Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Fandt dette i en brugermanual til Fantic.
Fantic_brugermanual_E5_E10.jpg
Fantic_brugermanual_E5_E10.jpg (96.69 KiB) Vist 3607 gange
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11333
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af scootergrisen »

MotoCR_E5_E10_1.jpg
MotoCR_E5_E10_1.jpg (32.12 KiB) Vist 3545 gange
MotoCR_E5_E10_2.jpg
MotoCR_E5_E10_2.jpg (40.4 KiB) Vist 3545 gange
Brugeravatar
frantsp
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. august 2014 09:41
Køretøjer: Sym Symphony st 50 eu45 4tak 2023

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af frantsp »

Jps skrev: 15. november 2019 18:13 På DrivkraftDanmark Står der følgende: Kymoco (formentlig menes der Kymco): Alle 4-taktsmotorer er godkendt til E10. Alle 2-taktsmotorer er ikke godkendt til E10.
At alle 2 tak ikke er godkendt til E10 passe ikke. jeg har en Piaggio nrg power fra 2019 og den er godkendt til at køre på E10 og har kørt E10 fra da jeg købt den
Brugeravatar
frantsp
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. august 2014 09:41
Køretøjer: Sym Symphony st 50 eu45 4tak 2023

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af frantsp »

At alle 2 tak ikke er godkendt til E10 passe ikke. jeg har en Piaggio nrg power fra 2019 og den er godkendt til at køre på E10 og har kørt E10 fra da jeg købt den
Brugeravatar
Landbo
12. Rang
12. Rang
Indlæg: 1657
Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
Geografisk sted: Thy

Re: Ny benzinnorm på vej (fra E5 til E10)

Ulæst indlæg af Landbo »

frantsp skrev: 29. marts 2023 13:59 At alle 2 tak ikke er godkendt til E10 passe ikke. jeg har en Piaggio nrg power fra 2019 og den er godkendt til at køre på E10 og har kørt E10 fra da jeg købt den
Er ret overbevist på at alle totaktsmotorer ingen problemer har med holdbarheden ved at køre på E5, E10 eller for dens skyld E50 hvis det findes. Problemet med sprit i brændstoffet er at spritten optager vand, hvilket i uheldige tilfælde kan skabe korrosion i tank og karburator når køretøjet vinteropbevares men ikke når det bruges dagligt. Ved opbevaring i et konstant opvarmet rum, opleves der ikke problemer med kondens i brændstoffet.

Problemet med opbevaring i ikke opvarmede rum kan dog nemt undgås ved at tømme tank og karburator for brændstof og fylde tanken helt op igen med alkylatbenzin eller miliøbenzin, som det også kaldes.

På totaktsmotorer hvor man iblander benzinen olie ses problemet med korrosion i tank/karburator uhyre sjældent grundet olien skyr vand.

Hilsen Leif.
Besvar