Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Fandt dette i en brugermanual til Fantic.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11333
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
- frantsp
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 15. august 2014 09:41
- Køretøjer: Sym Symphony st 50 eu45 4tak 2023
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
At alle 2 tak ikke er godkendt til E10 passe ikke. jeg har en Piaggio nrg power fra 2019 og den er godkendt til at køre på E10 og har kørt E10 fra da jeg købt den
- frantsp
- 2. Rang
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 15. august 2014 09:41
- Køretøjer: Sym Symphony st 50 eu45 4tak 2023
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
At alle 2 tak ikke er godkendt til E10 passe ikke. jeg har en Piaggio nrg power fra 2019 og den er godkendt til at køre på E10 og har kørt E10 fra da jeg købt den
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1657
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)
Er ret overbevist på at alle totaktsmotorer ingen problemer har med holdbarheden ved at køre på E5, E10 eller for dens skyld E50 hvis det findes. Problemet med sprit i brændstoffet er at spritten optager vand, hvilket i uheldige tilfælde kan skabe korrosion i tank og karburator når køretøjet vinteropbevares men ikke når det bruges dagligt. Ved opbevaring i et konstant opvarmet rum, opleves der ikke problemer med kondens i brændstoffet.
Problemet med opbevaring i ikke opvarmede rum kan dog nemt undgås ved at tømme tank og karburator for brændstof og fylde tanken helt op igen med alkylatbenzin eller miliøbenzin, som det også kaldes.
På totaktsmotorer hvor man iblander benzinen olie ses problemet med korrosion i tank/karburator uhyre sjældent grundet olien skyr vand.
Hilsen Leif.