Måling af celleserier
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
25 km blev det til med balanceret batteri 2 før strømmen blev afbrudt op ad en mindre bakke.
Fordelt på 3 ture.
Det ser ud til at den bedre vender tilbage efter at have været nede at blink på batteriindikatoren.
Før balanceringen kunne den køre meget kort efter batteriindikatoren begyndte at blinke.
Efter balanceringen ser der ud til at være nogle flere km tilbage tilbage efter batteriindikatoren begyndte at blinke.
Så har jeg skiftet til balanceret batteri 1 (54,0 volt).
Op ad en længere stor bakke kom den allerede ned at blinke kortvarigt på batteriindikatoren lige inden toppen var nået efter kun 6 km.
Men så når man når det flade på toppen så kommer batteriindikatoren op på den anden eller tredje højeste visning.
Ej jeg er lidt træt at den batteriindikator.
Fordelt på 3 ture.
Det ser ud til at den bedre vender tilbage efter at have været nede at blink på batteriindikatoren.
Før balanceringen kunne den køre meget kort efter batteriindikatoren begyndte at blinke.
Efter balanceringen ser der ud til at være nogle flere km tilbage tilbage efter batteriindikatoren begyndte at blinke.
Så har jeg skiftet til balanceret batteri 1 (54,0 volt).
Op ad en længere stor bakke kom den allerede ned at blinke kortvarigt på batteriindikatoren lige inden toppen var nået efter kun 6 km.
Men så når man når det flade på toppen så kommer batteriindikatoren op på den anden eller tredje højeste visning.
Ej jeg er lidt træt at den batteriindikator.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Batteri 2 der blev afladt i køretøjet (25 km's kørsel) til strømmen blev afbrudt har 46,3 volt efter en hvileperiode på 1 time.
Det må vel så betyde at celleserierne i gennemsnit har cirka 3,56 volt når batteriet er så meget afladt at strømmen afbrydes (op ad en lille bakke).
Det må vel så betyde at celleserierne i gennemsnit har cirka 3,56 volt når batteriet er så meget afladt at strømmen afbrydes (op ad en lille bakke).
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Du kan ikke bruge gennemsnittet af spændingen til noget, da en bank sagtens kan ligge under den spænding hvor cellerne tager varigt skade mens de andre er over. I øvrigt vil spændingen på en celle falde under belastning, noget du kan se i den sidste video du tøws vi skal se. Noget mange helt glemmer er, at den indre modstand stiger drastisk på en celle, når den er ved og være afladet. Det er derfor fabrikanterne foreskriver en mindste afladespænding for deres celler. Bemærk det er spændingen under belastning de opgiver og ikke en time efter den har været brugt.scootergrisen skrev: ↑16. oktober 2022 02:53 Batteri 2 der blev afladt i køretøjet (25 km's kørsel) til strømmen blev afbrudt har 46,3 volt efter en hvileperiode på 1 time.
Det må vel så betyde at celleserierne i gennemsnit har cirka 3,56 volt når batteriet er så meget afladt at strømmen afbrydes (op ad en lille bakke).
Hilsen Leif.
Senest rettet af Landbo 16. oktober 2022 19:27, rettet i alt 1 gang.
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Og så bliver det spændende og høre om BMS'en i batterierne nu automatisk kan udligne spændingen over alle bankerne i batteriet.
Hilsen Leif.
Hilsen Leif.
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Måling af celleserier
Har du målt de enkelte rækker efter cutoff og før ladning - normalt vil BMS lukke af hvis du har en række der dykker under cirka 2,75V og controlleren lukker af ved under 40V - det der ser ud til at ske her kunne tyde på en eller flere “trætte” celler
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Dit udsagn om cutoff ved 40 Volt synes jeg lyder ret usandsynligt. Derimod, hvis du skrev under 2,5 Volt over en bank lyder det derimod mere sandsynligt.frankomand skrev: ↑18. oktober 2022 18:13 Har du målt de enkelte rækker efter cutoff og før ladning - normalt vil BMS lukke af hvis du har en række der dykker under cirka 2,75V og controlleren lukker af ved under 40V - det der ser ud til at ske her kunne tyde på en eller flere “trætte” celler
Hilsen Leif.
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Måling af celleserier
Controlleren ikke BMS laver cuttoff ved cirka 40V - BMS ved cirka 2,75v
- Landbo
- 12. Rang
- Indlæg: 1672
- Tilmeldt: 14. april 2021 05:56
- Køretøjer: GEV1000 45 Km/h
- Geografisk sted: Thy
Re: Måling af celleserier
Åh undskyld, havde helt overset at du højt og tydeligt skrev controlleren.frankomand skrev: ↑18. oktober 2022 20:26 Controlleren ikke BMS laver cuttoff ved cirka 40V - BMS ved cirka 2,75v
Hilsen Leif.
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Så har jeg været ude og køre 2 omgange med batteri 1 efter balancering og det blev til hele 16 km før strømmen blev afbrudt op ad bakke.
Det er så godt nok også blevet noget koldere og jeg satte ikke hastigheden ned op ad bakke som jeg plejer men det bliver da nok nogle meget korte ture jeg kommer på til vinter.
Tænker det er BMS'en der afbryder strømmen og ikke controlleren. Fordi alt strøm afbrydes. Hvis det var controlleren der afbrød strømmen så var lyset vel stadigvæk tændt.
Jeg har ikke præcist data fra mit køretøj men her står noget om 42,0 og 44,0 volt for controller fra en VGA Vax 2016.
Og "Discharging cell minimum voltage protection 3000mV" for BMS men synes ikke jeg kan se data om spændingen for hele batteriet.
3 volt * 13 serier er 39 volt så det lyder da som om controlleren ville afbryde først. Men igen ikke sikkert mit køretøj har præcist de data. Kan være den er programmeret med andre data.
Er lidt træt af at åbne for batteri nu hvor jeg har balanceret i en uge så har ikke lige lyst til at måle mere celleserier lige nu. Kan dog måle hele batteriets spænding udefra uden at skille batteriet ad. Kan ikke lige huske om jeg har målt celleserie efter strømmen er blevet afbrudt.
viewtopic.php?p=29741#p29741
viewtopic.php?p=30303#p30303
Det er så godt nok også blevet noget koldere og jeg satte ikke hastigheden ned op ad bakke som jeg plejer men det bliver da nok nogle meget korte ture jeg kommer på til vinter.
Tænker det er BMS'en der afbryder strømmen og ikke controlleren. Fordi alt strøm afbrydes. Hvis det var controlleren der afbrød strømmen så var lyset vel stadigvæk tændt.
Jeg har ikke præcist data fra mit køretøj men her står noget om 42,0 og 44,0 volt for controller fra en VGA Vax 2016.
Og "Discharging cell minimum voltage protection 3000mV" for BMS men synes ikke jeg kan se data om spændingen for hele batteriet.
3 volt * 13 serier er 39 volt så det lyder da som om controlleren ville afbryde først. Men igen ikke sikkert mit køretøj har præcist de data. Kan være den er programmeret med andre data.
Er lidt træt af at åbne for batteri nu hvor jeg har balanceret i en uge så har ikke lige lyst til at måle mere celleserier lige nu. Kan dog måle hele batteriets spænding udefra uden at skille batteriet ad. Kan ikke lige huske om jeg har målt celleserie efter strømmen er blevet afbrudt.
viewtopic.php?p=29741#p29741
viewtopic.php?p=30303#p30303
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
Re: Måling af celleserier
Batteri 1 måler efter strømmen blev afbrudt (16 km) og hvileperiode indendørs i varmen 47,2-47,3 volt.
Batteri 2 der gav 25 km's kørsel før strømmen blev afbrudt havde 46,3 volt efter en hvileperiode på 1 time.
Batteri 2 der gav 25 km's kørsel før strømmen blev afbrudt havde 46,3 volt efter en hvileperiode på 1 time.