Tænkte lige på hvis nu man har et ukendt batteri f.eks. et brugt batteri man overvejer at købe med sælgeren ikke ved noget om det og dermed ikke ved hvor gammelt det er og om det hovedet kan bruges osv.
Kunne man så ikke aflade batteriet helt og oplade det helt hvor der er en strømmåler tilsluttet stikkontakten så man kan se hvor mange kWh der bliver brugt under opladning fra fuldt afladt til fuldt opladt for at vide hvad kapacitet batteriet har?
Hvis strømmåleren sidder før opladeren så er der vel lidt strømforbrug der ikke går til batteriet som skal trækkes fra.
Men hvis strømmåleren er mellem oplader og batteri så får man vel en ret præcis måling.
Test af kapacitet på batteri
-
- 15. Rang
- Indlæg: 11342
- Tilmeldt: 11. april 2010 11:30
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Test af kapacitet på batteri
Det korrekte er at bruge en rigtig lader der lade de enkelte celle rækker op til 4,2v for derefter at aflade det til cirka 3V og så lade op igen - hvis du F.eks køber en lader til formålet så kan du lade/måle de enkelte cellerækker.
Du skal dog åbne pakken og forbinde med krokodille næb så får du ah pr række. Du kan også lade pakken helt op og lade den stå med laderen til i en periode så den kan balancere ( det tager lang tid og som jeg forstår BMS balancere den kun når den lader) bagefter åbner du pakken tager det stik af BMS der forbinder til de 13 cellerækker og måler de enkelte rækker i stikket - rammer alle celler 4,18V har du sikkert et sundt batteri - variationen mellem cellerne bør ikke overstige 0,02V bemærk at laderen lader cellen op til 4,2V men når de har stået lidt sætter de sig typisk omkring 4,18V har du en række der måske kun måler 3,8v kan det være at en enkelt celle i en af cellerækkerne er dårlig så ofte kan man redde en pakke med enkelte løse celler
Du skal dog åbne pakken og forbinde med krokodille næb så får du ah pr række. Du kan også lade pakken helt op og lade den stå med laderen til i en periode så den kan balancere ( det tager lang tid og som jeg forstår BMS balancere den kun når den lader) bagefter åbner du pakken tager det stik af BMS der forbinder til de 13 cellerækker og måler de enkelte rækker i stikket - rammer alle celler 4,18V har du sikkert et sundt batteri - variationen mellem cellerne bør ikke overstige 0,02V bemærk at laderen lader cellen op til 4,2V men når de har stået lidt sætter de sig typisk omkring 4,18V har du en række der måske kun måler 3,8v kan det være at en enkelt celle i en af cellerækkerne er dårlig så ofte kan man redde en pakke med enkelte løse celler
- frankomand
- 5. Rang
- Indlæg: 64
- Tilmeldt: 27. oktober 2013 09:31
- Køretøjer: PGO G MAX Årgang 2019 - 8000 km.
VGA Vax Årgang 2019 - 1800 km.
Re: Test af kapacitet på batteri
Ps husk at stikket på BMS skal være frakoblet når/hvis du vælger at oplade de enkelte cellerækker