Giantco Sprint Sport elstartproblemer

Her kan du skrive med andre om køretøjer med forbrændingsmotor.
Brugeravatar
crowley
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. maj 2011 11:55
Scootere: Giantco Sprint Sport

Giantco Sprint Sport elstartproblemer

Ulæst indlæg af crowley »

Hej Scootergrisen!

Byt the way tak for et superfedt forum! :clap:

Jeg har et problem med min GIantco Sprint Sport.

Når jeg prøver at bruge elstarten, siger knallerten nogle knasende lyde som om der er to tandhjul der går forkert op ad hinanden. hvis den ikke siger sådan siger den bare en mere svag lyd som om noget drejer rundt...

Jeg er tvunget til at bruge Kickstarteren og har meget svært ved at holde den igang mens jeg skal have den ned fra dobbeltfoden.

Vil derfor også gerne vide hvad jeg skal gøre for at få den til at holde ordentligt i tomgang - også når den er kold.

Jeg har (min far har) stillet på den der tomgangsskrue så baghjulet lige akkurat ikke drejer rundt når den er varm og holder i tomgang - som min far vidst fik af vide herfra.

Håber ikke at evt. reservedele er alt for peprede ;)

Mvh.

Crowley
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport elstartproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hejsa og ja selv tak fordi du gider være her i forummet.

Når startermotoren køre rundt uden at der er noget som tager fat så siger den en svag WRRRRRRRR lyd.
Det gør min scooter også nogen gange hvis den ikke lidt fik ordentligt fat.

Det med at det lyder som 2 tandhjul der går forkert op ad hinanden det jo lige det de ikke gør nemlig.
Altså der sidder et tandhjul på starterdrevet som skal bevæge sig lidt ud når man bruger startermotoren så det kan tage fat i de tænder der er på den yderste remskive.

Så du skal prøve og tage variatordækslet af tage starterdrevet ud og se om du kan dreje det uden problemer. Det kan være du kan sprøjte lidt WD40 ind hvis det er stramt for at få det løst igen.

I hver ende af starterdrevet skal sidde sådan en lille ring, Den ene i motorblokken og den anden i varitordækslet. Check at de er der og ikke er røget ud eller noget og smør dem med noget fedt. Jeg bruger kobberfedt.

Check også at dem yderste remskive er sat ordentligt fast og ikke sidder skævt eller noget.

Se her : http://scootergrisen.org/scooterhjemmes ... erdrev.php

Det med at den går ud når du sætter den ned...

Prøv og undersøg om den automatiske choker virker. Prøv og mærk om den er varm efter du har kørt i lang tur.
Du kunne også prøve og justere på blandingsskruen. Måske det hjælper. Prøv og skru den stille og roligt i bund også 2 omgange tilbage.

Du kunne også prøve med noget almindeligt service.
Er der blevet skiftet motorolie, check niveauet med oliepinden, kontroller ventilspillerummet, rens luftfilter.
Og rens tomgangskredsløbet i karburatoren med trykluft eller karburatorrens. Rens tomgangsdysen og der hvor blandingsskruen sidder og alle de små gange.
Ellers prøv og giv noget gas lige der hvor du sætter den ned.
Brugeravatar
crowley
2. Rang
2. Rang
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. maj 2011 11:55
Scootere: Giantco Sprint Sport

Re: Giantco Sprint Sport elstartproblemer

Ulæst indlæg af crowley »

Det med at smørre starterdrevet med WD40 virkede faktisk, men efter jeg havde startet og kørt et par gange, lavede den samme nummer som sidst. Det er som om den kun virker når der lige er kommet WD40 på. Det med at tage hele starterdrevet ud og smørre de der ringe, prøver jeg nok i morgen. Skal bare have fat i noget fedt :-) Derudover virker kickstarteren heller ikke mere. Mit bedste gæt er dog at den er slidt op. Den ene af de 5(tror jeg) tænder er nemlig knækket. Det der er underligt er at nogen gange når jeg træder kickstarteren i bund. kommer den ikke op til vandret position igen. Og det hjælper ikke at prøve at trække den op. Den sidder bare fast! Så slipper den igen efter noget tid.

Mvh. Henrik
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11223
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Giantco Sprint Sport elstartproblemer

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Købt noget nyt der hvor du siger den er knækket en tand.
Også rens og smør med kobberfedt der hvor kickstarter armen drejder og check fjederen sidder rigtigt og ikke er bukket eller skadet.
Check så at kickstartern virker som den skal inden du sætter den på motoren.
Hvis den så ikke virker efter du har sat den på så må det være noget med remskiven eller starterdrevet eller noget som går på eller noget som ikke siddet helt som det skal.

Tag eventuelt nogen billeder.
Besvar