api.vejdirektoratet.dk/sites/de ... lykker.pdf

Rapporten er meget lang, og det tager lang tid at læse den. Hvis jeg kort skal resumere (ud fra hukommelsen), så er kørerne delt i 2 grupper.
Dem under 20 år mangler styrthjelme (eller at spænde hageremmen), og køretøjet er tunet og dermed for høj hastighed.
Dem over 20 år er problemet spiritus for en stor del af uheldene.

Men det er lidt interessant læsning.

//Jørgen
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1454
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Scootere: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af Landbo »

rjskib skrev: 5. juni 2024 14:21 Hej.

Knallertskolen kører ofte hvor vi går. Måske kunne jeg også lære lidt nyt, selvom de vist ikke har undervisning af pensionister. Undervisningen er på 30 lektioner, og nå ja det "gider" jeg nok ikke.

Efter lidt søgen efter gode råd om sikkerhed, fandt jeg denne undersøgelse:

https://api.vejdirektoratet.dk/sites/de ... lykker.pdf

Rapporten er meget lang, og det tager lang tid at læse den. Hvis jeg kort skal resumere (ud fra hukommelsen), så er kørerne delt i 2 grupper.
Dem under 20 år mangler styrthjelme (eller at spænde hageremmen), og køretøjet er tunet og dermed for høj hastighed.
Dem over 20 år er problemet spiritus for en stor del af uheldene.

Men det er lidt interessant læsning.

//Jørgen
Efter hvad jeg ser kørende rundt ude i trafikken heromkring, er den typiske knallertkører der ofte kommer galt afsted en 20+ mandlig forgældet kontanthjælpsmodtager med en stærk trang til indtagelse af alkohol og hurtige køretøjer. Vedkommende har også pænt måtte afleverer sit styrebrev i en periode på mindst 3 år grundet sine drikkevaner. Åh ja, vedkommende spænder typisk heller ikke sin snublekyse, hvis vedkommende overhovedet har en sådanne med på køreturen.

Hilsen Leif.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af GYS »

At knallerten er tunet, kan være mange ting - egentligt burde man lave en teknisk undersøgelse i de tilfælde, hvor det kan skyldes for høj hastighed, og notere hvor stærkt at knallerterne faktisk kan køre. Nogle kører med 70 - 80 km/t på cykelsti. Det er helt uacceptabelt. Vi har en skole, og der diskuteres om bilernes hastighed ikke burde sættes ned til under 70. Men de unge kører glade forbi på cykelstien med 70 km/t forbi skolen! De fleste ser ud til at have styrthjelm på (kan ikke se om den er spændt), men ofte har de ikke andet på! Handsker er også vigtige, og gerne refleksvest.

Jeg tror de underviser dem på knallertskolen i, at det ikke er lovligt at tune knallerten. Men jeg har aldrig selv været på knallert skole, da jeg først var +30 da jeg købte en knallert. Men åbenbart er undervisningen ikke god nok. Og jeg tror heller ikke, at de unge fatter risikoen for at f.eks. køre børn ned med for stor hastighed, når der køres forbi en skole. Og så skal de nok også have undervisning i det med at spænde styrthjelmen. Måske har de fundet en med D-ring, og kan ikke finde ud af det... Det burde være en fast del af undervisningen, at kunne spænde, og løsne en med D-ring.

Håber de bruger rapporten konstruktiv, til at få gjort noget ved knallert undervisningen for de unge.
Brugeravatar
Philip
3. Rang
3. Rang
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31. maj 2024 14:55
Scootere: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af Philip »

Hvis du er fyldt 18 år før den 19. januar 2013

Hvis du er fyldt 18 år før den 19. januar 2013, kan du uden yderligere krav om køreuddannelse eller aflæggelse af køreprøve få udstedt et knallertkørekort til lille knallert. Du kan ligeledes få udstedt et knallertkørekort til lille knallert, hvis du har erhvervet knallertbevis eller kørekort til traktor/motorredskab før den 19. januar 2013.

Hvis du opfylder én af ovenstående betingelser for udstedelse af knallertkørekort, har du ligeledes ret til at føre lille knallert uden først forinden at have fået udstedt et kørekort til lille knallert.
https://www.borger.dk/transport-trafik- ... 0d086bbcbf
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Dagens gys

Ulæst indlæg af GYS »

Hvis man vil se mere information om trafikulykker, er der meget information hos statistikbanken:

https://statistikbanken.dk/statbank5a/s ... owNews=OFF

Det er muligt at se alder, køn, om det er spiritusuheld, og om der er konstruktive ændringer, og modpart, men desværre ikke hastighed og om hjelm er spændt.

Der findes heller ikke udregninger i forhold til antal kørte kilometer, og det syntes jeg er en stor fejl. Det er meget svært at finde oplysninger om kørte kilometer for knallert-30. Man opgør ikke personkilometer for knallert-30 ved trafiktællinger. For biler, motorcykler og knallert-45 opgøres personkm ved trafiktællinger. For knallert-30 opgøres personkm samlet med cykler, så det er ikke muligt at se forskellen på kørte kilometer på knallert-30 og cykel. Knallerter kører ofte mange flere kilometer om året end en typisk cykel. Og der er mange cykler, der ikke kører.

Mørke og mørke1 indeholder ikke kun de skader, hvor politiet har været indblandet, men også skader rapporteret af sygehuse. De giver muligvis et mere korrekt billede, end hvor det mest er politiets rapporter, der ofte er hvor forsikringer er involveret. Der tales ikke meget om cykelskader - måske fordi at politiet sjældent involveres, men de udgør et meget stort og trist antal, også alvorlige uheld, ifølge sygehuse og skadestuernes rapporter.
https://statistikbanken.dk/statbank5a/S ... sid=cftree

Kode: Vælg alt

Mørke1: År 2021 Alvorligt tilskadekomne (diagnose klass.)

                I alt   Mænd    Kvinder
Motorcykel mv.  175     145     30
Knallert-30     471     399     72
Cykel           4160    2336    1824
El-cykler       160     66      94
Som det ses, er der 9 gange så mange alvorligt tilskadekomne på cykler (incl. el-cykler) som på knallert-30. Og vurderer jeg antallet af cykler/knallerter på landet hvor jeg bor, så er der meget få cykler på cykelstierne i forhold til knallerter. Jeg tror, at det er omtrent ligeså mange knallerter som cykler. Men der er 9 gange flere cykeluheld med alvorligt tilskadekomne. I København er der givetvis flere cykler - det kan måske forklare statistikken. Og kvinder - de skal holde sig fra el-cykler ;)

Som nævnt, er svært at finde oplysninger om kørselskm. Nemmere er at finde oplysninger om indregistrerede køretøjer.
Bestand(indregistrerede) for 2021 december ifølge BIL6:

Kode: Vælg alt

Antal Motorcykler i alt: 168.333
Antal Knallert-30 i alt:  72.186
Antal Knallert-45 i alt:  28.493
Tager vi efter antallet af registrerede køretøjer, er motorcykler langt mindre farlige (færre alvorlige uheld) end knallert-30.

I ulykkestabellen er motorcykler mv. incl. knallert-45. Det vil sige samlet antal motorcykel/knallert-45 er 168.333 + 28.493 = 196.828.
Antal alvorlig uheld per tusind motorcykel/knallert-45: 175 / 196,828 = 0,889101
Antal alvorlig uheld per tusind knallert-30: 471 / 72,186 = 6,524810
Efter antal, er således 7 gange større risiko for alvorlig uheld med knallert-30 end med knallert-45 / MC.
Vi kan også se, at knallert-45 udgør lidt i statistikken.

Efter PKM1 kan vi se antal personkm ifølge trafiktællinger. Her er cykler og knallert-30 samlet, så det kan ikke brugbart.

Kode: Vælg alt

Cykler/knallert-30: 	2.803 mio km
Motorcykler: 		525 mio km
Knallert-45:	 	41 mio km
Da motorcykel mv. i ulykkestabellen inkluder knallert-45, kan vi addere disse for personkm til 566 mio personkm.
Da cykler og knallert-30 kun er opgivet samlet for PKM1, kan vi addere uheld for disse. 471 + 4160 + 160 = 4791 alvorlige uheld for knallert-30, cykel, og el-cykel samlet.

Vi får, at antal alvorlige uheld / mio km for motorcykel/knallert-45 er: 175 / 566 mio personkm. = 0.309 uheld per mio personkm.
Antal alvorlige uheld / mio km for cykel/elcykel/knallert-30 er: 4791 / 2803 mio personkm. = 1.71 uheld per mio personkm.
Eller, med andre ord: Trædecykel og knallert-30 er 5,5 gange så farligt at køre på, med hensyn til risiko for alvorlige uheld, i forhold til motorcykler og knallert-45 (per kørt km).

Tænk, at forældrene sender børnene ud på trædecykler, uden at tænke over, at det faktisk er 5,5 gange så stor risiko for alvorlige uheld, som at køre på motorcykel og knallert-45.

Det er sandelig uhyggelig læsning.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 260
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej.

Interessant læsning. Det er nok nødvendigt, at vurdere lidt på uheldene på cykelstierne. Formentlig er uheldenes antal meget påvirket af kørestil, materiellets vedligeholdelse og spirituskørsel.
Så hvis man har styr på de ting, er det måske næsten lige så sikkert at færdes på cykelstierne. Men man kan selvfølgelig blive ramt af en vildfaren tunes knallert :wtf: .

Jeg er lidt varm på en lille Honda motorcykel, og har bla.a været lidt bekymret for sikkerheden. En tidligere kollega er ikke tryg ved biler, der kører ud fra sidevejene. Så han overvejer at sælge motorcyklen af denne grund.
Skulle jeg falde for fristelsen og købe en Honda, så bliver det nogle dyre kilometer med mit lille kørselsbehov.

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af GYS »

Vælg en med ABS bremser hvis du skal have en motorcykel. Vær opmærksom på, at mange af dem som sælges brugt de skriver har ABS bremser ikke har det. På 123mc.dk kan du se mange Honda CBF125, og de skriver den har ABS bremser. Det har den ikke. Den har CBS bremse, og ikke ABS. På guloggratis kan du finde flere brugte, så du kan se typisk pris for en med ABS. Med ABS bremser er prisniveauet fra 20.000 - 25.000 kr, for en billig med ABS. Fx. CBF 600: https://www.guloggratis.dk/annonce/1ece ... 689fd9f72f - Jeg valgte selv KTM duke 200 med ABS. De fås ofte til en rimelig lav pris. Der er f.eks. en her: https://www.guloggratis.dk/annonce/2e5c ... affdaf8507 - den har kun kørt 3600 km og det ser ud til at service er rimeligt overholdt (incl. servicebog). Det er et par år siden den blev synet, og jeg vil nok tilbyde at betale 500-1000 kr. ekstra for den for at få den synet. KTM duke 390 med ABS https://www.guloggratis.dk/annonce/d04b ... 32f47c2ba5 og duke 390 hos forhandler med garanti (maling afskallet ved tank): https://www.guloggratis.dk/annonce/eb0c ... c464c49ed7

Skulle du få en motorcykel, så kan måske være en idé at melde sig ind i mctc.dk - dels, får du et visma logbuy med hvilket giver rabat mange steder, og du kan få kørekurser til 250 kroner, hvor der køres i cirkler, bremse osv. på en p-plads https://www.mctc.dk/fordele/kurser/mctc-koerekurser. Og der følger også et blad med.

Med hensyn til statistik for motorcykel, i forhold til cykel/knallert 30, er ikke til motorcyklens fordel med hensyn til dødsulykker. Det nævnte jeg ikke i ovenstående. Jeg har vist regnet på det en gang og kom til, at risikoen for en dødsulykke på motorcykel var dobbelt så høj, som på en knallert 30/cykel (per kørt km). Det må du dog lige selv regne på, da det er efter min hukommelse, og den er ikke perfekt. En knallert-45 er mere sikker end motorcykel, og ifølge statistikken også væsentligt mere sikker end en knallert-30. Udover det med spiritus, og at huske at spænde hjelmen, så tror jeg også at risikoen for knallert-30 og knallert-45 er lavere hvis du har bil eller MC kørekort. Specielt mange unge knallertkørere kan ikke sætte sig ind i hvordan at det ser ud fra bilernes side, og kører frem, hvis de mener det er deres ret. Hos mit forsikringsselskab betaler jeg vist et par hundrede kroner for MC-fører forsikring - det er en ulykkesforsikring med 500.000 kr. i dækning for både uheld og dødsfald, plus et beløb til hver barn oveni. Så hvis det betaler sig for forsikringen må man forvente at kunne køre 500.000 kr/(200 kr/år) = 2.500 år mellem hvert dødsuheld. Og så er ikke taget hensyn til at forsikringen også dækker andre MC-uheld. Forsikringen tager til gengæld meget mere for unge, og dem der ikke har haft kørekort i mange år, så risikoen for unge, er nok høj.
Brugeravatar
rjskib
8. Rang
8. Rang
Indlæg: 260
Tilmeldt: 30. januar 2020 13:20
Scootere: Fønix City Cabino2
Dream Bike (Bilka model)
Knallert Yingang LM50 Little Monster
Geografisk sted: Herning

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af rjskib »

Hej GYS.

Tak for vejledningen. Jeg tror at Honda 125 msx Grom er med ABS, dog kun på forhjulet. Jeg har kigget en del videoer med prøvekørsler af Honda'en, og der bliver det pointeret, at den kan købes med og uden ABS (i USA).
Her er et billede jeg har klippet fra Hondas hjemmeside, hvor man kan se ABS'en i forhjulet:

Honda ABS.jpg
Honda ABS.jpg (34.35 KiB) Vist 98 gange

Jeg vil helst have en ny, og det skal helst være en lille Honda.
Her er billedet af vores gamle Honda, som vi kørte på for 55 år siden. Den blev mest brugt til transport, og den bar præg af daglig brug. Dog var sikkerheden ok.

CB72.jpg

Af nostalgiske grunde, skal det helst være en Honda (med manuel kobling og gear). Desværre løber prisen så op, og med et forventet kørselsels behov på 1000 km/årligt bliver det kostbart. Det er meget billigere at tage knallerten, men det kunne nu være sjovt med en Honda.
Det kursus til kun 250 kr, kunne være en god ide. Nu har jeg kørt knallert i 3/4 år, og fået genopfrisket rutinen (men kun med 30 km/t). Og ganske rigtigt, nogle af de unge mangler lidt i at kunne tage den med ro. Det giver en meget smidigere trafikafvikling, som egentlig gavner alle på den lange bane.

Jeg skulle have været en tur til Rold skov i morgen. Jeg havde tegnet ruten ind på GPS'en, men den duer desværre ikke. Jeg har lige fundet ud af, at på rigtig mange af cykelstierne omkring Viborg er med knallertkørsel forbudt. På motorcykel ville der ikke være de problemer.

Har du en formodning om ulemper med de små hjul, der er på Hondaen (og på min lille knallert)? Selvfølgelig skal man passe på huller i asfalten, men jeg har ikke rigtig set nogen beskrivelser af en evt højere uheldsrate.
Nu kører jeg ikke mere ud i dårligt vejr, så glatførekørsel har jeg til gode (og mangler derfor den erfaring).

//Jørgen
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg tror der er blevet solgt MSX 125 i Danmark uden ABS - men det er nogle år tilbage. Nye er alle med ABS på forbremsen. Købes brugt, skal det tjekkes.
Mener, at dem fra 2016 som den her https://www.123mc.dk/brugt/mc/honda/msx ... alg/272551 er uden ABS, og jeg kan heller ikke få øje på ABS på billedet.
Jeg har ikke prøvet MSX 125. Men - jeg foretrækker store hjul.

Jeg vil nok foretrække den 600cc i gul og gratis:
https://www.guloggratis.dk/annonce/1ece ... 689fd9f72f
Den er lidt stor og tung, og jeg vil foretrække en lettere. Men, jeg syntes at MSX125 og Monkey er fysisk små. CB125F er uden ABS. Og næste i størrelse er vist CRF300L. Hvis CRF300L kunne fås til KTM Duke 390's pris brugt og i samme stand så tror jeg, det vil være den jeg vil vælge. Mange af dem der kører verden rundt på youtube har valgt den, og den holder godt. Som ny, er der ikke stor forskel på prisen på Duke 390 og CRF300L. Den helt nye KTM DUKE 390 har en række nye features, blandt andet kurve-ABS. Det har honda'en ikke. KTM'en er vist den billigste der har kurve-ABS.
Senest rettet af GYS 27. juni 2024 21:36, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 455
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Scootere: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Knallert ulykker.

Ulæst indlæg af GYS »

Jeg får ikke umiddelbart samme indtryk af data fra statistikbanken, som det der står vejdirektoratets rapport.

Kode: Vælg alt

2018:
Knallert-30, konstruktive ændringer, Spiritusuheld.      I alt   8 personskade fordelt på 1 dræbt,  2 alvorligt tilskadekomne, og  5 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, konstruktive ændringer, Ikke Spiritusuheld. I alt  29 personskade fordelt på 4 dræbt, 14 alvorligt tilskadekomne, og 11 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, lovlig,                 Spiritusuheld.      I alt  59 personskade fordelt på 3 dræbt, 33 alvorligt tilskadekomne, og 23 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, lovlig,                 Ikke Spiritusuheld. I alt 148 personskade fordelt på 0 dræbt, 98 alvorligt tilskadekomne, og 50 lettere tilskadekomne.

2022:
Knallert-30, konstruktive ændringer, Spiritusuheld.      I alt   0 personskade fordelt på 0 dræbt,  0 alvorligt tilskadekomne, og  0 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, konstruktive ændringer, Ikke Spiritusuheld. I alt  16 personskade fordelt på 0 dræbt,  9 alvorligt tilskadekomne, og  7 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, lovlig,                 Spiritusuheld.      I alt  46 personskade fordelt på 1 dræbt, 33 alvorligt tilskadekomne, og 12 lettere tilskadekomne.
Knallert-30, lovlig,                 Ikke Spiritusuheld. I alt 138 personskade fordelt på 6 dræbt, 68 alvorligt tilskadekomne, og 46 lettere tilskadekomne.
Som jeg læser Danmarks statistiks oplysninger, er der rigtigt mange uheld på lovlig knallert 30 og spiritusuheld er der ikke specielt mange af på konstruktiv ændret knallert i forhold til lovlig knallert 30. Det svarer som jeg læser det, ikke helt til det rapporten oplyser. Spiritus uheld, er et meget stort problem på lovlig knallert.
Besvar