Ive Car plus 30'r

Her kan du skrive med andre om elektriske kabinescootere.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 526
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 19. november 2023 16:08 Uanset topfarten er alt over 30, en forbedring. :) Og ang farten kan man justere den op til 40 km/t, men så bliver det jo kriminelt ,hvis jeg blev stoppet med den fart. 7.500 kr i bøde, for ikke at ha' kortet plus et "klip". Så anden gang forsvinder "bilen", og det kan jeg ikke tillade, men den pris den koster.
Ja, det er nok bedst at holde sig til cirka max. 35 km/t.

Så vidt jeg ved kan du godt få en bøde på 7.500 kr. selvom bilen kun kan køre 30 km/t. Det afhænger af stelnummeret, om det betragtes som en knallert 30 eller en knallert 45. Før pladerne skete ofte at der blev solgt knallerter i den blå avis, som kun kørte ca. 30 km/t, men var med knallert 45 stelnummer - og her fik føren både bøde for at køre uden kørekort, og for at køre på cykelsti og ikke vej.

Omvendt, købte du en knallert som du troede var en knallert 45, og som kunne køre 45 km/t, men det viste sig den havde 30 stelnummer, så fik du bøde for at køre på vej og ikke cykelsti, samt at knallerten var tunet, plus du kørte for hurtigt.

For de gamle knallert 30'er kunne man køre op til 39,9 km/t uden det blev kriminelt. Det var tilladt de kunne køre op til 20% for hurtigt, altså 36 km/t, og dertil lagde politiet 3km/t på i måleusikkerhed, og de afrundede nedad. Kørte knallerten 39,9 km/t vil det blive afrundet til 39 km/t og 3 km/t blev trukken fra, så det var 36 km/t, og dermed indenfor grænsen +20%.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag. For nyere knallert 30'er, må kun kunne køre 10% for hurtigt, så det giver en grænse på 36,9 km/t hvis det skal udregnes efter samme metode.

Køres over 30km/t vil man dog altid kunne få en hastighedsbøde, men ofte går politiet mest efter dem, der kører så hurtigt, at de får bøde for tuning samtidigt.

Hvis den har 30 stelnummer, og 30 plader, vil du aldrig få bøde for at ikke have kørekort. Men, du kan få en stor bøde for at køre for hurtigt, bøde for tuning, og mulighed for at knallerten konfiskeres. Har den 45 stelnummer er det meget værre, uanset den kun kan køre 20-25 km/t.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 19. november 2023 16:31
Jps skrev: 19. november 2023 16:08 Uanset topfarten er alt over 30, en forbedring. :) Og ang farten kan man justere den op til 40 km/t, men så bliver det jo kriminelt ,hvis jeg blev stoppet med den fart. 7.500 kr i bøde, for ikke at ha' kortet plus et "klip". Så anden gang forsvinder "bilen", og det kan jeg ikke tillade, men den pris den koster.
Ja, det er nok bedst at holde sig til cirka max. 35 km/t.

Så vidt jeg ved kan du godt få en bøde på 7.500 kr. selvom bilen kun kan køre 30 km/t. Det afhænger af stelnummeret, om det betragtes som en knallert 30 eller en knallert 45. Før pladerne skete ofte at der blev solgt knallerter i den blå avis, som kun kørte ca. 30 km/t, men var med knallert 45 stelnummer - og her fik føren både bøde for at køre uden kørekort, og for at køre på cykelsti og ikke vej.

Omvendt, købte du en knallert som du troede var en knallert 45, og som kunne køre 45 km/t, men det viste sig den havde 30 stelnummer, så fik du bøde for at køre på vej og ikke cykelsti, samt at knallerten var tunet, plus du kørte for hurtigt.

For de gamle knallert 30'er kunne man køre op til 39,9 km/t uden det blev kriminelt. Det var tilladt de kunne køre op til 20% for hurtigt, altså 36 km/t, og dertil lagde politiet 3km/t på i måleusikkerhed, og de afrundede nedad. Kørte knallerten 39,9 km/t vil det blive afrundet til 39 km/t og 3 km/t blev trukken fra, så det var 36 km/t, og dermed indenfor grænsen +20%.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag. For nyere knallert 30'er, må kun kunne køre 10% for hurtigt, så det giver en grænse på 36,9 km/t hvis det skal udregnes efter samme metode.

Køres over 30km/t vil man dog altid kunne få en hastighedsbøde, men ofte går politiet mest efter dem, der kører så hurtigt, at de får bøde for tuning samtidigt.

Hvis den har 30 stelnummer, og 30 plader, vil du aldrig få bøde for at ikke have kørekort. Men, du kan få en stor bøde for at køre for hurtigt, bøde for tuning, og mulighed for at knallerten konfiskeres. Har den 45 stelnummer er det meget værre, uanset den kun kan køre 20-25 km/t.
Nu er det jo en 30'r jeg har bestilt, så forventer da den har et 30'r stelnummer. Tror ikke firmaet sælger mig en 30'r med et 45'r stelnummer, eller omvendt for den sags skyld. Jeg kan på intet tidspunkt få en både på 7.500 kr, for at køre en lovlig 30'r. Den må så max køre 33 km/t. På rullefelt må den max køre 42 km/t før hammeren falder i form af bøde. Og et rullefelt kommer den jo aldrig op på. Lasermåling er en anden sag. Jeg køre rimelig tit forbi Fotovogne, men de koncentrerer sig jo kun om bilers fart.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 526
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 19. november 2023 17:03 Nu er det jo en 30'r jeg har bestilt, så forventer da den har et 30'r stelnummer. Tror ikke firmaet sælger mig en 30'r med et 45'r stelnummer, eller omvendt for den sags skyld. Jeg kan på intet tidspunkt få en både på 7.500 kr, for at køre en lovlig 30'r. Den må så max køre 33 km/t. På rullefelt må den max køre 42 km/t før hammeren falder i form af bøde. Og et rullefelt kommer den jo aldrig op på. Lasermåling er en anden sag. Jeg køre rimelig tit forbi Fotovogne, men de koncentrerer sig jo kun om bilers fart.
Jeg vil nok turde at køre op til 39,9 km/t, så er der lidt vej til de 42 km/t.

I dag hvor bilerne skal have nummerplade på, sker meget sjælden fejl med stelnummer når den købes hos en forhandler. Købes den brugt, er vigtigt at kontrolere at stelnummer hører til registreringsbeviset, og hører til pladens registereringsnummer samt på tjekbil eller lign. for at tjekke at der ikke er gæld. Der er mange muligheder for fejl ved køb af en brugt, og nogle gange er de også "hjemmeimporteret".
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 19. november 2023 17:14
Jps skrev: 19. november 2023 17:03 Nu er det jo en 30'r jeg har bestilt, så forventer da den har et 30'r stelnummer. Tror ikke firmaet sælger mig en 30'r med et 45'r stelnummer, eller omvendt for den sags skyld. Jeg kan på intet tidspunkt få en både på 7.500 kr, for at køre en lovlig 30'r. Den må så max køre 33 km/t. På rullefelt må den max køre 42 km/t før hammeren falder i form af bøde. Og et rullefelt kommer den jo aldrig op på. Lasermåling er en anden sag. Jeg køre rimelig tit forbi Fotovogne, men de koncentrerer sig jo kun om bilers fart.
Jeg vil nok turde at køre op til 39,9 km/t, så er der lidt vej til de 42 km/t.

I dag hvor bilerne skal have nummerplade på, sker meget sjælden fejl med stelnummer når den købes hos en forhandler. Købes den brugt, er vigtigt at kontrolere at stelnummer hører til registreringsbeviset, og hører til pladens registereringsnummer samt på tjekbil eller lign. for at tjekke at der ikke er gæld. Der er mange muligheder for fejl ved køb af en brugt, og nogle gange er de også "hjemmeimporteret".
Min Ivecar Plus er købt ny hos importfirmaet TMP. Så forventer ingen fejl her.
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

Nå, fik en melding i dag om hvornår jeg kan forvente Ivecar'en, på min adresse. I Uge 51 bliver det. Lige lovlig lang tid at vente, når man nu ikke har et køretøj, der kan køre over 12 km på en opladning.
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 526
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af GYS »

Er den med oliefyr, eller skal du vente til sommer med at køre den?

Nu er det jo december, er blevet koldt, og tykt lag sne!
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 1. december 2023 21:59 Er den med oliefyr, eller skal du vente til sommer med at køre den?

Nu er det jo december, er blevet koldt, og tykt lag sne!
Jeg skal ikke ha' oliefyr i min. Jeg har klaret mig uden varme, i min nuværende "bil" i snart 4 vinterperioder (trods et 800 watts varmeanlæg, som jo drænede batteriet). I den nye, er der også et 800 watts varmeanlæg, og grundet den længere rækkevidde (150 km), kan jeg nu tillade mig at bruge det i den nye, uden at batteriet går død efter 30 km, som det skete i den nuværende "bil" den første vinter (2019/2020).
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

Har spurgt firmaet hvor jeg har købt Ivecar Plus'en, om hvad et oliefyr koster. Det koster så lige 12,000 kr :(
Brugeravatar
GYS
9. Rang
9. Rang
Indlæg: 526
Tilmeldt: 20. september 2012 00:25
Køretøjer: Yamasaki GYS
Motorcykel: Duke 200

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af GYS »

Jps skrev: 4. december 2023 17:35 Har spurgt firmaet hvor jeg har købt Ivecar Plus'en, om hvad et oliefyr koster. Det koster så lige 12,000 kr :(
Hvis du har mulighed for at opvarme den mens der er strøm på, inden du kører, tror jeg at varmen holder de første 30 km. Og ellers er der jo batterivarmeren og varmt tøj. ;)
Brugeravatar
Jps
13. Rang
13. Rang
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 22. august 2010 20:40
Køretøjer: Ivecar Plus 2023 kørt 6.500 km
Geografisk sted: Lolland

Re: Ive Car plus 30'r

Ulæst indlæg af Jps »

GYS skrev: 8. december 2023 18:38
Jps skrev: 4. december 2023 17:35 Har spurgt firmaet hvor jeg har købt Ivecar Plus'en, om hvad et oliefyr koster. Det koster så lige 12,000 kr :(
Hvis du har mulighed for at opvarme den mens der er strøm på, inden du kører, tror jeg at varmen holder de første 30 km. Og ellers er der jo batterivarmeren og varmt tøj. ;)
Der bliver installeret et oliefyr i den, inden levering :)
Besvar