Regler for stor knallert (knallert 45)
Du må max køre 45 km/t
Du skal være mindst 18 år
Du skal have kørekort til stor knallert, bil eller motorcykel
Du skal bruge styrthjelm
Du skal køre med lys på hele døgnet
Der må ikke være passager med
Du skal have en ansvarsforsikring
Du skal følge færdselsreglerne for bil og motorcykel, men må ikke køre på motorvej eller motortrafikvej
Knallerten skal være lovlig og være indregistreret med hvid nummerplade
Promillegrænsen er 0,5
Der er nulgrænse for ulovlige stoffer.
Du kan miste kørekortet og knallerten kan konfiskeres
Kører du groft uforsvarligt, fx på en tunet knallert, spiritus- eller narkokørsel, hensynsløs kørsel
eller skader andre, kan du miste kørekortet og knallerten kan blive konfiskeret.
Her kan du se bøderne for at køre ulovligt på stor knallert.
Hvis du:
kører uden gyldigt kørekort: 7.000 kr første gang, 10.000 kr. anden gang
overtræder ubetinget vigepligt: 2.000 kr.+ et klip i kørekortet
kører over for rødt: 2.000 kr. + et klip i kørekortet
kører på cykelstien: 1.000 kr
bruger håndholdt mobiltelefon: 1.500 kr. + et klip i kørekortet
ikke bruger hjelm: 1.500 kr.
Regler for stor knallert Scooter 45
- Philip
- 4. Rang
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 31. maj 2024 14:55
- Køretøjer: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc
Regler for stor knallert Scooter 45
Senest rettet af Philip 5. juni 2024 07:36, rettet i alt 2 gange.
- Jps
- 13. Rang
- Indlæg: 3591
- Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
- Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
- Geografisk sted: Lolland
Re: Regler for stor knallert Scooter 45
De regler kender 95% af knalleristernePhilip skrev: ↑31. maj 2024 16:59 Regler for stor knallert (knallert 45)
Du må max køre 45 km/t
Du skal være mindst 18 år
Du skal have kørekort til stor knallert, bil eller motorcykel
Du skal bruge styrthjelm
Der må ikke være passager med
Du skal have en ansvarsforsikring
Du skal følge færdselsreglerne for bil og motorcykel, men må ikke køre på motorvej eller motortrafikvej
Knallerten skal være lovlig og være indregistreret med hvid nummerplade
Promillegrænsen er 0,5
Der er nulgrænse for ulovlige stoffer.
- Philip
- 4. Rang
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 31. maj 2024 14:55
- Køretøjer: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc
Re: Regler for stor knallert Scooter 45
Fint efter din mening
Hvilket vil sige at der er 1280 der ikke ved det
og står til en mulig bøde og kaos i traffiken
ligesom alle de fjolser på cykel der ej kender
eller overholder simple færdselsregler.
Bestanden af køretøjer pr. 1. januar 2024
Knallert-45 i alt 25 573
Hvilket vil sige at der er 1280 der ikke ved det
og står til en mulig bøde og kaos i traffiken
ligesom alle de fjolser på cykel der ej kender
eller overholder simple færdselsregler.
Bestanden af køretøjer pr. 1. januar 2024
Knallert-45 i alt 25 573
- GYS
- 9. Rang
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
- Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200
Re: Regler for stor knallert Scooter 45
Du har i øvrigt glemt, at knallert 45 ikke må køre på cykelsti. Det er den, som fleste falder i. Og det er faktisk utroligt vigtigt, for at køre 45 km/t på cykelsti, svarer lovmæssigt til at køre bil eller MC på cykelsti, og det betyder det nemt bliver til grov uagtsomhed ved et personuheld med knallert 45 på en cykelsti.
En anden vigtig regel for knallert 45'er er, at de ikke må trække en lang kø bag sig. De skal, når det er muligt, trække ind til siden, og lade de hurtigkørende passere. På samme måde som andre langsomtkørende køretøjer, f.eks. traktorer og markredskaber - desværre er det også langt fra alle traktorkørere der kender lovgivningen. Desværre er det ikke alle strækninger, hvor det er nemt at trække ind til siden, hvis der er en meget smal rabat, men som regel vil være restepladser, eller evt. en rundkørsel, hvor man kan køre et par gange rundt, indtil alle biler er foran. Det er ikke tilladt at køre ind på en busholdeplads for at lade bilerne køre forbi, men kommer ingen busser, og er ingen politi, er nok ingen der brokker sig, hvis det kun sker kort tid, til køen bag er forbi. Og, det er naturligvis heller ikke tilladt at trække ind på en cykelsti, men er det ikke direkte markeret med cykelsti, dvs. ikke særlig farve, ingen synlige cykelsymboler i nærheden, og ingen kantsten op, så er det rabat og lovligt.
Styrthjelm er nok lidt i underkanten beklædningsmæssigt. Handsker + refleksvest er utrolig vigtige, men det er generelt en god idé med MC-tøj. Det behøver dog ikke, at være det dyreste tøj. Det billigste MC-tøj er lavet til 45 km/t (A og B mærket), og bedre tøj er til 70 km/t (AA mærket), og det gode er til +120 km/t (AAA mærket). Man kan dog ikke helt stole på mærkerne alene. Som eksempel er xlmoto.dk's course jeans rigtigt fine til knallerter og scootere fx: https://www.xlmoto.dk/product/mc-jeans- ... PM-4930670 - de er måske en smule dyre, men de har stræk, og er inklusiv både gode knæbeskyttere og hoftebeskyttere. Fordi at bukserne er elastiske, sidder beskytterne korrekt og tæt ind til knæet. De fås i mange "fits", tapered, regulær osv. og udseende, og man skal være opmærksom på, hvilken der passer benene. Alene beskytterne koster nemt et par hundrede kroner hvis de købes løst, så bukserne er reelt billige. Tøj med AA og AAA mærkning er altid inklusiv beskyttere, og de skal have de originale beskyttere der følger med, for at mærkningen gælder. Sælges AAA bukser uden beskyttere, er de kun A mærket. Nogle af de dyrere jeans er kun A mærket, og er uden beskyttere. Det skal man passe på - de dyre, er ikke nødvendigvis bedre. De gamle modeller, der er udgået, sælges hos xlmoto til højere pris, da de ikke mere er på tilbud. Køber man hos xlmoto, så er muligt at returnere tøjet, hvis man ikke tager labels og andet af, og pakker det på præcist samme måde som det kom. Og de trækker et returgebyr.
Et stort problem er, at kun 5% af bilisterne kender reglerne Og dem er der 3 mio af!
Der kan læses mere her om knallert 45 og bøder: https://koerekort-guiden.dk/knallert-45 ... nallert_45
En anden vigtig regel for knallert 45'er er, at de ikke må trække en lang kø bag sig. De skal, når det er muligt, trække ind til siden, og lade de hurtigkørende passere. På samme måde som andre langsomtkørende køretøjer, f.eks. traktorer og markredskaber - desværre er det også langt fra alle traktorkørere der kender lovgivningen. Desværre er det ikke alle strækninger, hvor det er nemt at trække ind til siden, hvis der er en meget smal rabat, men som regel vil være restepladser, eller evt. en rundkørsel, hvor man kan køre et par gange rundt, indtil alle biler er foran. Det er ikke tilladt at køre ind på en busholdeplads for at lade bilerne køre forbi, men kommer ingen busser, og er ingen politi, er nok ingen der brokker sig, hvis det kun sker kort tid, til køen bag er forbi. Og, det er naturligvis heller ikke tilladt at trække ind på en cykelsti, men er det ikke direkte markeret med cykelsti, dvs. ikke særlig farve, ingen synlige cykelsymboler i nærheden, og ingen kantsten op, så er det rabat og lovligt.
Styrthjelm er nok lidt i underkanten beklædningsmæssigt. Handsker + refleksvest er utrolig vigtige, men det er generelt en god idé med MC-tøj. Det behøver dog ikke, at være det dyreste tøj. Det billigste MC-tøj er lavet til 45 km/t (A og B mærket), og bedre tøj er til 70 km/t (AA mærket), og det gode er til +120 km/t (AAA mærket). Man kan dog ikke helt stole på mærkerne alene. Som eksempel er xlmoto.dk's course jeans rigtigt fine til knallerter og scootere fx: https://www.xlmoto.dk/product/mc-jeans- ... PM-4930670 - de er måske en smule dyre, men de har stræk, og er inklusiv både gode knæbeskyttere og hoftebeskyttere. Fordi at bukserne er elastiske, sidder beskytterne korrekt og tæt ind til knæet. De fås i mange "fits", tapered, regulær osv. og udseende, og man skal være opmærksom på, hvilken der passer benene. Alene beskytterne koster nemt et par hundrede kroner hvis de købes løst, så bukserne er reelt billige. Tøj med AA og AAA mærkning er altid inklusiv beskyttere, og de skal have de originale beskyttere der følger med, for at mærkningen gælder. Sælges AAA bukser uden beskyttere, er de kun A mærket. Nogle af de dyrere jeans er kun A mærket, og er uden beskyttere. Det skal man passe på - de dyre, er ikke nødvendigvis bedre. De gamle modeller, der er udgået, sælges hos xlmoto til højere pris, da de ikke mere er på tilbud. Køber man hos xlmoto, så er muligt at returnere tøjet, hvis man ikke tager labels og andet af, og pakker det på præcist samme måde som det kom. Og de trækker et returgebyr.
Et stort problem er, at kun 5% af bilisterne kender reglerne Og dem er der 3 mio af!
Der kan læses mere her om knallert 45 og bøder: https://koerekort-guiden.dk/knallert-45 ... nallert_45
- Philip
- 4. Rang
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 31. maj 2024 14:55
- Køretøjer: VGA Explora 45 4-takts 1 cylinder,
blæserkølet, 2 ventiler 49 cc
Re: Regler for stor knallert Scooter 45
Som jeg og alle andre der har været på nettet i mange år.
"Lad være med at fodre trolden"
Man skal være temmeligt retarderet hvis man ikke kan regne ud at
man ikke må køre knallert 45 på cykelstien når der står udførligt
at de skal køres bil og mc regler..
men hvis du vil blive ved med at "Trolde" så bare bliv ved.
"Lad være med at fodre trolden"
Man skal være temmeligt retarderet hvis man ikke kan regne ud at
man ikke må køre knallert 45 på cykelstien når der står udførligt
at de skal køres bil og mc regler..
men hvis du vil blive ved med at "Trolde" så bare bliv ved.