Justerbar støddæmper
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Justerbar støddæmper
Er det korrekt forstået, at den viste støddæmper på billedet står i blødeste indstilling?
Der er 4 eller 5 trin.
Der er 4 eller 5 trin.
- Vedhæftede filer
-
- xxx.JPG (7.97 KiB) Vist 3194 gange
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Justerbar støddæmper
Hvis du mener fjederkraften så ja, dæmpningen i støddæmperen kan du formodentlig ikke justerer på den viste model.SteenKolding skrev: ↑3. december 2023 22:54 Er det korrekt forstået, at den viste støddæmper på billedet står i blødeste indstilling?
Der er 4 eller 5 trin.
Justerbare støddæmpere til en motorcykel har altid en lille "flaske" monteret ved siden af toppen på støddæmperen som her: https://www.motea.com/da/motorcykel-bag ... 8JEALw_wcB
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 4. december 2023 13:10, rettet i alt 2 gange.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Justerbar støddæmper
Ja på dit billede er det blødeste indstilling.
Det kaldes vist forspænding.
Du kan bruge en papegøjetang til at dreje på kransen.
Det kaldes vist forspænding.
Du kan bruge en papegøjetang til at dreje på kransen.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Justerbar støddæmper
Hvad er forskellen på højeste og laveste trin rent komfortmæssigt? Samme vægt på. Absorberer den bumb bedre? Eller gynger det bare mere.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Justerbar støddæmper
Blødeste indstilling er mere behagelig for ryggen.
Men det tager vel så længere tid for køretøjet at komme i hvile.
Jeg synes jeg læste om at den blødeste indstilling var til off-road.
Kunne tænkes hvis man kørte meget hurtigt på flad vej at man var mere interesseret i at køretøjet kom hurtigt i hvile.
Ikke sikkert to personer på en gyngende scooter i høj fart er så godt for sikkerheden.
Jeg prøvede vist alle indstillinger på min VGA Vax og fandt vist frem til at den midterste indstilling var bedst.
Kan ikke huske om støddæmperne af og til gik i bund på blødeste indstilling men måske det var derfor midterste indstilling var bedst.
På min Kymco Super 8 var støddæmperne alt for hårde. Det er ikke godt for ryggen.
Men det tager vel så længere tid for køretøjet at komme i hvile.
Jeg synes jeg læste om at den blødeste indstilling var til off-road.
Kunne tænkes hvis man kørte meget hurtigt på flad vej at man var mere interesseret i at køretøjet kom hurtigt i hvile.
Ikke sikkert to personer på en gyngende scooter i høj fart er så godt for sikkerheden.
Jeg prøvede vist alle indstillinger på min VGA Vax og fandt vist frem til at den midterste indstilling var bedst.
Kan ikke huske om støddæmperne af og til gik i bund på blødeste indstilling men måske det var derfor midterste indstilling var bedst.
På min Kymco Super 8 var støddæmperne alt for hårde. Det er ikke godt for ryggen.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Justerbar støddæmper
Jeg læste at det var en indstilling man kunne bruge hvis man sad to personer på scooteren. Altså i de lande hvor det er tilladt eller når vi snakker mc-scootere herhjemme.
Biler har forlygtelængde-justering. Når der er læs på bilen, så hænger den mere med røven, og derved lyser forlygterne højere og blænder modkørende. Da scootere ikke har lyslængdejustering, går jeg ud fra at man kan kompensere for blændende forlys med sådanne støddæmpere. To personer på en scooter giver også nogle sære køreegenskaber, så det er fint at de kan strammes lidt op. Men ligesom Scootergrisen så kender jeg også, at hårdheden går fra hård, hårdere og bræt. Der er ikke gyngehest-indstilling på alle den slags støddæmpere. Det er helt afhængig af fabrikantens fortolkning. Men jeg synes generelt at scootere har en meget hård affjedring i betragtning af hvor langsomt de må køre. Man kan forstå at en bil er sat lidt hårdt op, og det må man leve med når man kører 50 km/t fordi den skal også ligge stabilt på vejen ved 180 km/t. Progressive fjedre eller støddæmpere har aldrig rigtig kunnet afhjælpe dette.
Biler har forlygtelængde-justering. Når der er læs på bilen, så hænger den mere med røven, og derved lyser forlygterne højere og blænder modkørende. Da scootere ikke har lyslængdejustering, går jeg ud fra at man kan kompensere for blændende forlys med sådanne støddæmpere. To personer på en scooter giver også nogle sære køreegenskaber, så det er fint at de kan strammes lidt op. Men ligesom Scootergrisen så kender jeg også, at hårdheden går fra hård, hårdere og bræt. Der er ikke gyngehest-indstilling på alle den slags støddæmpere. Det er helt afhængig af fabrikantens fortolkning. Men jeg synes generelt at scootere har en meget hård affjedring i betragtning af hvor langsomt de må køre. Man kan forstå at en bil er sat lidt hårdt op, og det må man leve med når man kører 50 km/t fordi den skal også ligge stabilt på vejen ved 180 km/t. Progressive fjedre eller støddæmpere har aldrig rigtig kunnet afhjælpe dette.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Justerbar støddæmper
Fjederens hårdhed (opspænding) har betydning for hvor meget køretøjet hænger med rumpetten med belastning.
Støddæmperens hårdhed (den der sidder inde i midten af fjederen) har betydning for hvor mange og svingninger op og ned køretøjes chassis foretager før det kommer i ro når man kører over et hul/fartbump. Det er samspillet mellem de to ting samt dækkets højdeprofil og tryk der bestemmer hvor behagelig kørslen føles.
Skal man så diskuterer et hjuls evne til at klæbe fast til vejbanen under ekstrem kørsel er en lav dækprofil og hårde fjedre samt en hård støddæmper at foretrække, dog skal alle de nævnte ting afpasses efter hinanden for man opnår det optimale vejgreb og så vil køretøjet virke stivt, dvs man fornemmer alle små huller med bagdelen.
Hilsen Leif.
Støddæmperens hårdhed (den der sidder inde i midten af fjederen) har betydning for hvor mange og svingninger op og ned køretøjes chassis foretager før det kommer i ro når man kører over et hul/fartbump. Det er samspillet mellem de to ting samt dækkets højdeprofil og tryk der bestemmer hvor behagelig kørslen føles.
Skal man så diskuterer et hjuls evne til at klæbe fast til vejbanen under ekstrem kørsel er en lav dækprofil og hårde fjedre samt en hård støddæmper at foretrække, dog skal alle de nævnte ting afpasses efter hinanden for man opnår det optimale vejgreb og så vil køretøjet virke stivt, dvs man fornemmer alle små huller med bagdelen.
Hilsen Leif.
- SteenKolding
- 9. Rang
- Indlæg: 382
- Tilmeldt: 10. maj 2016 18:21
- Køretøjer: VGA Digita 50cc 2T årg. 2013
Sym Citycom 300i 300cc 4T årg. 2011
Eveons G Eco el-løbehjul med sæde årg. 2024
Re: Justerbar støddæmper
Ja, jeg husker i 1986 da Yamaha Sting 50cc lige var kommet frem. En gyngehest uden lige men den var yderst behagelig at køre på med knop-dæk og lang vandring på fjederben for og bag. Og hvor meget race kan man forvente på en "off-road" model og så med 30 km/t. Den var også decideret lavet til 1 person, Så ingen grund til fjederopspænding. Den havde forresten kardantræk. Uha fint fint heheLandbo skrev: ↑10. december 2023 17:06 Fjederens hårdhed (opspænding) har betydning for hvor meget køretøjet hænger med rumpetten med belastning.
Støddæmperens hårdhed (den der sidder inde i midten af fjederen) har betydning for hvor mange og svingninger op og ned køretøjes chassis foretager før det kommer i ro når man kører over et hul/fartbump. Det er samspillet mellem de to ting samt dækkets højdeprofil og tryk der bestemmer hvor behagelig kørslen føles.
Skal man så diskuterer et hjuls evne til at klæbe fast til vejbanen under ekstrem kørsel er en lav dækprofil og hårde fjedre samt en hård støddæmper at foretrække, dog skal alle de nævnte ting afpasses efter hinanden for man opnår det optimale vejgreb og så vil køretøjet virke stivt, dvs man fornemmer alle små huller med bagdelen.
Hilsen Leif.
Jeg havde selv en Yamaha FS1 på det tidspunkt, hvor forenden var behagelig blød (returdæmpningen var også meget lig en større motorcykel). Bagtil var den lidt hårdere. De første sæt støddæmpere satte sig faktisk fast så der ingen affjedring var overhovedet, hvilket resulterede i et exet baghjul (ja der var egerhjul på).
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Justerbar støddæmper
Ja det er utrolig man kunne og stadig kan sælge den type lident praktiske knallerter i det daglige.SteenKolding skrev: ↑10. december 2023 18:42
Ja, jeg husker i 1986 da Yamaha Sting 50cc lige var kommet frem. En gyngehest uden lige men den var yderst behagelig at køre på med knop-dæk og lang vandring på fjederben for og bag. Og hvor meget race kan man forvente på en "off-road" model og så med 30 km/t. Den var også decideret lavet til 1 person, Så ingen grund til fjederopspænding. Den havde forresten kardantræk. Uha fint fint hehe
Jeg havde selv en Yamaha FS1 på det tidspunkt, hvor forenden var behagelig blød (returdæmpningen var også meget lig en større motorcykel). Bagtil var den lidt hårdere. De første sæt støddæmpere satte sig faktisk fast så der ingen affjedring var overhovedet, hvilket resulterede i et exet baghjul (ja der var egerhjul på).
Jeg kan godt huske man snakkede om der var nogle støddæmpere på Yamaha FS1 hvor vandet kunne blive suget ind og gradvist gøre dem hårde som ind i hel*****. Men at det skulle gøre at baghjulet ligefrem eksede har jeg aldrig hørt omtale af, det må være andre sideværts kræfter eller løse/brækkede eger der er skyld i det.
Hilsen Leif.