Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

Her kan du skrive med andre om køretøjer med elektrisk motor.
Brugeravatar
Kymconørden
11. Rang
11. Rang
Indlæg: 1264
Tilmeldt: 8. juni 2012 23:04
Køretøjer: Kymco Agility 72cc-4t 2007
Baotian Sprint 50cc-4t 2008

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

Ulæst indlæg af Kymconørden »

Tjek :thumbup:
scootergrisen
15. Rang
15. Rang
Indlæg: 11331
Tilmeldt: 11. april 2010 11:30

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

Ulæst indlæg af scootergrisen »

Hvad hvis man f.eks. kører op ad en bakke som vel er noget af det der har det højeste strømforbrug vil det så være bedre at skifte til det andet batteri når man er nået toppen sådan at batteriet får en pause?
Brugeravatar
TIP
4. Rang
4. Rang
Indlæg: 30
Tilmeldt: 17. august 2022 18:22
Køretøjer: MotoCR E-Libra

Re: Skift mellem batterierne så spændingen holdes oppe

Ulæst indlæg af TIP »

I forhold til batterikonfiguration, er der flere ting man kan gøre.
Man kan skifte, efter forgodtbefindende. Hvornår og hvor ofte man gør det, er rent principielt lige meget. I sidste ende får man den samme samlede ydelse ud af dem, det er kun den subjektive oplevelse der kan gøres noget ved. Hvis man kører de ene batteri fladt, gør man skifter, vil man opleve at ydelsen falder, til sidst til det rene ingenting, og efter skift, vil man have fuld ydelse igen, hvorefter ydelsen vil falde gradvis, til man igen er løbet helt tør.
Alternativt kan man skifte hele tiden, automatisk eller manuelt, hvilket vil gøre at man oplever det som et stort batteri, men vil faktisk ikke være spor anderledes end parallel/serie konfiguration. Ved serie konfiguration skal man naturligvis være OBS på at spændingen ikke bliver for høj, men den samlede ydelse forbliver altså den samme.

Derefter er der muligheder for, rent elektronisk, at sørge for enten af have konstant spænding eller konstant strømstyrke, men igen, vil ydelsen falde gradvist. spænding*strøm = watt, og det er dem som til syvende og sidst tæller.

Edit:
Som andre også har beskrevet, er der naturligvis mulighed for at skifte intelligent. Altså at have et høj og lavt ydende batteri, og skifte efter behov, fx når man skal op ad bakke, men igen, bliver den samlede ydelse den samme, og i sidste ende, risikerer man stadig at skulle trække op ad bakke.
Besvar