rjskib skrev: ↑2. august 2022 14:53
Hej.
Så fik endnu en gang kigget på lithium batterier. Synes ikke rigtig det hænger sammen med vores behov, er noget for dyrt og for besværligt. Men lad det nu blive vinter, hvor jeg måske mangler noget at lege med.
Nå! Det er åbenbart meget nemmere og køre rundt med en generator på benzin samt sidde og vente på man får ladet så meget strøm på ens batterier at man lige kan liste hjem igen. Der tillader jeg mig nu og mene det modsatte, altså i mangler nogle batterier med med noget mere power på.
Hvis det er muligt og bygge et Lifepo4 batteri med mere effekt der holder 3-6 gange længere til under samme pris som et sæt blybatterier, synes jeg bestemt det er drønbilligt.
Ang antal BMS'er, så findes de i en udgave til 60 volt. Så det er ikke nødvendigt med 5 stk 12 volts. Prisen er så godt 1500 kr, men den kan så programmeres fra mobiltelefonen.
Ja det er også muligt, tror dog en sådan stak bliver noget uhandelig og arbejde på.
Jeg er meget betænkelig ved at købe så mange batterier på de forslåede hjemmesider. Prøv evt at se, hvor der svindles med 18650 celler. Er desværre en lang youtube video, hvor der bliver snakket meget hurtigt. Brug undertekstning og pauseknappen:
https://www.youtube.com/watch?v=qMZuHMlRw_0
Et af billederne fra video'en, er om den lovede kapacitet:
18650 test.jpg
De dårligste celler, er dem hvor der loves rigtig mange milliampere.
Det kan man så altid tænke på den måde. Spørgsmålet er så om du overhovedet har råd til et stort batteri. Problemet er ikke så stort som mange vil gøre det til med de Kinesiske hjemmesider. Jeg har handlet der mange gange og har fået pengene tilbage uden vrøvl de to gange varen har været defekt eller ikke er kommet frem i ens postkasse til den lovede tid. Det er en noget anden måde man handler på i Kinaland og iøvrigt også på eBay/Amazon end herhjemme i trygheds Dannark/EU, da der sjældent er ret lang garanti på en vare, men prisen er så til gengæld meget lav. Derfor skal man altid huske og tjekke om varen er i orden ved modtagelsen og følge med om den kommer til tiden., det vil sige oplade og aflade de modtagende celler, så man ved de holder specs.
Du kan jo også prøve og tjekke hvad prisen for samme/tilsvarende vare er herhjemme.
Jeg har undret mig over, hvorfor der bruges 17stk 18650 celler til vores 60 volts kabinescooter. Hvis der bruges de LiFePo4 celler som jeg har kigget på, så skal der bruges 19 til 20 stk. Så endelig gik det op for mig, at der er forskel på spændingen fra li-ion celler og fra LiFePo4 celler. Man skal så huske at købe den rigtige BMS, der passer til celletypen.
Normalt bruges der 16 stakke Li-Ion celler til og lave 60 Volt og 20 LiFePo4 celler til samme spænding. Ja nominel spænding over en LiFePo4 celle er 3,2 Volt mens den er 3,6 eller 3,7 Volt over en Li-Ion ditto.
Ja en forkert BMS på en batteripakke, vil formodentlig gøre en eller anden ting øg.
Hilsen Leif.