skifte tændrør Suzuki DM50
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Synes af og til dem med 2 takt knallert siger der hjalp bare at skifte tændrør.
Man kan også rense og justere elektrodeafstand hvis det f.eks. er beskidt/slidt.
Prøv at drej endnu mere på tomgangsdysen.
Hvad med chokeren.
Der er også luftskrue.
Der står i servicemanualen at luftskruen skal være skruet 1 3/4 omgang tilbage.
Ellers rens karburator/tomgangsdyse.
Der er servicemanual på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... suzuki.php
På side 76-77 står noget om fejlfinding af tomgangsproblemer.
Jeg ved ikke hvad betydning justering af statoren har for tomgang men hvis du kommer derind på et tidspunkt kunne du tjekke hvad den er indstillet til.
Der står i servicemanualen den skal justeres til 20 grader. Den midterste streg skal åbenbart være i midten af hullet/skruen.
Man kan også rense og justere elektrodeafstand hvis det f.eks. er beskidt/slidt.
Prøv at drej endnu mere på tomgangsdysen.
Hvad med chokeren.
Der er også luftskrue.
Der står i servicemanualen at luftskruen skal være skruet 1 3/4 omgang tilbage.
Ellers rens karburator/tomgangsdyse.
Der er servicemanual på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... suzuki.php
På side 76-77 står noget om fejlfinding af tomgangsproblemer.
Jeg ved ikke hvad betydning justering af statoren har for tomgang men hvis du kommer derind på et tidspunkt kunne du tjekke hvad den er indstillet til.
Der står i servicemanualen den skal justeres til 20 grader. Den midterste streg skal åbenbart være i midten af hullet/skruen.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Skal man ikke også bruge en løftebuk eller noget ligende når man skal skifte dækket på forhjulet?
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1662
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Har du ikke en midterstøtteben på modellen ? Hvis, så skulle køretøjet meget gerne falde til hvile på støttefoden og baghjulet når du tager forhjulet af. Hvis ikke, må du bruge nogle klodser til at lægge under den forreste del af rammen så forhjulet løftes fra jorden.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Mon ikke du kan nøjes med at sætte en kasse under motoren til at støtte når forhjulet fjernes.
Eventuelt spænd noget vægt fast på bagagebæreren så den løfter forhjulet fra jorden.
Eventuelt spænd noget vægt fast på bagagebæreren så den løfter forhjulet fra jorden.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Ved ikke helt hvordan man renser en karburator er det svært?scootergrisen skrev: ↑31. juli 2023 00:47 Synes af og til dem med 2 takt knallert siger der hjalp bare at skifte tændrør.
Man kan også rense og justere elektrodeafstand hvis det f.eks. er beskidt/slidt.
Prøv at drej endnu mere på tomgangsdysen.
Hvad med chokeren.
Der er også luftskrue.
Der står i servicemanualen at luftskruen skal være skruet 1 3/4 omgang tilbage.
Ellers rens karburator/tomgangsdyse.
Der er servicemanual på https://scootergrisen.org/scooterhjemme ... suzuki.php
På side 76-77 står noget om fejlfinding af tomgangsproblemer.
Jeg ved ikke hvad betydning justering af statoren har for tomgang men hvis du kommer derind på et tidspunkt kunne du tjekke hvad den er indstillet til.
Der står i servicemanualen den skal justeres til 20 grader. Den midterste streg skal åbenbart være i midten af hullet/skruen.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Jo god idé!Landbo skrev: ↑31. juli 2023 13:15Har du ikke en midterstøtteben på modellen ? Hvis, så skulle køretøjet meget gerne falde til hvile på støttefoden og baghjulet når du tager forhjulet af. Hvis ikke, må du bruge nogle klodser til at lægge under den forreste del af rammen så forhjulet løftes fra jorden.
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Lidt svært er det vel og der er jo benzin så også brandfare hvis ikke du passer på.
Du kan lukke for benzinhanen og så dræne benzinen ud af karburatoren med en slange i bunden af den før du tager karburatoren af.
Du kan kigge i servicemanualen og lærer noget om det først.
Eller bare lad være med at rense karburatoren til en anden gang.
Du kan lukke for benzinhanen og så dræne benzinen ud af karburatoren med en slange i bunden af den før du tager karburatoren af.
Du kan kigge i servicemanualen og lærer noget om det først.
Eller bare lad være med at rense karburatoren til en anden gang.
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Tror jeg får en sagkyndig til dét!scootergrisen skrev: ↑1. august 2023 00:05 Lidt svært er det vel og der er jo benzin så også brandfare hvis ikke du passer på.
Du kan lukke for benzinhanen og så dræne benzinen ud af karburatoren med en slange i bunden af den før du tager karburatoren af.
Du kan kigge i servicemanualen og lærer noget om det først.
Eller bare lad være med at rense karburatoren til en anden gang.
Jeg fik skiftet tændrøret, det gjorde ikke så forfærdelig meget.
Men jeg fik erfaret følgende efter at have kørt på den igen med det nye tændrør:
1. At den kører og starter meget bedre på reservetanken end på den normale tank (forstår jeg ikke noget af, men det gør den)
2. Den har svært ved at stå i tomgang
3. Den går næsten ud når jeg skifter fra 1 til 2 gear.
4. Den kører fint når den først er oppe i 2 gear og er oppe på de 20+ km/t
5. Synes muligvis at der er lidt raslen fra motor/gearkasse når jeg trykker gassen i bund (kan også være at det bare er sideskjoldet på højre side, da det sidder lidt løst)
6. Lugter meget af benzin når jeg kører rundt, mere end der plejer, men den drypper ikke fra motor.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1662
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Så ved vi formodentlig hvad der er galt. Mistanken går på det gummi der sidder i benzinhanen, der er blevet for gammelt eller har været udsat for råddent benzin hvor den kan svulme op og stoppe lidt for benzin flowet. Du kan prøve og skille hanen af og stikke hullerne op i gummiet eller bedre købe en ny hane. Der er to typer, den gamle type der er skruet fast med en omløber i tanken eller en nyere der er skruet fast med en møtrik eller bolt. Du skal naturligvis have den rigtige der passer på din tank. Husk lige og bruge en søgemaskine til at finde billigste pris, da der er en enorm forskel på hvor meget muldvarpen skal levere for varen.gusse skrev: ↑1. august 2023 17:49
Jeg fik skiftet tændrøret, det gjorde ikke så forfærdelig meget.
Men jeg fik erfaret følgende efter at have kørt på den igen med det nye tændrør:
1. At den kører og starter meget bedre på reservetanken end på den normale tank (forstår jeg ikke noget af, men det gør den)
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: skifte tændrør Suzuki DM50
Der skulle være hul i benzindækslet. Tjek at det ikke er tilstoppet.
Du kan formodentligt puste i gennem det og holde det op mod noget lys for at se om det er hul i gennem.
Ser ud til der sidder et filter i bunden af benzinhanen der kan skrues af.
Prøv at tøm benzintanken ned i en benzindunk og så rens filteret.
Du kan også skrue benzinhanen af så sidder der 2 sier du også kunne tjekke.
Prøv med fuld tank.
Se om det er bedre når der er mere tryk på benzinen når benzintanken er fuld.
Der skulle kunne være 9,5 liter.
Tjek at benzinen går ned hele vejen i benzinslangen til karburatoren. Og ikke ned og op og så ned.
Der skal vist være olie under højre motordæksel.
Så tjek lige hvad det er der rasler og hvad der sidder løst.
Tænker umiddelbart at olien ville løbe ud hvis dækslet sad løst.
Du kan formodentligt puste i gennem det og holde det op mod noget lys for at se om det er hul i gennem.
Ser ud til der sidder et filter i bunden af benzinhanen der kan skrues af.
Prøv at tøm benzintanken ned i en benzindunk og så rens filteret.
Du kan også skrue benzinhanen af så sidder der 2 sier du også kunne tjekke.
Prøv med fuld tank.
Se om det er bedre når der er mere tryk på benzinen når benzintanken er fuld.
Der skulle kunne være 9,5 liter.
Tjek at benzinen går ned hele vejen i benzinslangen til karburatoren. Og ikke ned og op og så ned.
Der skal vist være olie under højre motordæksel.
Så tjek lige hvad det er der rasler og hvad der sidder løst.
Tænker umiddelbart at olien ville løbe ud hvis dækslet sad løst.