Ja, det er nok bedst at holde sig til cirka max. 35 km/t.Jps skrev: ↑19. november 2023 16:08 Uanset topfarten er alt over 30, en forbedring. Og ang farten kan man justere den op til 40 km/t, men så bliver det jo kriminelt ,hvis jeg blev stoppet med den fart. 7.500 kr i bøde, for ikke at ha' kortet plus et "klip". Så anden gang forsvinder "bilen", og det kan jeg ikke tillade, men den pris den koster.
Så vidt jeg ved kan du godt få en bøde på 7.500 kr. selvom bilen kun kan køre 30 km/t. Det afhænger af stelnummeret, om det betragtes som en knallert 30 eller en knallert 45. Før pladerne skete ofte at der blev solgt knallerter i den blå avis, som kun kørte ca. 30 km/t, men var med knallert 45 stelnummer - og her fik føren både bøde for at køre uden kørekort, og for at køre på cykelsti og ikke vej.
Omvendt, købte du en knallert som du troede var en knallert 45, og som kunne køre 45 km/t, men det viste sig den havde 30 stelnummer, så fik du bøde for at køre på vej og ikke cykelsti, samt at knallerten var tunet, plus du kørte for hurtigt.
For de gamle knallert 30'er kunne man køre op til 39,9 km/t uden det blev kriminelt. Det var tilladt de kunne køre op til 20% for hurtigt, altså 36 km/t, og dertil lagde politiet 3km/t på i måleusikkerhed, og de afrundede nedad. Kørte knallerten 39,9 km/t vil det blive afrundet til 39 km/t og 3 km/t blev trukken fra, så det var 36 km/t, og dermed indenfor grænsen +20%.
Jeg ved ikke hvordan det er i dag. For nyere knallert 30'er, må kun kunne køre 10% for hurtigt, så det giver en grænse på 36,9 km/t hvis det skal udregnes efter samme metode.
Køres over 30km/t vil man dog altid kunne få en hastighedsbøde, men ofte går politiet mest efter dem, der kører så hurtigt, at de får bøde for tuning samtidigt.
Hvis den har 30 stelnummer, og 30 plader, vil du aldrig få bøde for at ikke have kørekort. Men, du kan få en stor bøde for at køre for hurtigt, bøde for tuning, og mulighed for at knallerten konfiskeres. Har den 45 stelnummer er det meget værre, uanset den kun kan køre 20-25 km/t.